Het hemd van het live van Marcel van de Goor (Red Bull)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Bas Veldkamp
marcel van de goor - red bull - event manager

Inspireren kun je leren… van anderen! Want iedereen heeft een verhaal. Het ene inspireert alleen meer dan het andere. Wij zoeken naar ‘het ene’. Geen ellenlange anekdotes. We komen direct tot de kern, bij interessante persoonlijkheden. Geen liflafjes, wel liefhebbers. Wie, wat, waarom en hoe pas je het zelf toe? Zodat jij er wat aan hebt. Lezen dan!

Marcel van de Goor

National Event Marketing Manager
Red Bull
Aantal events per jaar: 10 tot 15 eigen events en circa 120 events waarin Red Bull een ondersteunende rol heeft

Red Bull?

Dit bedrijf behoeft geen uitleg toch? Bijna iedereen kent dit wereldberoemde energiedrankje waar je vleugels van krijgt. Red Bull heeft haar events ondergebracht in twee afdelingen; sport & culture.

Jarno Schurgers Red Bull Content Pool - event manager

Waardoor ben je deze week geïnspireerd?

“Ik denk meteen aan het boek The Subtle Art of Not Giving a F*ck’ wat ik aan het lezen ben. We zijn van nature een volkje dat ons vrij snel speciaal voelt, maar je hebt op deze aardkloot wel met dezelfde uitdagingen te maken. Heb jij jouw dag niet, dan hebben nog 100.000 mensen dat op hetzelfde moment. Dat relativeert enorm. Zo ook de positie waar wij in dit deel van de wereld in zitten. Geen grote bosbranden, geen oorlogen. Dat zet mij aan het denken over hoe ik wil omgaan met de wereld, met events en met de dagelijkse gang van zaken. Dat ik echt de dingen wil aanpakken die er echt toe doen.”

Wat is inspirerend aan jouw werk?

“Events uitvoeren is qua werkwijze vaak hetzelfde, maar het proces daarnaartoe is elke keer anders. Vanuit een klein idee samen met anderen, met ieder zijn eigen verhaal en expertise, iets creëren. Die afhankelijkheid is mooi. Verder geeft het een verslavende kick om te zien dat the story die je wilt vertellen, door je bezoekers wordt beleefd. We zijn geen eventagency; we doen het niet om mooie events neer te zetten, maar om ons merk verder te helpen. Ik word continu gechallenged om een kloppend verhaal te maken. De kleinste details maken daarin al een enorm verschil. Kijk naar Tomorrowland, daar klopt echt alles. Van ticket tot entree en van drankenbar tot stages. Overal wordt een verhaal verteld. Dat probeer ik in mijn werk ook te doen.”

red bull - event - manager - marcel van de goor

Wat is in jouw vakgebied #nietinspirerend

“De scherpe kanten gaan er een beetje van af. We mogen meer rebels zijn, meer guerrilla. Het is nu zo dertien in een dozijn. Jaren geleden werd het WK beachvolleybal gehouden op de Hofvijver, compleet met tribunes en zand. Dat was bijzonder! Inmiddels heeft elk sportevent een hoog entertainmentgehalte, inclusief dezelfde speakers, jingles en vuurwerk.

Daarnaast worden er standaard steeds meer side-events georganiseerd rondom een EK of WK. Want, zo lijkt de verplichting, de sport moet iedereen inspireren, dus ook de breedtesport. Ik vind het goed dat daaraan wordt gedacht, maar zet je de sporter in zijn kracht, dan komt de sport ook in zijn kracht. Bepaal dus eerst met de sporters waar hun behoefte ligt qua type event; sober en in stilte of juist groots en meeslepend, dan volgt de rest vanzelf. Dat hebben we ook voor de BMX-sport gedaan met Red Bull Uncontained in Papierfabriek Nijmegen.”

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?

“Allereerst uit het internationale archiveringssysteem waarin alle landen hun Red Bull-events bijhouden. Dan denk ik soms echt; “Wauw, te gek, hoe ben je in godsnaam op dat idee gekomen?” Daarnaast vooral door nieuwe mensen te leren kennen die mij inspireren met hun verhalen en ervaringen. Verder volg ik de ‘Jineks in deze wereld’ om up to date te blijven qua ontwikkelingen en ga ik naar optredens en live events. Maar ik vind het ook belangrijk om mij juist te verdiepen in doelgroepen van bepaalde sporten, zoals die van de E-sports. Dan wil ik juist niet naar de veilige conferenties over dit onderwerp, maar ga ik midden in de doelgroep staan. Zo kan ik bepalen hoe ik die doelgroep vleugels geef.”

Wat is een belangrijke beslissing in je leven geweest (en hoe daardoor geïnspireerd)?

“De overstap van bureauzijde (voorheen Shivers, nu Sportvibes) naar Red Bull. Vanuit een bureau zit je vaak dicht op de klant, maar voor een merk als Red Bull moet je echt aan de merkenkant werkzaam zijn om je de oorsprong en het bestaansrecht helemaal eigen te maken en te leven.”

Rutger Pauw Red Bull Content Pool - event manager - marcel van de goor

Wat wil je zeggen tegen andere eventprofessionals?

“Bouw relaties op en zorg dat je vertrouwen in elkaar hebt. Praat over meer dan alleen de zakelijke aspecten, zodat je elkaar goed kent. Dat zorgt dat je goede discussies niet uit de weg gaat, ook niet met klanten. Het zorgt voor scherpte en nieuwe ideeën. Eerlijke feedback is pure winst. Daar moet je met elkaar over kunnen sparren.”

Waar word je een tikkie rebels van?

“Als onbekende partijen mij gaan benaderen en beweren het veel beter te kunnen dan de huidige relaties waar ik nu mee werk. Terwijl ze niet eens weten wat die bedrijven precies voor ons doen of hoe wij beslissingen nemen. Heel irritant!”

Zonder inspiratie...

“… word je passie werk.”

Meepraten over dit onderwerp? Let's hear it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *