“We moeten meer divers worden”, dit heb je ongetwijfeld weleens gehoord op de werkvloer, in je persoonlijke leven of in de media. Het is een relevant en belangrijk onderwerp en in het belang van onze maatschappij en het individu. Diversiteit is ook een belangrijk thema bij mensen die op het podium staan. Zij representeren als het ware de maatschappij en kunnen veel impact maken.
Onze maatschappij is divers en zal alleen maar meer divers worden. Maar waarom zien we dat dan niet (genoeg) op het podium?
Het belang van diversiteit op het podium
Het podium kan je als een spiegel van de samenleving zien. De spreker is in staat het publiek te inspireren, onderwerpen aan te snijden en bepaalde visies over te brengen die het publiek uit zijn of haar comfortzone kan halen of het perspectief kan veranderen of verbreden. Als je tijdens een lezing uit je comfortzone wordt gehaald door een verhaal dat je nooit eerder hebt gehoord, kom je in gedachten in een andere wereld terecht. Hierdoor ontstaat er meer begrip, meer empathie, meer besef en het geeft een nieuw perspectief dat invloed kan hebben op iemand als persoon.
Het ontv(r)ouwen van diversiteit
Misschien dat je als eerste denkt aan meer vrouwen op het podium. Dat klopt. Relatief gezien staan er meer mannen dan vrouwen op het podium. Voor vrouwen is het al snel een stap; gelukkig komt hier langzaam maar zeker verandering in. Maar diversiteit gaat veel verder dan alleen het verschil tussen gender.
Hoe ziet diversiteit op het podium eruit?
Bij diversiteit kunnen we denken aan verschil in huidskleur, gender, cultuur maar bijvoorbeeld ook mensen met een fysieke beperking. Iemand in een rolstoel of iemand die een afstand heeft tot de arbeidsmarkt. Of iemand met een uitzonderlijk levensverhaal, of iemand uit een ander land waar het helemaal anders gaat dan in Nederland.
Diversiteit in thema’s
Diversiteit kan ook via het verhaal van de spreker dat wordt verteld verspreid worden. Er zijn bijvoorbeeld veel thema’s die nog in de taboesfeer hangen of waar simpelweg nog gewoon te weinig over gesproken wordt terwijl het zeer actuele thema’s zijn. We hebben er misschien allemaal een mening over, maar je horizon verbreden kan zeker geen kwaad. Denk aan thema’s als racisme, seksisme, feminisme, politiek, bodyshaming, emancipatie, gender, klimaat, integratie, leeftijd en ga zo maar door.
Rol als organisator
Als organisator heb je de macht en de verantwoordelijkheid om mensen letterlijk een podium, de spotlights en een applaus te geven én hun verhaal te laten horen. Jij draagt bij aan de boodschap die je het publiek meegeeft. Om tot zinnige informatie te komen heb je vanuit meerdere kanten kennis nodig. Je bent in de positie om het publiek een (nieuw) perspectief te bieden, het publiek een andere kijk te geven.
Het publiek
Iedereen heeft direct en indirect te maken met grote maatschappelijke thema’s. Iedereen heeft voorbeeldverhalen of mensen nodig. De drang naar herkenning. De persoon op het podium is representatief en kan het publiek enorm inspireren.
Het is een mooi streven om de sprekers op het podium meer divers en inclusiever te maken en om zo meer van elkaar te kunnen leren, maar elkaar ook beter te leren begrijpen.
Ik daag iedereen uit de diversiteit van zijn of haar event eens onder de loep te nemen. Niet alleen voor de sprekers, maar ook in bijvoorbeeld het (catering)personeel wat je inzet.
Beeld Header | Vis á Vis | Fotograaf Anna van Kooij
Beeld 2 | Little Big Speaker | Fotograaf Tycho Müller
Beeld 4 | André Heuvelman
Beeld 5 | Jitske Kramer | Sprekerhuys
Beeld 6 | Jaap Bressers | Fotograaf All Is Amazing