Met de nodige maanden in lockdown en langzaamaan de eerste vooruitzichten naar het nieuwe normaal in live, wordt de eventbranche nog steeds in het hart geraakt! Niet alleen eventprofessionals ervaren dit, ook corporate eventmanagers ondervinden dezelfde teleurstelling.
We vroegen Amon Versteeg, Marketing Director van Booking.com, hoe hij deze periode ervaart.
Lees ook
Hoe gaat het met je?
“Het gaat goed, hoewel het wel even aanpassen was. Aanpassen aan het dagelijks thuis werken, aan het feit dat reisplannen niet door gingen en aan het niet meer spontaan een terras of restaurant bezoeken zonder reservering vooraf. Wat dat betreft is ‘aanpassen’ wel echt het woord wat de afgelopen periode het beste omschrijft.”
Wat voor events organiseerde je in pre-coronatijd?
“We organiseerden op regionaal, landelijk en wereldwijd niveau tal van evenementen, voor zowel partners als onze eigen medewerkers. Denk daarbij aan strategische kennisevents met partners tot ons jaarlijks personeelsfeest waarvoor alle medewerkers vanuit de hele wereld naar Amsterdam kwamen voor een uniek samenzijn. Daarnaast haken we geregeld aan bij bestaande events, zoals met onze sponsordeelname voor Gay Pride.”
Wat is er sinds de coronacrisis met die events gebeurd?
“We plannen altijd een jaar vooruit met onze events. Door corona is de agenda verdacht leeg. Op dit moment bepalen we per voorgenomen event hoe we hier opvolging aan geven en wat het juiste moment is om dit te laten plaatsvinden. Wat opvalt is dat live events op dit moment nauwelijks doorgang vinden. Enerzijds omdat het niet verantwoord is om ze te organiseren en anderzijds omdat ze op dit moment minder relevant zijn.
We zien op landelijk niveau dat diverse events een succesvolle digitale invulling hebben gekregen. Dat is heel fijn, want de hechte verbinding met onze partners is cruciaal. Zij waarderen dat we oplossingsgericht zijn gaan zoeken om met hen in contact te blijven.”
Hoe is het contact met de medewerkers?
“Het is ook voor hen natuurlijk aanpassen geweest. Gelukkig is samenwerken onze kracht bij Booking.com. In die zin verandert de basis van ons werk niet door de verplaatsing van live meetings naar video conferences en belafspraken. Daarnaast vinden we het heel belangrijk dat wij consistent met iedereen communiceren, bijvoorbeeld door de periodieke Q&A.”
“We zijn erg resultaatgericht. Medewerkers weten dat dat alleen lukt door als team te fungeren.”
Hoe gaat het contact met bureaus en leveranciers?
“Bijzonder goed. Een mooi voorbeeld is de opbouw van een activatie voor een event in Berlijn. Letterlijk op dat moment besloot de Duitse overheid om alle grote bijeenkomsten te annuleren. Zonder problemen werd alles weer afgebouwd met de perfecte reactie: ‘Wij weten hoe spectaculair het zou worden. De rest moet er nog even op wachten.’ Het staat symbool voor de relaties tussen de partners en Booking.com, waarin vooruitkijken en samenwerken voorop staat.”
Maak je nu meer gebruik van andere communicatiemiddelen (i.p.v. events) voor het bereiken van de doelstellingen?
“Het is voor ons cruciaal om in goed contact te staan met onze partners. Daarvoor gebruiken we alle middelen van de communicatiemix, maar leunen we nu meer op het digitale aspect. Daarbij staat het overbrengen van de boodschap voorop.
“We investeren veel tijd en energie in het creëren van het verhaal en het overbrengen daarvan.”
Het communicatiemiddel moet daaraan voldoen. Ik zie dat de mogelijkheden rondom virtuele events aan het ontwikkelen zijn. Daar gaan we graag in mee, mits het bijdraagt aan het overbrengen van het verhaal. En dat is digitaal een stuk moeilijker dan live.”
Hoe zie je de toekomst voor je?
“Ik kan geen voorspellingen doen, maar ik zie dat de technologie in deze periode een enorme toevlucht heeft genomen. Niet alleen voor thuiswerken, maar ook voor het plannen van vrijetijdsmomenten en andere zaken. Daarnaast valt op dat de online consumptie van consumenten flink stijgt. Ik verwacht dat dat in de toekomst alleen maar meer wordt en gemakkelijker zal gaan.”
Wat betekent dit op de lange termijn voor events?
“De vraag blijft voorlopig hoe je als organisator het vertrouwen omtrent de veiligheid van jouw event bij gasten kunt creëren. Ik denk dan ook niet dat we snel grote corporate events gaan zien. Het wordt eerder een transitie van live naar digitaal. In de komende maanden zal steeds duidelijker worden wat de mogelijkheden daarin zijn. Voor de live events is het belangrijk dat de gasten worden overtuigd dat live aanwezigheid een meerwaarde voor hen heeft ten opzichte van het digitaal bijwonen ervan.”
Waar ben je op dit moment naar op zoek?
“Ik vind het vanuit marketing- en event perspectief enorm interessant om te achterhalen wat de redenen zijn voor mensen om een weekend op de bank te bingewatchen met Netflix. Het is digitaal en op commando beschikbaar. Hoe fijn zou het zijn als we corporate informatie ook in zo’n belevende vorm kunnen delen dat ze daar tijd voor vrijmaken? Aandacht van consumenten is het moeilijkste om te regelen. Netflix bewijst dat het mogelijk is. Hoe kunnen we dat vertalen naar de eventwereld?”
Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?
“De eventindustrie is één van de meest creatieve branches in de wereld. Dat verandert niet door deze crisis. Zodra we in de toekomst weer events mogen organiseren hebben we geweldige belevingen nodig. Dat kunnen we niet zonder partners. Dus omarm dit moment. Dat is essentieel om te overleven.”
Beeld: Booking.com