Communication

Leuk zo’n event, maar wat vinden de bezoekers er nou echt van?

Tips van de Momice-masters

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Bas Veldkamp
Momice - data - communicatie - analyse

Heb je ooit wel eens meegemaakt dat je op een event aanwezig was en tijdens of na afloop niet gevraagd werd wat je ervan vond? Of dat je zelf uren hebt lopen zwoegen om een knaller van een evenement te organiseren zonder feedback te krijgen van je gasten? Zonde joh, want events spelen een belangrijke rol bij het bereiken van de marketingdoelstellingen van een organisatie. Het bepalen van de ROI van elk event moet standaard opgenomen worden in het productieproces.

Gelukkig verzorgt Momice professionele event software waar naast een registratiewebsite ook de mogelijkheid bestaat om een enquête af te nemen onder bezoekers. Maar hoe zorg je voor de meeste reacties? Momice deelt een vijftal stappen!

Formuleer het doel

Voordat je aan de slag gaat met het bedenken van de vragen, moet je voor jezelf duidelijk hebben waar je een antwoord op wilt hebben. Alle vragen moeten dit doel dienen. Aangezien elk event andere doelstellingen heeft, verschilt ook het antwoord per event.

Bedenk wat je met de antwoorden gaat doen

Het is natuurlijk altijd fijn om te lezen dat je bezoekers het event goed vonden. Maar wat ga je met die informatie doen? Interessanter is om de enquête te gebruiken om te bepalen waar de verbeterpunten zijn, zodat de volgende editie nog beter wordt. Of misschien om zelfs de marketingstrategie van de organisatie nader onder de loep te nemen? Kortom, leuk zo’n enquête, maar het moet wel een doel dienen. Anders ben je de bezoekers enkel onnodig tot last, en bijna niemand vult voor zijn hobby zo’n formulier in!

Bepaal hoe de antwoorden eruit moeten zien

Weet je wat je met de feedback wilt doen, dan is het wel handig als je er ook iets mee kunt. Het is zonde als je je vragen niet kunt analyseren, omdat ze op de verkeerde manier gesteld zijn. Bepaal daarom van tevoren goed welke vorm de antwoorden moeten hebben in de export van de resultaten. Dat bespaart jezelf een hoop tijd met hercoderen.

Momice - data - statistics -analytics

Kies het type enquêtevragen

Oke, je hebt helder waarom je de enquête gaat uitsturen. Je weet wat je met de resultaten wilt doen en in welke vorm de antwoorden moeten verschijnen. Kunnen we dan eindelijk aan de slag met het maken van het formulier? Zeker, maar denk daarbij goed na wat voor type vraag je kiest:

  • Open vragen: Wat heb je geleerd van het event?
  • Meerkeuzevragen: Welke workshop vond je het meest leerzaam? A, B of C
  • Schaal vragen, ook wel Net Promoter Score (NPS) genoemd: Hoe waarschijnlijk is het dat je dit event zou aanraden? Welk cijfer geef je dit event?

Begin altijd met een gemakkelijke vraag als opwarmertje en plaats vervolgens de belangrijkste vragen. Mocht een respondent toch afhaken, dan heb je daar in ieder geval antwoord op. En vooral… keep it simple! Bespaar jezelf en de respondent tijd door de vragen niet te moeilijk te maken.

Respondenten verzamelen

Nu de enquête af is, is het zaak dat deze ingevuld gaat worden. Verstuur bezoekers daags na het event een e-mail en besef dat je ze om een gunst vraagt. Wees dus eerlijk en dankbaar! Vertel ze daarnaast:

  • Waarom je hun feedback nodig hebt en wat je met de antwoorden gaat doen.
  • Het aantal vragen, hoeveel tijd het invullen van de enquête ongeveer in beslag neemt en of de enquête anoniem is of niet.

Conclusie

Met een enquête kan je perfect de eventresultaten meten. Hoe beter je van tevoren nadenkt over de opbouw van de vragen, hoe beter je de resultaten kunt gebruiken. Vraag alleen wat je echt wilt weten, kies zorgvuldig welk type vraag bijdraagt aan het doel en geef eerlijk aan waarom je deze informatie van de bezoekers wilt hebben. 

De plot van dit artikel en onze tip? Bel de event-experts van Momice, want ze dragen graag bij om de impact van jouw event te vergroten… en horen graag jouw feedback na afloop!

Momice enquetes

Beeld: Momice

Meepraten over dit onderwerp? Let's hear it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *