Het festivaldossier in vogelvlucht

Welke tips, trends en inspirerende artikelen kunnen we delen?

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
FEstivalseizoen 2019 alle tips, trends en inspiratie

Het festivalseizoen is officieel geopend en dat betekent dat Nederland massaal kaarten koopt, het land doortrekt en zich in het feestgedruis stort. Van kleinschalige, culturele festivals in het midden van het land, tot de groten der aarde in de polder: de eventbranche floreert in de creatie en productie van deze geliefde eventvorm. Ook wij hebben in ons jonge bestaan heel wat memorabele aspecten gezien op of bedacht voor festivals. Geen beter moment dan nu om een dossier ‘Festivals’ te presenteren. Bij dezen! Wat mag je verwachten?

#1: concept & strategy

Achter elk goed event, zit een nog beter concept, zo ook achter festivals. Een sterke, strategische aanpak van het hoe, waarom en voor wie, zorgt ervoor dat organisatoren doelen voor ogen houden en het event erop inrichten. Of dit nu gaat om zakelijke markt – waar het bedrijfsfestival in opkomst is –,  het creëren van een unieke ervaring op een nieuwe locatie – waar muziekfestival Grasnapolsky in uitblinkt –, of de keuze voor een festival in plaats van een andere vorm van events. Een slimme keuze, want festival is verbinding en Nederland is er volgens onderzoeker Jelke de Boer Wereldkampioen in! Dit geeft stof tot nadenken!

#2: food & drinks

Er zijn vandaag de dag tientallen, zo niet honderd(en) festivals gericht op eten en drinken. Een primaire levensbehoefte vertalen naar een festival is best een lucratief idee. Maar ook voor de events waar het niet volledig om de catering draait, is catering an sich een noodzakelijk goed en een geweldige manier om een visitekaartje af te geven. We signaleren trends zoals de square shakes, hebben opvallende praktische oplossingen in catering gevonden in de vorm van rebottled (wijn)glazen en spraken The Food Line-up, een cateraar die het festivalmenu opnieuw op de kaart zet. Lees mee en schuif aan!

#3: stage & event design

Wat je doel of doelgroep ook is, één goede ‘wauw’ uit de monden van je publiek zou voor iedere eventmanager of organisatie bovenaan het lijstje moeten staan. Indruk maken met live communicatie vraagt inhoud en aankleding; impactvol stagedesign. Gelukkig is dat er in overvloed, wij selecteerden wat pareltjes. Van een vlammenwerpende zeecontainer en licht- en gezichtprojectie op bomen, tot de verduurzaming en creatievere uitvoering van de traditionele lampion. Hoe komt jouw volgende event eruit te zien?

#4: communication

Communiceren kun je leren en dat is maar goed ook! Want een event organiseren is één ding, je wilt daarvoor wel je doelgroep bereiken en aan je binden en dat is een verhaal apart. Er zijn veel creatieve en impactvolle manieren om dat te doen. Met een flinke dosis humor en sarcasme, zoals hiphopfestival Appelsap. Of beter dan goed voor je is, zoals Fyre Festival, the festival that never happened. Een doe-tip en een kijk-tip ter inspiratie voor de bekendmaking, save the date en uitnodiging van jouw volgende event. Geniet!

#5: Venues

Een belangrijke ‘W’ in de strategie van een event, is de ‘Waar’. Een locatie speelt een enorme rol in de uitvoering van je event. Het kan je veel meer bieden dan je ooit dacht, of je leert dat het idee dat je ooit had misschien helemaal niet uitvoerbaar is op die locatie in kwestie. Voor muziekfestival Grasnapolsky was de uitdaging  van een nieuwe locatie de helft van het plezier. Een uitdaging die ze met beide handen aangreep. Voor UP events betekent het een plek waar de ambitie van een locatie en die van een opdrachtgever samenkomen. Waar gaat jouw voorkeur naar uit?