Zakelijk, kunst, bedrijfsmatig, dance, grote en kleine, bekend en onbekende, geslaagd en gefaald: de Nederlandse festivalmarkt is groot, groter, grootst en groeit nog steeds. Zowel voor zakelijke als publieke doeleinden is een festival met zijn vrije, energieke en verbindende karakter een geliefde vorm van een event. En terecht, want wat zijn we er goed in. Volgens onderzoeker Human Experience & Media Design aan de Hogeschool Utrecht Jelke de Boer, eerder deze maand te horen in een radio-uitzending van NPO 1, zijn we er zelfs wereldkampioen in. Waarom?
Hij stelt voorop dat de enorme kennis die wij hebben niet alleen binnen Nederland wordt toegepast, maar evengoed een exportproduct is. Het organiseren van events, daar zijn we groots in. De Nederlandse markt is creatief heel sterk ontwikkeld, maar om het waar te maken dien je ook de logistiek aan te kunnen. Wij hebben bewezen dat we dat kunnen!
Festival is beleving
Een festival is aan de ene kant, die van de organisator, een productie van enorme omvang. Een logistiek proces waar je ‘u’ tegen zegt. Voor de bezoeker is het juist beleving. Onderzoek van De Boer zoomt in op de drie aspecten die van belang zijn voor die beleving: ervaringen opdoen, samenzijn met anderen en betekenisgeving. Organiseer jij een festival? Zet deze drie pijlers dan als kapstok bovenaan in je strategie!
Groeiende kwantiteit en kwantiteit
De festivalmarkt groeit onverminderd hard, wat je zou kunnen doen denken dat de koek misschien wel op is. Is deze eventmarkt niet verzadigd? Kenners zoals De Boer beweren van niet. Belangrijke aanleiding hiervoor is de culturele doorontwikkeling van zowel kleine en grote events: steeds vaker neemt kunst en cultuur een prominente rol in. Sterker nog: we zien het meer en meer terugkomen als een van de eisen voor een vergunning, zoals bij Bevrijdingsdagfestival Amsterdams Verbond het geval was. Geen cultuur? Geen vergunning. De standaard die grotere festivals neerzetten, helpen de kleinere te groeien. Zowel kwantitatief, als kwalitatief.
Een creatieve conclusie
In zijn optimistische betoog stelt Jelke de Boer dat de creatieve makers in de festivalbranche een heel bewust spel spelen met de verwachting en verbeelding van de bezoeker. Door je bezoeker uit te dagen en de kans te bieden een nieuwe rol in te nemen, ontstaan tijdens het festival of event nieuwe culturele verbindingen. En dat maakt ons – hopelijk – kampioen in creativiteit, nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht!
Luister hier de radio-uitzending terug.
Beeld: Unsplash