Je checkt nog even of de stoelen wel anderhalve meter uit elkaar staan en of de livestream aan staat. Yes! Je event kan beginnen! Stiekem had je gehoopt op meer deelnemers en een lagere no show. En wat doe je morgen? Als de zaal weer geveegd is en iedereen weer achter zijn (thuiswerk)bureau zit?
Live, online of hybride. Wat voor soort event je ook organiseert, ik ben ervan overtuigd dat je er altijd méér uit kunt halen dan dat ene moment of glory. Hoe? Met de juiste content in de aanloop naar, tijdens en na je evenement. Later dit jaar duiken we de diepte in, maar met dit compacte overzicht van mogelijkheden kun jij het komende evenementenseizoen alvast een vliegende start maken.
Inspirerende content
‘Content is King’, schreef Bill Gates in 1996. ‘But marketing is Queen, and runs the household’, voegde de Wit-Russische ondernemer Gary Vaynerchuk daar gekscherend aan toe. Een goed huwelijk tussen die twee levert content op die mensen inspireert, informeert en in beweging brengt.
Neem je bezoeker mee op reis
De beleving die jij tijdens het event creëert, begint al bij de aankondiging ervan. Vanaf dat ogenblik neem je je (potentiële) bezoeker mee op reis. Om hem op de juiste momenten te raken, moet je zijn reis visualiseren en de zogenoemde ‘touchpoints’ voor, tijdens en na het event in kaart brengen. Denk aan:
- Communicatiemomenten: save the date, uitnodiging, herinnering, welkom, evaluatie, et cetera.
- Contactmomenten: wekelijks overleg, aanmelden bij de receptie, parkeren, et cetera.
- Plaatsen: kantine, koffiecorner, fietskelder, lift, toilet, et cetera.
- Communicatiemiddelen: website, intranet, social media, e-mail, nieuwsbrief, tijdschrift, et cetera.
Maak bezoekers ambassadeurs
Op al die on- en offline plekken en via de verschillende kanalen kun je je boodschap zenden en vooral: de interactie aangaan! Want je bereikt nóg meer mensen als jij hen weet te enthousiasmeren om weer anderen ‘aan’ te zetten. Geef collega’s, sprekers, dagvoorzitter of leveranciers eens het woord – zo bereik je ook hún netwerk. Mooi meegenomen! Zo zetten de mannen van de Feestcaravan elke week een andere eventtopper in de spotlight van hun V.I.Peep Show op Facebook, Instagram en LinkedIn..
Kansrijke content
Enthousiasmeren en betrokkenheid creëren kun je zowel in het voor- als het natraject doen met:
Social Media Snacks | zorg voor een herkenbaar ‘filter’ over je posts, dan val je op! Bijvoorbeeld de stempel ‘Groetjes uit Nijkerk’ van eventlocatie Hart van Holland.
Toffe mailings | kort en krachtig, met nuttige info en inhoud waar je blij van wordt. Lees snel hoe je binnen 8 seconden je lezer verovert!
Offline aandachtvangers | een poster, bierviltje, bedrukte deurmat, eigen postzegel, etc.
Blog of Vlog | zodat je regelmatig top of mind bent. Zet een manager of medewerker voor de camera of vlieg een professional zoals Jelle Drijver in.
Gifjes | Past het bij je doel en doelgroep? Dan zijn gifjes zeer gepaste aandachtstrekkers; een lach gegarandeerd!
Bijdragen van (social) influencers | voor een boost van je bereik!
Whitepaper | met de key learnings om zowel bezoekers als thuisblijvers te inspireren
Adembenemende aftermovie | zodat bezoekers kunnen nagenieten en thuisblijvers weten wat ze gemist hebben
Fantastische foto’s | handig voor jaarverslagen, de website, brochures en wekenlang vulling van je social kanalen
Wervelende website | waarop je alle content verzamelt
De kracht van een contentstrategie
Nou, genoeg inspiratie voor bergen content, toch? Voordat je begint te produceren raad ik je wel aan om een compacte contentstrategie te maken. Daarin formuleer je wat je doel is, wie je doelgroep is en met welke boodschap je deze personen wilt bereiken, wanneer en via welk kanaal. Als er dan weer een creatief idee opborrelt, kun je eenvoudig toetsen of het past in je concept en wanneer je dit zou kunnen uitvoeren. Vergeet ook niet te bepalen hoe je meet of het een succes was, altijd handig voor een volgende editie!