Hoe noem je een trend die zo mega is dat ‘ie niet alleen merkbaar is in Nederland maar ook ver daarbuiten? Dat het geen ver van je bed-show is, maar een realiteit die ons allemaal raakt. Wij noemen het as it is: MEGAtrends.
We hebben vijf whitepapers van giga-ontwikkelingen op macroniveau die je echt in de smiezen moet hebben. Ja, juist als je events organiseert of betrokken bent bij de organisatie van evenementen, festivals of congressen. Wij hebben ons vastgebeten in deze trends en zochten naar toepassingen en oplossingen voor jouw business aan de hand van cases en visies van andere eventprofessionals; micro dus. Zodat jij ready bent for the revolution!
MEGAtrend: Fear & Fake
Een wereldwijde maatschappelijke ontwikkeling – want een hype is het allang niet meer te noemen – is helaas de angst voor cybercrime, terroristische aanvallen, fake news en de schijnveiligheid die je bekruipt bij het bezoeken van grote events zoals SAIL, popconcerten en kerstmarkten. Een gezellig onderwerp is het niet. Maar wie mensenmassa’s bijeenbrengt zal toch rekening moeten houden met de mogelijkheid van een terroristische aanslag in welke vorm dan ook.
Check: Whitepaper Fear & Fake
MEGAtrend: Vergrijzing
Vergrijzing is een niet te ontkennen feit; het aandeel ouderen in de bevolking stijgt. De vergrijzing van Nederland is in volle gang, we tellen al meer dan 3,3 miljoen 65-plussers. En een steeds groter deel van hen mag zich zelfs 80- of 90-plusser noemen. Ja mensen, de grijze druk neemt toe! Daar waar we in 2012 vier potentieel werkenden op elke oudere hadden is dat in 2040 afgenomen naar twee potentieel werkenden voor iedere 65-plusser. Interessante (of beangstigende) cijfers, maar wat ze niet laten zien is hoe de wensen en behoeften van de nieuwe generatie senioren zich ontwikkelen.
Check: Whitepaper Vergrijzing
MEGAtrend: Influencer Marketing
Ken je de sluikreclame van Pepsi in de bioscopen nog? Letterlijk in een fractie van een seconde werden we in de jaren ’80 gebrainwashed om tijdens de filmbreak in een rechte lijn naar de bar te lopen en een ‘ice cold Pepsi’ te bestellen. Tussen twee scènes werd een enkele frame van een flesje Pepsi getoond. Vind je met terugwerkende kracht ook dat je met deze manipulatie behoorlijk belazerd werd? Think again! Wat dacht je van influencer marketing nowadays?
MEGAtrend: Bewustwording
Consumenten, vakantiegangers, en ja, ook evenementenbezoekers worden steeds bewuster. Een samenleving vol media en razendsnel internet, stelt niet alleen overal vragen over, maar googelt ook nog eens een breed scala antwoorden bij elkaar. En wie de vraag stelt, moet met het antwoord leren leven. Dat antwoord leert ons meestal dat zo’n beetje elk aspect van ons dagelijks gedrag ergens op de wereld invloed heeft op de drie grote M’en: Mens, Maatschappij en Milieu. Met mogelijke #vleesschaamte, #vliegschaamte en wie weet binnenkort zelfs #feestschaamte tot gevolg. Wat betekent deze wereldwijde hang naar bewustwording voor de evenementenbranche?
Check: Whitepaper Bewustwording
MEGAtrend: Inclusiviteit & Emancipatie
Inclusivi-wàààt? Een term die we steeds vaker horen, maar niet iedereen begrijpt wat het eigenlijk inhoudt. Je zou kunnen zeggen dat het ‘the opposite’ is van exclusiviteit en daarmee verduidelijk je al een hoop. De Volkskrant noemt het ‘de nieuwe emancipatie’ en laat Janet Vaessen, directeur van vrouwenorganisatie Women Inc. ervoor pleiten om ‘de focus van de emancipatie te verleggen: van de bevrijding van minderheden naar de onttroning van een dominante minderheid en het doorbreken van hun normdenken.’