Met deze drie stappen word jij een held in netwerken

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Superman legopoppetje op een boomstronk bij zonsondergang (Photo@esteban-lopez)

Oke, toegegeven: we gruwelen allemaal een beetje van het woord, maar weten ook dat we niet zonder kunnen. Netwerken. De eventwereld begint weer langzaamaan tot leven te komen – hét moment om je connecties te laten zien dat je er bent. Als ondernemer in de eventbranche is een goed netwerk natuurlijk key. Maar hoe bouw je dat op als je van nature niet zo’n netwerkheld bent?

Laten we er eerst eens voor zorgen dat het standaard beeld van netwerken (lees: formeel doen in pak, visitekaartjes uitwisselen, klamme handjes schudden) wordt bijgesteld. Zelf zie ik netwerken liever als het creëren van een community, waarin een gedeelde passie of interesse de community vorm geeft en het succes afhangt van de gezamenlijke input. Maar hoe creëer jouw je eigen community?

Vijf mensen die proosten met gele kartonnen bekers

Spreek je hulpvraag uit

Een netwerk of community opbouwen kost tijd en werkt alleen met een concreet doel voor ogen. Veel ondernemers weten dat het ‘er bij hoort’, maar niet precies wat ze uit zo’n avond willen halen. Dat was een van de redenen om  JOOST. Amsterdam op te zetten.

Als startende ondernemers merkten wij toendertijd hoe lastig het was om met andere ondernemers in gesprek te komen en elkaar verder te helpen. Het doel van JOOST. (want: JOOST. mag het weten) is dat ondernemers zich vrij en geïnspireerd voelen om een hulpvraag uit te spreken. Tijdens deze events vraagt onze coach altijd aan het publiek: bedenk eens voor jezelf waar je nu staat, waar je wilt staan en wie of wat jou daarbij kan helpen. Stel: je loopt al maanden thuis te broeden op een tof event concept, maar hebt geen idee hoe je dit kunt vermarkten. Een goede hulpvraag zou zijn: “Hoe zet ik mijn idee om tot een tastbaar en pakkend concept? En wie of wat kan mij daarbij helpen?”

Er zijn zoveel mede-ondernemers die het leuk vinden om hun kennis of netwerk met je te delen, maar ze moeten wel weten dat ze je kunnen benaderen. Pak die kans! Bedenk jouw hulpvraag en gebruik die om bij de volgende bijeenkomst jouw netwerk te vergroten.

Laat het echte plaatje zien

Een belangrijk onderdeel van de netwerkevents die wij organiseren is om de andere kant van het ondernemen te laten zien. Niet alleen de succesverhalen, maar juist de twijfels, faalverhalen en zogenaamde beren op de weg worden besproken.

Deze trend is over komen waaien uit Amerika, met als voorbeeld het toffe event Fuck Up Nights (wat meer gericht is op persoonlijke fuck ups). Het delen van deze verhalen maakt het ondernemen écht en creëert veel meer interactie dan perfecte plaatjes op social media. Dit betekent niet dat we alleen nog maar de vuile was buiten moeten hangen op Linkedin pagina’s, maar zo nu en dan een valkuil of levensles delen werkt heel verhelderend. Dus: deel die twijfels en blunders, vol trots! Je krijgt er veel voor terug.

Mensen in een tuin met bamboebomen zittend in rijen bij een bijeenkomst om te netwerken

Team-up en blijf in beweging met je netwerk

Heb je eenmaal een community opgebouwd, dan is het belangrijk dat deze in beweging blijft. Breng jouw connecties met elkaar in contact, benader een potentiële opdrachtgever eens als creatief team in plaats van alleen, of organiseer een brainstorm over events in het post-corona tijdperk.

Dit zorgt er ten eerste voor dat jouw ideeëncirkel veel groter wordt, maar ook dat er een gevoel van verbondenheid ontstaat. Zo’n co-creatie hoeft niet alleen met collega’s of vakgenoten te zijn, maar kan ook heel goed werken met (potentiële) opdrachtgevers. Een goed voorbeeld is hoe Gemeente Amsterdam samenkomt met verschillende event-experts én inwoners om een toekomstplan voor schone events in de stad op te stellen.

Het mooie aan deze coronaperiode is dat er veel saamhorigheid in de eventbranche is ontstaan. Ik heb de ene na de andere eerlijke sparringsessie gehad met ‘collega’s’ die ik daarvoor nog nooit gesproken had. Laten we dit vasthouden en ook na corona elkaar blijven supporten en motiveren, want een event kan je niet alleen beleven (of organiseren)!

Beeld: Thijs Broekkamp