You, me, (vir)us: Het ontbreekt aan online beleving in een wereld waarin we nog nooit zoveel beleefd hebben (Koen Colmbijn, Plugged Live Shows)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Koen Colmbijn- Plugged Live events

Met de nodige maanden in lockdown en langzaamaan de eerste vooruitzichten naar het nieuwe normaal in live, wordt de eventbranche nog steeds in het hart geraakt! Er ligt een uitdaging voor ondernemers en freelancers om de komende tijd financieel goed te overbruggen, maar ook om het moraal (binnen het team) hoog te houden. En om opdrachtgevers in deze anderhalve meter samenleving te helpen met (digitale) vraagstukken.

We vroegen Koen Colmbijn, creative director en oprichter van Plugged Live Shows, hoe hij deze periode ervaart.

Hoe gaat het met jou?

“Naar omstandigheden gaat het goed, we zitten in een periode waar veel inspiratie vrijkomt. Het geeft Plugged Live Shows de tijd en ruimte om te werken aan eigen projecten, hybride formats en de mogelijkheid om een stil gekoesterde wens op te zetten; de Plugged Academy, een intern opleidingsinstituut voor onze eigen medewerkers.”

Plugged Live Events kubussen met licht in de lucht

Dat klinkt interessant!

“Ja, dat vinden wij ook! Wij werken in een nichemarkt met uiteenlopende special events en hebben veel kennis en specialismen nodig om te kunnen realiseren wat wij bedenken. Ontwikkeling van onze medewerkers met masterclasses die worden gegeven in allerlei specialisaties, is dus erg belangrijk om te kunnen excelleren als experience creators.

Daarnaast zijn wij met opdrachtgevers en locaties gestart met het ontwikkelen van hybride formats voor de zakelijke markt. Wij geloven namelijk dat er behoefte is aan sterke formats voor hybride evenementen, waarbij wordt nagedacht over beleving, interactie en entertainment.”

Wanneer trof COVID-19 Plugged Live Shows voor het eerst?

“In maart 2020 waren we bezig met de voorbereidingen voor een productie in Seoel in Zuid-Korea. Doordat de crisis daar snel overvloog vanuit China konden wij ons in een vroeg stadium al schrap zetten op wat mogelijk zou gebeuren. We hebben toen goed nagedacht en kwamen tot de conclusie dat deze crisis geen sprint zou worden, maar eerder een marathon.”

“We wilden niet in de eerste 100 meter voorop lopen, maar als team de finish halen.”

Hoe kijken jullie verder naar deze crisis?

“Alles waar we de afgelopen tien jaar naar toegewerkt hebben, viel als een kaartenhuis in elkaar. Tegelijkertijd beseften we dat we juist nu, in alle onzekerheid, houvast moeten creëren om de rust te bewaren. Toen de crisis begon hebben we de volgende vijf fases gedefinieerd als een kompas voor ons team:

  1. Stay at home; hierin gebeurt er qua events niets live, de branche zou de mogelijkheden binnen virtueel en digitaal ontdekken.
  2. De anderhalve meter economie; hierin mogen binnen streng opgestelde kaders live events georganiseerd worden. Dit is de fase waar we nu in zitten.
  3. Early adventures fase; organisaties en organisatoren met durf proberen te onderzoeken waar de grenzen van de mogelijkheden op eventgebied liggen. Hier hikken we tegenaan. Het biedt geen houvast en is erg spannend. Ook omdat we, als deze fase faalt, we terug in de eerste fase belanden.
  4. Recovery mode; in deze fase laat de overheid de teugels los, omdat er een vaccin is. Grote merken organiseren echter nog steeds geen events omdat ze niet durven of omdat ze hun wonden aan het likken zijn voordat ze weer ‘kunnen’.
  5. Back on track; ik verwacht dat we pas terug in de ‘oude situatie’ zijn eind 2021 of begin 2022.”
Plugged Live Events - danseres met mondkapje en lampenkaphoed

Wat deden jullie toen we in fase 1 zaten?

“Zoals zovelen, hebben we allereerst interne projecten opgepakt, waaronder dus de Plugged Academy. In die periode merkten we vanwege het thuiswerken hoe belangrijk het menselijk contact is. En we hebben first hand ervaren hoe het is om naar een scherm te kijken voor een meeting of online event. Zo konden we eigenhandig bepalen wat wel en niet werkt in de digitale omgeving.

Ook beseften we al vrij snel dat we krachten moeten bundelen. Enkel door samen te werken en met elkaar kansen te creëren sla je je hierdoorheen. Zo waren we al snel in gesprek met Faber en de Beurs van Berlage voor een relatie diner op 7 juli, en het gezamenlijk ontwikkelen van een hybride format.”

Wat is volgens jou het verschil met live events?

“Je mist enkele cruciale elementen, zoals persoonlijk contact of de volledige regie over hoe de bezoeker het evenement beleeft. Je krijgt er namelijk ook een publiek bij; de kijkers vanuit huis. Het is dus aan ons om daarover na te denken.

Normaliter hebben wij de regie over de event-environment. Denk aan de verlichting in de zaal, de temperatuur, de geur en de kwaliteit van de koffie. Alles kunnen we tot in de puntjes uitdenken en voorbereiden. Dat wordt een stuk lastiger wanneer de kijker thuis zit op de bank. En toch moeten we ons over dit vraagstuk buigen. Hoe brengen we het evenement en de beleving naar de mensen thuis?

Daarnaast ben ik van mening dat de interactie bij een digitaal event vaak onderbelicht is en zijn de aanwezige vormen van entertainment niet op het niveau zoals die tijdens live events zijn.”

Plugged Live Events mensen in doorzichtige kooien met bloemen en dansers eromheen

Wat is jouw tip voor alle eventmanagers van Nederland?

“We leven inmiddels in society 3.0. Tot 1990 werd geleefd in society 1.0, waarin je met reclame werd bestookt via tv, print en radio. Als merk zond je echt naar de ontvanger. In society 2.0 ontstonden de helpdesks, waarin je als consument je vraag aan een merk kon stellen of op internet een review kon achterlaten. Dat was het ontstaan van de two way street. Inmiddels zitten we in de 3.0-versie, waarin we kunnen chatten met KLM alsof het een vriend is. En waarin we onze nieuwe Nike-schoenen trots op Instagram zetten alsof we zelf de salesmanager zijn. Merken staan naast ons en dat in een experience economy, waarin alle entertainment en immersiveness aan onze voeten ligt.

Het is tijd om gasten van een digitaal event weer te benaderen als het ware in society 3.0. We moeten de controle krijgen over de ‘wat mis je als gast?’. Zorgen dat die inhoud duidelijk is en hoe je dat het beste door het scherm kunt overbrengen.”

Hoe kan je dat doen in een society 3.0-omgeving?

“Er zijn tal van manieren om inhoud en beleving naast elkaar te laten plaatsvinden. Maar denk eens aan een stream die overdag plaatsvindt. Zorg dan dat je een tweede kanaal ontwikkeld speciaal om de kinderen die thuiszitten te vermaken, zodat de ouder geconcentreerd het online event kan bijwonen.

Of wat te denken van de presentatie van een CEO die het spannend vindt om voor een greenscreen op een leeg podium te staan en continu in de camera te kijken? Verpak zijn presentatie in bijvoorbeeld een Weekend Miljonairs-format. De host kan als presentator van het programma de vragen stellen en de CEO kan middels hulplijnen de mening van het publiek vragen, zijn CFO erbij halen om een financiële vraag te beantwoorden et cetera. Op die manier komt een ‘saai verhaal’ tot leven, blijven thuis kijkers geboeid en blijft de boodschap hangen.

Ander voorbeeld is de coffeebreak; waarom zien we die zo weinig bij digitale events? Het is toch geweldig als je aangeeft ‘Het is nu vijf minuten pauze. Houd je van koffie, druk dan links en houd je van thee, druk dan rechts.’ Druk je op de knop dan komt er een barista in beeld die vertelt over de wondere wereld van koffie. Dan accepteer je dat gasten thuis een kop koffie willen drinken, maar kan je het regisseren en maak je er een beleving van.”

“Het ontbreekt aan online beleving in een wereld waarin we nog nooit zoveel beleefd hebben dan welke generatie dan ook.”

Zie jij kansen in online events?

“Op het moment dat er camera’s toegevoegd worden, biedt het heel veel nieuwe kansen voor beleving. Je kunt bijvoorbeeld augmented reality invoeren in het event. Of een LEDvloer met topview camera; dat doe je normaal niet, want dat ziet het publiek nooit vanuit de zaal. We worden dus zeker geïnspireerd door de kansen van online events.”

Plugged Live Shows optreden in zaal met auto op het podium en veel mensen

Wat blijft er over na deze crisis?

“Er is een natuurlijke en menselijke drive om samen te zijn. De Grieken hadden al theaters en zelfs tribes in de Amazone komen samen om in trance te gaan en ervaringen te delen. Check eens het boek Dancing in the Streets van Barbara Erenreich; daarin spreekt ze over ‘collective joy’ als belangrijke peiler in onze samenleving. Dus live komt absoluut terug. Maar veel bedrijven zijn er ook achter gekomen dat heel veel vanuit huis kan gebeuren. Dus ook online en hybride zijn een vast gegeven geworden.”

Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?

“Laten we na blijven denken vanuit de boodschap die je wilt vertellen. Ga daarna pas aan de slag met de keuze uit de middelen. Durf creatief te zijn, out of the box te denken en connecties te maken. Zie het interview wat jullie hadden met Guido Weijers of het interview met Danny Damman. Zij durfden stappen te nemen die misschien niet allemaal lukten, maar waar hij wel veel van geleerd heeft. Dat geldt voor ons ook allemaal. Als we dit met zijn allen meer doen, dan komen we uiteindelijk in fase 5 en kunnen we weer lekker een biertje met elkaar drinken!”

Optreden zanger met een lampion in zijn hand

Beeld: Plugged Live Shows