Als je locatie essentieel onderdeel van je event-identiteit is, hoe verhuis je dan ooit?

Betrek de toekomstige bewoner bij je avontuur!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Hoeveel festivals kunnen zeggen dat de zorgvuldig geselecteerde locatie een van de pijlers is waar het event op leunt, waar bezoekers voor blijven terugkomen? Weinig, dat weten we. Daar tegenover staat dat ook weinig de pijn hoeven ervaren wanneer ze zichzelf willen overtreffen, willen uitdagen. Grasnapolsky doet beiden. Na vijf succesvolle jaren op Radio Kootwijk, met als absolute klapper de jubileumeditie in 2018, was ver voor het event al vastbesloten dat de organisatie iets nieuws wilde ontdekken. En dus begon de zoektocht naar een nieuwe indrukwekkende locatie en bijbehorende verhalen. June ten Have, hoofd marketing van het festival, vertelt hoe vooral die verhalen van groot belang zijn: “Dat is Gras: het vertellen en ontdekken van verhalen!”

Scroll naar beneden om de video van het indrukwekkende eindresultaat te bekijken!

“Toen wij tegen elkaar zeiden dat 2018 de laatste keer Kootwijk zou worden, wisten we dat we voor een enorme uitdaging stonden. D(i)e locatie is een van de dingen die Grasnapolsky zo uniek maakt.* Bezoekers hebben oprecht bewondering voor de imposante, historische locatie en houden van de verhalen die het pand en de omgeving met zich meedragen. Het was ook niet zo dat we niet konden of mochten blijven; het was onze eigen keuze. We’ve come a long way sinds de eerste editie in een StayOkay in Bunnik, en we wilden groeien. Verder, vooruit. Zo ontstond het motto ‘de toekomst is onderweg’.” Nog lang voordat we zouden leren dat er daadwerkelijk een locatie was die De Toekomst heet. “Bijzonder, maar waar!” Een groot risico van zo’n verandering, is dat trouw publiek afhaakt. Omdat het te lang duurt, of omdat het gevoel kwijt raakt. Grasnapolsky vond een sterke manier om juist dat te voorkomen!”

Een verhaal vertellen

Voordat ze ook maar begonnen met een selectie van potentiële plekken, stak het team de koppen bij elkaar om hun strategie en voorwaarden te bepalen. Hoe konden ze iets vinden dat de jubileumeditie zou overtreffen? Het antwoord in de vraag vonden ze deels in de kern van het festival. “We stelden onszelf heel bewust de vraag waar Grasnapolsky als festival voor staat en kwamen uit op vijf pijlers: naast de locatie draait alles om muziek, kunst, cultuur en dé bubbel. De gemeenschappelijke deler van deze vijf elementen is dat elk onderdeel staat voor het vertellen van verhalen. Een nieuwe locatie moest dus plek hebben voor die muziek, kunst, cultuur en de mogelijkheid tot het creëren van zo’n bubbel, maar boven alles moest het ook een verhaal hebben. Een verhaal dat we willen delen met bezoekers!”

De bezoeker aan het roer

En die bezoeker werd actief betrokken. Van de eerste suggesties tot serieuze kanshebbers; dankzij de dedicated website waren ze overal bij, zij het op afstand. “‘We vroegen onze bezoekers hun ideale locatie met ons te delen en ons te inspireren. Daar werd massaal gehoor aan gegeven. Van vliegvelden tot paleis Soestdijk, we kregen talloze reacties. Heel bijzonder! Zelf hadden we natuurlijk ook een wensenlijst, en dus keken we halsreikend uit naar de locatiebezoeken. Dit wilden we delen met het publiek, maar wel zo puur en authentiek mogelijk. Camera mee en filmen! De video’s werd geëdit tot korte clips die we gebruikten om de sfeer van een locatie te laten zien en de bezoeker mee te nemen op reis.” Exact dit maakte dat het wachten op de bekendmaking juist iets werd om onderdeel van te zijn en naar uit te kijken.

Grasnapolsky en haar bezoekers strijken uiteindelijk neer in nieuwe eventlocatie Fabriek De Toekomst

De Toekomst van het festival

Strokartonfabriek De Toekomst in Scheemda, Groningen, werd ook drie keer genoemd. “Het was ooit echt een ruïne, het dak mistte jaren, iets wat gelukkig al voor onze komst was gerepareerd. Maar; we wisten dat we van ver moesten komen. Toch, of juist daarom, is de locatie precies wat we willen, juist vanwege de verhalen! Festivaldirectrice Mariska Berrevoets komt uit de regio en kent het van vroeger, maar de verhalen die we leerden door gesprekken met boeren, bewoners en inwoners uit het dorp en de omgeving en andere betrokken partijen bleken nog zoveel mooier dan gedacht.” Om de nieuwe locatie optimaal te benutten, was het voor de organisatie van belang die verhalen een plek te geven in elk aspect van het festival. “Van de weg ernaartoe door middel van blogs, tot de beleving van de verhalen tijdens het event zelf door bijvoorbeeld een tour de boer, waarbij je kennismaakt met boeren en producten uit de omgeving: alles wat we met ons publiek delen komt voor uit de liefde voor authentieke verhalen.” Detailverliefd, zo werd het festival ook wel eens genoemd. En een festival dat haar locatie eer aan doet door waar mogelijk het eventdesign en decoratie te maken van strokarton – hét product dat in de oude fabriek werd geproduceerd –, verdient zo’n titel.

*Iets dat onderschreven wordt door Event Inspiration redacteur Suzanne, die bij die laatste editie Kootwijk was.

Extreme make-over

Benieuwd naar de voor- en nabeelden, het resultaat van het harde werk? Bekijk hier de video!

(Beelden: Emma Pot (Pixel Stories), Nikki Faberij de Jonge (NIKname) en Rick Heijne)