You, me, (vir)us: “Middelmaat afleveren is geen optie op dit moment!” (Hans Janssen, DenkProducties)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Hans Janssen DenkProducties op het podium (foto- Coos de Joode fotografie)

De eventbranche is al een half jaar in het hart geraakt! Er ligt een uitdaging voor ondernemers en freelancers om de komende tijd financieel goed te overbruggen, maar ook om het moraal (met het team) hoog te houden. We vroegen Hans Janssen, eigenaar van DenkProducties, hoe hij deze pittige periode ervaart.

Hoe gaat het met jou?

“Ik merk dat er een vibe ontstaat van ‘het gaat weer beginnen’. Er komen weer events, ook omdat er een onderliggend verlangen is om elkaar weer te ontmoeten met alles erom heen.”

Wat is je overkomen begin maart?

“Ik zat de dag van de persconferentie in de auto op weg naar een event. Toen konden we meteen het event annuleren. Vanaf dat moment is DenkProducties gaan kijken wat we als ondernemer binnen de gestelde maatregelen konden doen. We hebben vol ingezet op online events, maar zien nu ook mogelijkheden voor de eerste live seminars. Next Level 1.5 Seminar ‘Verbaal Meesterschap’ in AFAS Live was daar de eerste van.”

“Ik vind deze tijd op een leuke manier ook wel spannend. We konden ineens binnen drie weken webinars uit de grond stampen, hoe gaaf!”

“Ik mag mijzelf overigens ook gelukkig prijzen; ik heb zes man personeel, een kantoortje, een auto en een berging. Met inkomenssteun en tegemoetkomende kosten is dat goed te doen voor DenkProducties. Ik heb te doen met de bedrijven die hele magazijnen vol hebben met apparatuur.”

Zaalsetting die klaar staat voor een coronaproof event met een tasje van Denkproducties

Wat voor initiatieven heb je opgepakt?

“We zijn gelijk gestart met webinars. Dat was meteen een uitdaging, want we wilden elke week een webinar organiseren die ook telkens anders van vorm was. Ben Tiggelaar bij ons op kantoor, inclusief met handdoeken afgeplakte ramen. Steven van Bellegem mocht niet reizen, dus dat werd een Zoom-call vanuit zijn huis in België. En Jitske Kramer wilde graag op een podium staan dus stond ze in een leeg Gooiland Theater.

Ik hing mijn hoofd in de strop qua reputatie, maar het zorgde ervoor dat we druk bezig bleven en we konden leren hoe het werkte. Elke webinar was gratis te volgen. Ik wilde enkel een minuut zendtijd voor een kleine promo. Daarna ging alle aandacht naar de desbetreffende spreker. DenkProducties heeft hier overigens vijftien aanvragen uit gehaald, dus iets gratis aanbieden werkt echt wel.”

Wat heb je daarvan geleerd?

“Je moet kiezen tussen een uitzending of veel interactie met het publiek. En veel sprekers vinden het lastig om in de camera te spreken. Jitske Kramer is er speciaal voor op cameratraining gegaan en dat werpt nu haar vruchten af. Jos Burgers heeft overigens nog een mooie tip: hij plakt een foto van zijn hond boven de camera, want daar wordt hij altijd vrolijk van.

Verder heb ik geleerd om altijd goed te repeteren. Zo zaten we met Jos Burgers in het Theater bij De Efteling. We dachten dat daar genoeg bandbreedte is qua internet. Maar die bleek juist per persoon relatief laag, omdat het voor veel gasten toereikend moet zijn. Dat kon niet snel aangepast worden, dus uiteindelijk hebben we het seminar een uur lang op een 4G-bundel van een collega gedraaid. 

Voor sprekers geldt dat ingestudeerde grapjes die live goed vallen, online volkomen de plank mis kunnen slaan. De interactie moet op een andere manier worden vormgegeven.”

Lachende man tijdens anderhalve meter event

Nog andere initiatieven ontplooid?

“Zeker, we hebben een digitale escaperoom voor AFAS gemaakt voor de klantendag AFAS Open. Dat is normaal twee keer volle bak, maar digitaal behoorlijk saai. We zorgen voor een energieke start van de dag door gasten pas toegang te verlenen na het volbrengen van de escaperoom. Vrijblijvend overigens, maar het aantal deelnemers was sky high. Inmiddels hebben we er een variant op gemaakt die geschikt is als online teambuildingsmoment.

Daarnaast zit ik in een appgroepje van internationale organisatoren. Door gezamenlijk grote namen te boeken is de kans groter dat ze naar Europa komen voor een haalbare gage. We hebben bedacht dat, aangezien de events nu online zijn, we ook kaartjes voor elkaars digitale programma’s kunnen verkopen. Zo ontstaan ineens veel intensievere internationale samenwerkingen.”

Event van DenkProducties met zitjes op anderhalve meter en een spreker op het podium

En enkele dagen terug dus ook het eerste seminar inclusief publiek?

“Klopt. Daarbij is het trouwens interessant hoe je mensen benadert in de mail over een verplaatsing. Toen we vrijblijvend mensen vroegen om mee te verhuizen klikte 2/3 op ‘ja’ en 1/3 reageerde niet. Bij een andere verplaatsing zeiden we ‘je hoeft niets te doen, we hebben je al omgeboekt’.  Toen bleek 93% akkoord te zijn. Echt interessant hoe dat werkt. ‘Keuze architectuur’ is waanzinnig fascinerend.

In AFAS Live kunnen normaal 3.000 gasten zitten, zoals we deden toen Obama naar Nederland kwam. Voor dit seminar waren dat 160 gasten. Ieder in een eigen personal skybox. Het was echt fenomenaal. Die blik in de ogen van mensen als ze de zaal binnenkomen en hun mond een beetje openvalt. Dat ga ik niet snel meer vergeten.”

“Het is een dikke investering, maar ik wil laten zien dat live gewoon kan.”

Wat betekent deze situatie op de lange termijn voor events?

“Er wordt vanaf bovenaf dingen opgelegd qua maatregelen. Ik ga ervan uit dat we daardoor minder op massale ontmoetingen gaan zitten. Wat dat betreft ben ik best bang voor de echte XXL-events, zoals Lowlands. Maar in de tussentijd gebeuren er veel dingen vanuit onderen die echt blijken te werken, zoals De Tuin van 2020. We zijn met zijn allen alles opnieuw aan het uitvinden. Dat is niet leuk, maar maakt het wel een bijzondere tijd.”

Wat is je grootste les geweest?

“Wellicht een stomme les, maar zorg dat je je geen zorgen hoeft te maken over geld. Je moet met zuivere blik kunnen kijken waar kansen liggen. Dat moet je niet vertroebelen door angst over betalingen. Ik besef dat dat overigens niet in elke sector mogelijk is.”

Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?

“Werk samen! Dat vond ik in de boodschap bij de actie op het Malieveld zo goed; help elkaar. Ik ga nu alleen maar werken met de gasten die de webinars hebben gedaan voor een habbekrats. Ga dus niet nu wisselen van leveranciers, omdat ze goedkoper zijn. Wees daar hondstrouw in!”

Beeld: Coos de Joode Fotografie (header)