Geen geloof in hybride events? Nee joh, enkel kansen!

Hans Klaver over het vertrouwen in hybride

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Camera die live event filmt

‘Geen geloof in hybride?’ dacht ik, toen ik de gastblog van eventmanager Sven Boelhouwer las. Ik zie juist heel veel kansen voor deze eventvorm.

Sinds Corona zich meldde bij de receptie, banjer ik met zevenmijlslaarzen door ons kantoor. Obsession staat al sinds jaar en dag voor duurzame groei, maar krijgt nu versneld de kans om die woorden écht kracht bij te kunnen zetten. Waarom? Omdat iedereen ineens aan huis gekluisterd is en zich daar, achter zijn of haar thuiswerkbureautje, bewust wordt van de vele kilometers die we elke dag, week, maand, jaar afleggen om ons te laten informeren en inspireren.

Hoger rendement met hybride event

Duurzaam groeien gaat zelfs verder dan een positief effect op het milieu en het fileprobleem; dat gaat ook over efficiëntie en rendement. Uiteraard is het doel van een evenement leidend en kies je altijd een vorm die daarbij past. Maar áls het past, dan ben ik er heilig van overtuigd dat de ROI van dat evenement veel hoger zou kunnen zijn wanneer er gekozen wordt voor een hybride eventvorm. Congressen en symposia lenen zich daar bijvoorbeeld goed voor. Niet alleen kun je met hybride events meer bezoekers scoren, meer geld verdienen en meer doelen verwezenlijken. Je bezoekers kunnen ook nog eens veel efficiënter hun tijd indelen en op een voor hen aangename manier de juiste informatie tot zich nemen of contacten leggen.

Online hybride meeting met coffee corner op laptop

Opperste concentratie

Stel je voor: je ploft op je bank, koppelt je laptopscherm aan je TV, plopt je airpods in en al nippend van je favoriete drankje haak je aan bij de voor jou relevante onderdelen van een congres. Zonder afleiding, met perfect beeld en geluid, krijg je in opperste concentratie de nieuwste inzichten veel beter mee. En wat dacht je van mensen met een bomvolle agenda? Die kunnen bij een hybride eventvorm eenvoudig intunen als ze een uurtje over hebben. Dat je mensen op die manier toch nog waardevolle content mee kunt geven, triggert mij enorm.

Geen dak op je locatie

Het World Forum in Den Haag heeft die filosofie al omarmt en zet vol in op hybride als langetermijnstrategie. Naast de vermelding van het aantal fysieke bezoekers op het evenement, gaat bij het World Forum een andere teller lopen: die van het aantal online bezoekers. Kon je voorheen 600 mensen verrijken, loopt dit nu misschien wel op tot 2000!

Het live event wordt misschien kleinschaliger, het bereik des te groter. Door de hybride eventvorm zit er geen dak meer op je locatie!

Fokker Terminal - live event - online event - hybride event - locatie - anderhalve meter - coronaproof

De waarde van digitaal

Wees niet bang dat digitaal betekent dat de bezoeker er de waarde niet van inziet. De consument is zich namelijk steeds meer bewust van de waarde van digitale content en wil daar ook voor betalen. Schrik maar niet als je je online abonnementen (Netflix, Spotify, Disney+…) gaat tellen. En onlangs trok de digitale variant van festival Tomorrowland één miljoen betalende kijkers. Een online bezoeker van je event kan misschien nog wel beter en sneller aan waardevolle informatie en contacten komen dan de live bezoeker en weet die winst op waarde te schatten. En zo niet, dan ligt daar een mooie uitdaging voor ons als eventprofessionals!

Oplossingen voor hybride events

Een belangrijk hulpmiddel is het gebruik van de juiste tool die de online deelnemers evenveel stemrecht geeft als de on site bezoeker. Denk daarbij aan een platform waarop je als bezoeker online kennis en inspiratie kunt verzamelen én kunt deelnemen aan een live online event. Tegenwoordig is veel mogelijk. Break-outs, hackathons, metingen, digitale expovloeren, enquête-modules en in de virtuele koffiecorner leg je eenvoudig contact met andere aanwezigen. Ideaal voor onze introverte collega’s én je weet zeker dat je waardevolle contacten legt. En dat is veel waard. Corona of niet, tijd is nog altijd geld.

NXTMICE - event - hybride event - online event - MICE - ronde tafel gesprek - coronaproof

Bezoeker aan zet

De veranderende omstandigheden hebben onze branche weer even wakker geschud. Corona stelt ons de vraag waar het nu echt om draait. Wat mij betreft draait het meer dan ooit om de bezoeker. We moeten hen alternatieven bieden voor duizenden vlieguren en airmiles. We moeten hen een actievere rol geven tijdens events (denk aan live polls, chat of live discussies). We moeten hen handvatten bieden om zo efficiënt mogelijk relevante content te kunnen verzamelen. Kortom, maak van online bezoekers bewuste deelnemers. De tools waren er al; corona heeft onze branche aangezet om ze te pakken, eigen te maken en geschiedenis te schrijven.

Samen vooruit

Los van wat ik vind, is de trend onontkoombaar: steeds meer organisaties en bedrijven scherpen hun beleid aan omdat hun ogen zijn geopend en onderzoeken de mogelijkheid om iets lokaal te organiseren of online de verbinding op te zoeken. Ik juich deze verduurzaming alleen maar toe en kijken graag hoe we zo’n verschuivend podium het beste kunnen uitlichten. Als Partners for Live hebben we namelijk maar één doel voor ogen: samen vooruit!

Beeld: Obsession, Fokker Terminal, Maurice Vinken (NXTMICE), Tomdoms