You, me, (vir)us: “De grootste bedreiging is het verlies van kwalitatieve kennis en kunde” (Ritty van Straalen, CEO ID&T Group)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Ritty van Straalen ID&T

Met de aangescherpte maatregelen afgelopen week, wordt de eventbranche wederom in het hart geraakt! Er ligt een uitdaging voor ondernemers en freelancers om de komende tijd financieel goed te overbruggen, maar ook om het moraal (met het team) hoog te houden.

We vroegen Ritty van Straalen, CEO van ID&T Group, hoe hij deze pittige periode ervaart.

Hoe gaat het met jou?

“Het is lichamelijk en geestelijk pittig. Het zijn onzekere en moeilijke tijden, voor ID&T maar ook de hele branche. We moeten realistisch zijn en dat betekent dat 2021 er zonder perspectief heel onzeker uitziet.

Normaal organiseren we jaarlijks 80 festivals waar we zo’n 1,5 miljoen tickets verkopen. Nu die festivals niet kunnen doorgaan hebben niet alleen wij het slecht, maar gaat het hele ecosysteem van onze branche naar de knoppen. Er zijn in de afgelopen 25 jaar namelijk zoveel partijen met ons meegegroeid. Denk aan cateraars, podiumbouwers, decor designers, ZZP-ers. De hele keten staat ineens stil. Dat laat ook bij ons diepe sporen na, met inmiddels een aangekondigde reorganisatie tot gevolg.”

“Iedereen zit met zijn handen in het haar en dat werkt heel verlammend.”

Wat is je overkomen?

Net als heel Nederland werden ook wij overvallen door alle berichtgeving in maart. Er ontstond een uiterst vervelende en onzekere periode waarin veel onduidelijk was rondom evenementen. Rutte maakte in die periode zelfs nog de vergelijking tussen evenementen en het centraal station van Utrecht om daarmee aan te geven dat evenementen gewoon door konden gaan.

Direct na de aankondiging van de lockdown op 12 maart hebben we met onze directie- en management teams actie ondernomen, want we voelden dat het ook wel eens in Nederland mis zou kunnen gaan.

Heel veel van onze festivals waren al uitverkocht. En met een leadtime van 8 tot 12 maanden waren we bij veel daarvan al vol in de productie. We hebben gekeken waar we de kosten naar beneden konden brengen tot er zekerheid van doorgang was. Tot het moment dat we vanwege overheidsmaatregelen de festivals niet mochten laten plaats vinden en dus moesten uitstellen.

Daarnaast hebben we met andere organisaties uit de sector de Alliantie van Evenementenbouwers opgericht om o.a. met de verantwoordelijke ministers in gesprek te gaan om te kijken hoe de branche geholpen kan worden.”

Hoe reageerden de bezoekers, annex ambassadeurs van deze festivals?

“Het is heel bijzonder dat ruim 93% van onze kaarthouders geen geld heeft teruggevraagd, maar de kaarten voor volgend jaar bewaart. Dat zegt heel veel over onze fans en daar wilden we wat voor terug doen.

Daarom hebben we online edities van o.a. Defqon.1 (zie registratie), Awakenings (zie registratie), Sensation (zie registratie) en Mysteryland (zie registratie) georganiseerd.

We vinden het heel belangrijk om die connectie met de fans te houden en ook wat terug te doen.” Ook hebben we een nieuw concept gelanceerd, onze eigen Camping Tijdloos wat uitverkocht was deze zomer. Twee weken terug hebben we Milkshake in Ahoy georganiseerd waar 1.000 man zitttend kon genieten van de typische Milkshake-sfeer.

Sessie met monnik tijdens Tijdloos ID&T

Waar zijn jullie nu mee bezig?

“Met zo’n lange voorbereiding zouden we nu al aan druk bezig zijn met de preproductie voor de festivals in 2021. Alle festivals staan vooralsnog ook gewoon gepland, maar niemand weet of ze door kunnen gaan. Dus we doen wel voorbereidend werk, maar kijken echt naar de kritische momenten waarop grote beslissingen moeten worden genomen.”

“Zolang als het kan, gaan we door met de productie van de feesten in 2021.”

“In de tussentijd zijn we enkele gave ideeën aan het uitwerken waar ik nog niet teveel over mag vertellen. Maar we willen actief blijven, we zijn een creatief bedrijf. Voor de fans én voor het moraal van ons team. We willen gewoon feesten geven; dat zit in het bloed van iedereen die bij ons werkt.”

Uitgelichte rode hartvormige luchtballon tijdens Mysteryland 2020
4 luchtballonnen tijdens Mysteryland 2020

Wat vind je van de illegale feesten die steeds meer plaatsvinden?

“Begrijpelijk, maar absoluut niet verstandig. Ik snap de behoefte om elkaar te ontmoeten en lol te hebben. Alleen is dit niet de weg die moet worden bewandeld. Juist de evenementenbranche is hiervoor de oplossing. Wij weten als geen ander hoe we op een veilige verantwoorde manier evenementen moeten organiseren, dat is ons werk en passie. Ik vraag mij dan ook serieus af of wij, en andere partijen, niet met de overheid zouden moeten samenwerken om te zorgen dat de jongeren gehoord worden. Dan kunnen we het op een professionele en vooral veilige manier plaats laten vinden..”

Welke rol kan de gigantische fanbase nog vervullen voor jullie?

“De power of speech is bij een aantal van onze merken en bij ID&T als geheel absoluut aanwezig, maar ik zie het op dit moment niet als de juiste oplossing. We hebben tientallen jaren hard gewerkt om als dance organisator uit het verdomhoekje te komen. Inmiddels zijn we een groot bedrijf dat in de top van de wereld meedraait voor wat betreft gerenommeerde internationale festivals. We gaan daarom liever voor de gefundeerde dialoog.”

Waar ligt daarin nu de focus?

“Allereerst moeten we zo snel mogelijk op een verantwoorde manier van de anderhalve meter af, want er is geen verdienmodel wat hier tegenop kan. In samenwerking met Fieldlab zijn we daar mee bezig.

Daarnaast is het belangrijk om oplossingen te creëren voor de groeiende onrust en ontevredenheid in onze branche.

Onze branche is toonaangevend in de wereld maar de bedrijven hebben het ontzettend zwaar, vele staan aan de rand van de afgrond. Om de sector overeind te houden moeten de steunmaatregelen verlengd worden en branche specifiek worden gemaakt.

Wat ID&T Group betreft zijn we fors aan het investeren in ons online platform. Dat is gestart bij Q-Dance en gaan we nu uitrollen naar de andere merken en bedrijven. Daarnaast kijken we natuurlijk goed om ons heen naar kansen in de fusies en overname hoek”

Kijk je voor de mogelijkheden ook naar het buitenland?

“We bekijken absoluut of we binnen de regelgeving nog events kunnen organiseren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van sneltesten of het organiseren van feesten voor bezoekers tot een bepaalde leeftijd.

Echter ben ik ook realistisch. Op overheidsniveau wordt niet dezelfde taal gesproken en tussen de verschillende veiligheidsregio’s geldt te veel verschillende regelgeving, ook al is dat met de beste intenties. Daar wordt ook, misschien niet bewust, misbruik van gemaakt door de organisatoren steeds dingen te laten aanpassen, tot het moment dat de productietijd te kort wordt om het überhaupt nog te organiseren.”

Optreden Sunnery James en Ryan Marciano tijdens festival met groot podium en water op de achtergrond - ID&T

Wat vind je van de verplaatsing naar online events?

“We zijn natuurlijk een organisator van live experiences, maar ik vind het wel goed om een enorme groei aan de digitale kant van onze business te zien. Onze sector liep daarin toch wat achter.

Voorheen ging het vooral om ‘tickets + bier + sponsoring’ en nu zijn er ook andere revenue-streams, zoals via het platform. Ik zie het zeker niet als een vervanging van live events of als een verdienmodel, maar wel als een extra service naar onze fans.”

Hoe zie je de toekomst?

“Daar ben ik positief over. Ik ben wel realistisch, dus twijfel over 2021. Maar zodra de juiste voorwaarden gelden, zijn we er meteen weer. Mensen willen samen leuke dingen beleven. Dat zal altijd blijven. Laten we wat dat betreft hopen dat er snel een vaccin of sneltest komt.

Een grote bedreiging vind ik echter de kwalitatieve kernleveranciers. Die hebben het extreem zwaar doordat ze meestal kapitaal intensieve partijen zijn. De TVL regeling is volstrekt onvoldoende voor onze kernleveranciers.

De hardware, zoals tenten, licht, geluid, video, staal, kabels en decoratie in onze business gaat niet zomaar weg, maar de mensen die erachter zitten zijn minstens zo bepalend. Als we straks weer mogen organiseren, moeten er wel professionals zijn met de juiste kennis en kunde om snel op te kunnen schakelen. Het is daarom echt van belang dat we samenwerken en proberen elkaar in leven te houden, want ik ben bang dat er nog een enorme kaalslag gaat plaatsvinden binnen de keten.”

Hoe ga je daar binnen ID&T mee om?

“Onze belangrijkste assets zijn onze mensen en merken. Die willen we natuurlijk zo lang als mogelijk beschermen, maar helaas ontkomen ook wij er niet aan om te reorganiseren.

Echter willen we op pole position staan zodra de storm voorbij is. Daar is een uitgebalanceerd team voor nodig wat breed inzetbaar is en snel kan opschakelen wanneer we weer mogen. Zonder duidelijke stip aan de horizon is die balans zoeken hetgeen wat mij en de rest van het managementteam wakker houdt.”

Hoe krijg jij in deze rumoerige tijden jouw hoofd leeg?

“Ik sport heel veel; kitesurfen, hardlopen en wielrennen. Verder heb ik een sterke vrouw die zorgt dat ik mij niet helemaal laat meeslepen in de waan van de dag.

Daarnaast hebben we een uitgebalanceerd managementteam, zowel in de holding als bij de verschillende units. Heel belangrijk is ook dat alle founders van alle merken nog allemaal aan boord zijn, wat ons echt sterk maakt, want er gaat logischerwijs veel emotie gepaard met alle beslissingen.”

Wat is je grootste les geweest?

“Vooral om de rust te bewaren en durven beslissingen te nemen. Niet alle beslissingen die we de afgelopen periode hebben genomen waren goed, maar we hebben het wel gedaan en dat heeft ons in beweging gehouden.

Daarnaast zitten emotie en ondernemerschap diep geworteld in ID&T. Zonder emotie geen creativiteit. We hebben de afgelopen maanden onder druk veel rationele beslissingen moeten nemen maar ons succes kan niet zonder die emotie, zonder die creativiteit. Dat weegt uiteindelijk toch zwaarder.”

Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?

“We zijn een vrij jonge, creatieve, ondernemende branche. Met een bijzondere spirit en passie die we er vooral in moeten blijven houden. Blijf knokken en zorg dat we hier met zijn allen doorheen komen.”

Beeld: ID&T