Het was een bewogen jaar waarin binnen de branche flexibiliteit een nog meer bepalend karakter kreeg. We gingen als sector van nagenoeg 100% sluiting, naar 100% opening en weer terug. We vroegen enkele branchegenoten hoe zij terugkijken op 2021 en vooral… wat neem je mee naar volgend jaar?
In deze editie spreken we Kim de Ridder (eigenaar Boozed), Lisa Vergeer (sales manager Capital C) en Swaantje Nijkamp (mede-oprichter Buro Curious).
Kim de Ridder - Boozed
Hoe kijk je terug op afgelopen jaar?
“Positief. Zowel juni als september en oktober hebben we gezien dat de behoefte aan ‘live’ enorm is. Maar ook hoe wendbaar onze branche is. Respect voor het team van Boozed en onze partners hoe we kunnen accelereren als het kan en mag.”
Wat heb je geleerd en neem je mee naar 2022?
“Vertrouwen op je eigen kracht, omdenken maar ook grenzen stellen.”
Welke foto typeert afgelopen jaar en waarom?
“Op deze foto zie je Ina Kuiper na het winnen van de Award ‘Most Original stand’ tijdens de Masters Expo. Samenwerken en daarmee het beste uit eenieder naar voren halen! Niet je kop in het zand steken, maar een frisse duik voor nieuwe inzichten, brengt een glimlach op ieders gezicht!”
Als je één advies mag geven aan jouw branchegenoten, wat is dat dan? “Benut de tijd die we nu (weer) ongevraagd ‘krijgen’ zo positief mogelijk. Duik in je strategie, neem extra tijd voor je team, kijk waar je kan verduurzamen en maak je klaar voor de drukte straks. Want ‘live’ blijft!”
Lisa Vergeer – Capital C
Hoe kijk je terug op afgelopen jaar?
“2021 was een hectisch jaar. Een jaar met vallen, maar vooral weer opstaan. En dat opstaan doen we met creativiteit en teamspirit. Werken met een te gek team wat van essentieel belang is. We switchten van 100% livestream tot hybride events in het voorjaar en grote live events in de zomer en het najaar. Ondertussen openden we in oktober ons eigen restaurant; Capital Kitchen.
We zitten allesbehalve stil, blijven vooruitkijken en ontwikkelen onszelf continue. Niet alleen onze events zijn flexibel en hybride: onze locatie en ons team ook. Je vindt onze Finse bartender in de Kitchen, maar ook achter de High Brow Bar in de High Light. En zo bedachten we dit jaar Building For a Day. Bouwen aan je team of bedrijf, terwijl je op expeditie gaat door ons creatieve gebouw. Een reis op vele fronten. Fijne partners zijn daarbij van essentieel belang. Zoals wij ze noemen: Capital friends.”
Wat heb je geleerd en neem je mee naar 2022?
“Een belangrijke les is dat een (event) team valt of staat met positiviteit, creativiteit en doorzettingsvermogen. Dit vertalen we door naar onze events. Zo laten we zien dat hybride events ook impactvol zijn. Dat kan zowel los van elkaar of als reeks events waar online en live elkaar ontmoeten. Dit staat uiteraard los van het feit dat zowel onze relaties als wij snakken naar live ontmoetingen. Maar wellicht de allerbelangrijkste les is dat de evenementenbranche flexibel is en alles kan. Van 100 naar 0 gaan, maar ook weer van 0 naar 100 en dat soms in een dag of een nacht tijd. Hier spelen we op in met ons we switch/we mix programma waarbij je volledig flexibel kunt boeken.”
Welke foto typeert afgelopen jaar en waarom?
“De uitreiking van de Lekker 500. Vanwege de aangepaste maatregelen van een live event met 250 genodigden schakelden we in een weekend naar een hybride variant met 70 aanwezige gasten, de rest volgde het event via livestream. Een flink staaltje snel schakelen met de opdrachtgever en onze partners in een weekend!”
Als je één advies mag geven aan jouw branchegenoten, wat is dat dan? “Ik geef hiervoor graag het woord aan mijn collega Thomas Zwart [CEO van Capital C].” Thomas: “Als er een tijd is waar opdrachtgever en venues echte partnerships smeden, is dat nu. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Deel je kwestbaarheid, maar deel ook je kracht. Blijf ‘ja’ zeggen. Juist nu. Samen oplossingen verzinnen, voor nu en voor later. Wij kijken er naar uit jullie allemaal weer te mogen verwelkomen bij Capital C en in onze Capital Kitchen. We gaan er wat moois van maken.”
Swaantje Nijkamp – Buro Curious
Hoe kijk je terug op afgelopen jaar?
“Afgelopen jaar is een jaar waarin we zijn gegroeid als bedrijf, zowel in volume als in inhoud. We hebben specifieker kunnen definiëren wie we zijn, wat we doen en dat wat we doen van waarde is. We mochten nieuwe samenwerkingen aangaan en oude opnieuw inrichten. We creëerden off- en online ervaringen en kregen hierin keer op keer bevestigd dat interactie met je publiek een sleutel is tot een impactvol event.”
Wat heb je geleerd en neem je mee naar 2022?
“Dit jaar hebben we opnieuw ondervonden dat alles constant in verandering is. Het bevestigt het belang van oprecht contact met elkaar hebben en nieuwsgierig blijven. Daarnaast hebben we geleerd om verwachtingen en communicatie goed op elkaar af te stemmen. Alleen zo kunnen we het leveren van hoogwaardig artistiek werk garanderen en de opdrachtgever hierin mee nemen. In 2022 gaan we ons eigen verhaal centraal stellen en laten zien wat ons drijft.”
Welke foto typeert afgelopen jaar en waarom?
“De bol op de foto was een canvas om op te projecteren. Het was onderdeel van een interactieve installatie waar 250 mensen aan hebben bijgedragen. Men werd uitgedaagd ‘disguarded thougths’ om te zetten naar iets positiefs. De foto laat zien hoe we als Buro Curious met de bezoeker te werk gaan: zij staan centraal en worden uitgedaagd ter plekke te creëren.”
Als je één advies mag geven aan jouw branchegenoten, wat is dat dan? “Blijf nieuwsgierig naar jezelf en anderen en ben je er van bewust dat in elk contact, elk moment een kans ligt om je te laten verwonderen. Iedereen heeft gemerkt dat afgelopen jaar aan veel veranderingen onderhevig was. Blijf plezier halen uit het opnieuw creëren en het omzetten van je kwaliteiten.”
Beeld: Boozed / Capital C / Buro Curious