Het hemd van het live van Janou Bode (IMAP Netherlands)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
person of interest - Janou (1) BW portrait High Res

Inspireren kan je leren… van anderen! Want iedereen heeft een verhaal. Het ene inspireert alleen meer dan het andere. Wij zoeken naar ‘het ene’. Geen ellenlange anekdotes. We komen direct tot de kern, bij interessante persoonlijkheden. Geen liflafjes, wel liefhebbers. Wie, wat, waarom en hoe pas je het zelf toe? Zodat jij er wat aan hebt. Lezen dan!

Janou Bode

Marketing- en communicatiemanager
IMAP Netherlands
Aantal events per jaar: 15-20

IMAP Netherlands?

IMAP Netherlands is een adviesbureau in het aan- en verkopen van bedrijven. Een groep nuchtere Nederlanders, die óók onderdeel zijn van een sterk internationaal netwerk met collega’s in vijf werelddelen. IMAP Netherlands zorgt ervoor dat potentiële kopers van China tot Chili weten dat uw bedrijf te koop is.

person of interest - Janou

Waardoor ben je deze week geïnspireerd?

“Ik ben afgelopen week twee keer geïnspireerd, of geraakt, zelfs. Hier komen ze:

1) Een van de partners van IMAP Netherlands kreeg onlangs te horen dat hij ALS heeft. Bij IMAP wilden we hem met zijn allen laten zien dat we hem een warm hart toedragen en daarom heeft een team van collega’s – zelfs uit Londen en Zweden – aan de ALS City Swim meegedaan. De rest van het bedrijf kwam kijken en na afloop heeft iedereen kunnen borrelen met onze zieke collega. Het werd alsnog een feestje, in het teken van hoop.

2) Dit weekend nam ik deel aan 42K IN A DAY. 42 renners liepen 42 kilometer van het Babyhuis in Dordrecht naar het nieuwe Babyhuis in Schiedam. Iedere runner haalde daarmee €1.000,- op bij vrienden of bedrijven. Het bedrag komt volledig ten goede aan de verzorging van moeders en baby’s, die in het Babyhuis een tijdelijk thuis, begeleiding en behandeling krijgen met als doel samen een veilige toekomst tegemoet te gaan.

Wanneer je mensen echt raakt met een verhaal dat ergens over gaat, inspireert dat. Nou, daar zijn dit twee voorbeelden van!”

Wat is inspirerend aan jouw werk?

“Never a dull moment! Vandaag verkopen we een bedrijf in de metaalbranche en morgen een digital agency of kinderopvang. Het is best lastig potentiële klanten uit te nodigen voor events. Een bedrijf verkopen is vaak spannend en altijd geheim tot alles rond is. Daarom organiseren we regelmatig intieme events met klanten. We proberen ons hierin steeds weer te onderscheiden van de saaie grijze pakkenwereld!”

Wat is in jouw vakgebied #nietinspirerend

“Koffie uit een thermoskan en een plakje cake. Slechte catering is niet meer van nu!”

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?

“Dat zit hem echt in alles, en vaak juist in de kleine dingen. Een subtiel stukje tekst in een groot artikel. Iets gaafs wat ik tijdens mijn reizen in het buitenland tegenkom. Een gedicht die als guerillamarketingactie in mijn fietsmand is gelegd. Een amuse op een omgekeerd borrelglaasje bij een event van het Genootschap. Een openingsvraag die tijdens een workshop wordt gesteld, namelijk ‘Als je een liedje zou zijn, welke song past dan het beste bij jou?’ Dat is overigens On top of the World van Imagine Dragons, heb ik na vier dagen denken besloten.  Ik maak er foto’s van of schrijf het ergens op, zodat ik het niet vergeet.

'Iemand noemde mij ooit een bruistablet.'

Ik volg niets concreets, maar ben altijd concreet op zoek vanuit een specifiek idee. Dan borrelt er iets in mijn hoofd en dan ga ik op Instagram, Pinterest of Google op zoek. En van het ene idee komt al snel het volgende.”

Ho wacht, we weten dat je een dubbel-werkleven leidt… vertel!

“Ja, dat klopt! Ik heb een boetiek in Dordrecht genaamd Vicino Sei. Uit passie voor Italië en heerlijk ruiken ben ik dat begonnen. We verkopen luxe ambachtelijke niche geuren uit Italië en daarmee maak ik mensen heel graag blij! Door die fijne energie en de een-op-een gesprekken doe ik ook vaak weer nieuwe ideeën op.”

Wat wil je zeggen tegen andere eventprofessionals?

“Geef je grenzen aan en leer nee zeggen! In de wereld zoals die nu in elkaar zit, zijn we op zoek naar oprechte aandacht. Dus als je iets doet, doe het dan gemeend. Past het niet bij je, geef dan je grenzen aan, zodat je dicht bij jezelf kunt blijven. En vooral: neem je zelf niet zo serieus, maar geniet & maak lol! Echtheid kan je niet faken. Heb plezier in je werk en laat je niet standaard afschepen met de gemakkelijkste weg. Mensen zien en voelen als je ergens tijd aan hebt besteed. Als voorbeeld; Vorig jaar kwam een man in mijn boetiek die geen standaard kerstpakket uit de stapels toegestuurde folders aan zijn personeel wilde geven. Hij wilde voor alle 32 medewerkers persoonlijk een parfum uitkiezen. We hebben ruim vier uur gezeten om aan de hand van foto’s en karakteromschrijvingen voor iedereen de juiste parfum te kiezen. Uiteindelijk zijn de parfums, inclusief handgeschreven kaartje, uitgedeeld. Slechts twee mensen hebben het geruild. Dat zegt alles over de aandacht en oprechtheid van de man die hij wilde overdragen aan zijn personeel.”

Waar word je een tikkie rebels van?

“Van mensen die een hoge pet op hebben van zichzelf en dat ten koste van anderen etaleren. Ja, dan komt het Rotterdamse recalcitrante meisje in mij naar boven. Datzelfde gebeurt bij stoffige en nutteloze vergaderingen die niets opleveren.”

Kom maar op met een casus om te delen!

“Persoonlijke aandacht maakt alles fijner en beter; ik probeer daarom mensen en hun wensen te onthouden. En geef af en toe een compliment. Het zijn hele simpele dingen die het voor de bezoeker onvergetelijk maken. In ons jaarlijkse winkelfeestje nodigen we altijd een cocktaildesigner uit die cocktails (zowel met als zonder alcohol) maakt op basis van de ingrediënten van onze parfums. Een restaurateur doet dat met hapjes. Een ouderwetse plaatjesdraaier zorgt voor oldschool Italiaanse jazz. Zo heb je alle zintuigen wel te pakken en maak je de beleving heel persoonlijk!”

Zonder inspiratie…

“… is het leven kleur- én geurloos.”

person of interest - Janou (2) BW portrait High Res