Concept & Strategy

De nieuwsgierigheid van Buro Curious zorgt voor beleving, interactie en transformatie

Wrijving geeft glans!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Buro Curious is een groep experience creators pur sang die op evenementen of gedurende trajecten zorgen voor echte onderscheidende momenten van interactie en verbinding. Beleven is spelen! Niet voor niets dat bedrijven als ID&T, Gemeente Amsterdam, Belastingdienst, Tweakers, TEDx, en vele anderen zo vaak terugkomen.

“Eigenlijk vinden we het woord ‘evenement’ te plat. Dat klinkt meer als een happening waarin je vermaakt wordt. Wij willen een doelgroep in beweging zetten door omstandigheden te creëren die beleving op gang brengt en daarmee beklijft. Dit werkt door in de periode daarna en dat zorgt voor voorwaartse beweging,” aldus mede-eigenaar Swaantje Nijkamp.

Hoezo de opdrachtgever centraal stellen?

Met ‘ja en amen’ kom je niet heel ver in deze wereld. Althans, dan haal je niet het maximale uit een aanvraag. Dat weten ze bij Buro Curious maar al te goed. “Het start met een intake met de opdrachtgever. Wij kijken hoe wij ons daartoe verhouden en komen dan met vragen terug die de bedoeling van het event verhelderen.

Dit spel vindt gedurende het hele proces plaats waardoor het ontwerp tot het moment van uitvoer steeds interessanter en gelaagder wordt. Niet te veel vrijblijvendheid, maar het ontwerp zo specifiek mogelijk maken zodat het perfect aansluit bij de doelgroep. Heel eerlijk, niet elke opdrachtgever is gewend aan die speelse weerstand. Maar spreek je ze na het event, dan zijn ze haast unaniem overtuigd van de noodzaak van de co-creatie die hieraan vooraf is gegaan. Wrijving geeft glans en je moet elkaar inspireren gedurende zo’n proces.”

Buro Curious - artiest die opgemaakt wordt
Buro Curious - mensen die op een brug door een park lopen met een koptelefoon op
Buro Curious - online event

Sterk concept vanuit co-creatie

Wij zijn zelf erg wars van die momenten waarin je opgelegd vermaakt wordt. We voelen ons dan vaak bekeken en reageren allesbehalve natuurlijk. Mooi, dat vinden ze bij Buro Curious ook. “Een goed concept kenmerkt zich door het feit dat je automatisch door performers wordt begeleid in de beleving. Dat lukt doordat we enorm veel aandacht hebben voor de gekozen werkvormen, maar ook voor de vormgeving van de ruimte, de muziek en alle andere toegepaste kunstvormen die als meerwaarde kunnen worden ingebracht.”

Dat lukt Buro Curious bij elk type samenzijn. Of het nou gaat over het ontwerp van een sensationele Unexpected bar voor Heineken op een festival van ID&T, een inhoudelijke bijeenkomst van de Belastingdienst waarin een verbetering van samenwerking het doel is of de openingsdag van een scholengemeenschap waarbij een grote verandering centraal staat.

“Iedere opdrachtgever heeft een eigen verhaal en juist die diversiteit en specifieke doelstellingen maakt het ontwerpen voor ons zo interessant. Maar een sterk concept maken kun je alleen samen met de opdrachtgever. Zij weten wat er intern speelt en kunnen ons de juiste input leveren die wij dan vervolgens vertalen in een belevingsvol concept. Het belang van deze co-creatie wordt vaak onderschat. Dat levert soms wat onrust op bij de opdrachtgever omdat er tijd gemaakt moet worden voor dit proces.” Het is een spannende wisselwerking waarin Buro Curious door de blik van buitenaf de doelstelling van het samenzijn aanscherpt.

Buro Curious - tekening met trein - start co-creatie en start regie & productie

“Uiteindelijk willen we het vertrouwen van de opdrachtgever dat wij de juiste keuzes maken in het ontwerp om de sterkste impact te maken. Daar zijn wij uiteindelijk verantwoordelijk voor. We stellen in dit proces altijd de opdrachtgever centraal en niet onszelf. Keer op keer blijkt dat dit erg gewaardeerd wordt. Onze reclame komt dan ook vooral van mensen die onze belevingen ervaren hebben.”

Logisch, want het klinkt soms best ongrijpbaar. Maar wij hebben aan den lijve ondervonden hoe dit Buro denkt en wij hopen dat jij door onze woorden Curious bent om ze eens te bellen. Je krijgt er geen spijt van!

Beeld: Buro Curious en Jeroen Roest