KLAAR IS CASE: Defqon.1 at Home slaat homerun met digitaal weekend

In verbinding met ambassadeurs uit 121 landen!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Niet alleen de corporate eventwereld heeft last van de coronacrisis. Ook de organisatoren van festivals zaten in het voorjaar met hun handen in het haar toen ze hoorden dat festivals tot 1 september moesten worden geannuleerd. Iedere festivalorganisator gaat hier op zijn eigen manier mee om; één festival springt er absoluut tussenuit, namelijk Defqon.1. Het wereldberoemde muziekfestival voor ‘the harder styles’ organiseerde een online variant. Met groot succes, want wow, just wow!

In deze editie van ‘Klaar is case’ spreken we met Jonas Schmidt, creatief directeur bij Q-dance, over dit bijzondere project.

Jonas Schmidt - Defqon - Q Dance

Kan je in een paar regels uitleggen wat Defqon.1 at Home voor event is?

“Defqon.1 is een festival voor de hardere muziekstijlen wat elk jaar een weekend lang in juni plaatsvindt. Het evenemententerrein bij Walibi Holland in Biddinghuizen is de plek waar tegen de 80.000 Weekend Warriors uit de hele wereld bij elkaar komen om te feesten. Dit jaar kon het festival niet live doorgaan en hebben we een unieke online editie georganiseerd waar zo’n 80 dj’s op verschillende stages een weekend lang optraden en wat via ons eigen platform gratis werd gestreamd.”

Defqon DJ booth op het water met lasershow vanaf de kade

Hoe kwamen jullie tot dit concept?

“Hoewel we het allang zagen aankomen, kregen we als organisator pas half april van Rutte te horen dat alle festivals geannuleerd moesten worden. Toen zakte de moed mij in de schoenen. Ik zag de exit niet. We hoorden wekenlang wat we allemaal niet mochten doen. Ik besefte dat ik mijzelf kon blijven frustreren of dat ik kon kijken naar de dingen die nu juist wel mogelijk zijn en normaal niet. Want we wilden wel íets doen in het weekend van Defqon.”

“De zin ‘Wat kan er normaal niet en nu juist wel?’ was de inspiratie voor Defqon.1 at Home.”

Toen zijn we stiekem (want lockdown) met het creatieve team naar kantoor gegaan en hebben dagen achter elkaar lopen brainstormen. We hebben allerlei paden bewandeld, elke keer kijkend naar of het past bij de essentie van Defqon. Het is uiteindelijk een volwaardige Defqon-editie geworden. Uniek in zijn soort.”

Defqon Wasted Lands studio met dj en dansende mensen

Wat maakt deze editie zo uniek?

“De uniciteit van Defqon is dat we alle hardere stijlen representen. Met bijna 80.000 bezoekers is het haast zeker dat je geregeld je eigen pad bewandeld en met andere Weekend Warriors herinneringen creëert. Maar we zorgen er bewust voor dat er gedurende het weekend meerdere momenten zijn dat iedereen bij elkaar komt. Die momenten zijn The Gathering, PowerHour en de Endshow. Die hebben we allemaal terug laten komen; daarmee hebben we mensen echt verrast. Daarnaast was het bijzonder dat bijna alle leveranciers die bij de reguliere edities betrokken zijn, nu ook een rol hadden.”

Het moet gezegd; de eindshow dit jaar heeft mij echt ontroerd.

“Ja, bizar he. We hadden samen met vuurwerkbedrijf Pyrofoor bedacht om te doen wat normaal niet kan; een setup die de hele vloer in beslag neemt. We hebben toen als team lang nagedacht over het meest geschikte nummer. We kwamen uiteindelijk met het nummer ‘The Show Must Go On’ van Queen. Hoe vaker we het hoorden, hoe toepasselijker het werd. Ook omdat Freddy het ongeveer zes weken voor zijn overlijden heeft ingezongen. Een soort noodkreet, zoals wij die nu ook in de branche ervaren. Deze eindshow was echt Q-dance overstijgend. Tijdens de uitvoer hebben we als stoere mannen lopen huilen. Zo bijzonder was het.”

Hoe was de engagement van de kijkers?

“Ik kon meekijken in alle Zoom-rooms en bijna niemand was in zijn eentje. Er was dus al veel beleving in elke huiskamer of plek waar ook ter wereld. De chatfunctie werd ook enorm veel gebruikt; ik heb tot vier uur ’s nachts alles zitten lezen. Daarin voel je de liefde en energie. Dat zag je ook in de absurd hoge en lange kijktijden. We hebben ook een interactieve quiz georganiseerd. Waar volgens de leverancier van deze software normaal ongeveer 30% de laatste vraag haalt, deed bij ons nog 95% mee. Bizarre cijfers!”

Defqon Livestream dj booth met twee dj

Het zag eruit als een kostbare productie. Zat er nog een verdienmodel in?

“Voor ons gold dat we een reactie wilden afgeven aan alle Weekend Warriors: ‘We voelen met jullie mee en willen jullie dit geven’. Daarom hebben we de livestream gratis aangeboden. Om de kosten in de hand te houden, hebben we met verschillende sponsoren gewerkt. Daarnaast vroegen we een klein bedrag voor deelname aan de quiz en hebben we geprobeerd veel merchandise te verkopen. In het weekend zelf hebben we nog een ‘Support your tribe’-button toegevoegd waar men geld kon doneren. Of we netto positief zijn uitgekomen durf ik nog niet te zeggen, maar het ging ons vooral om de boodschap naar onze Weekend Warriors.”

Defqon Livestream met dj booth en op de achtergrond een achtbaan

Waar liep je tijdens de voorbereidingen tegenaan?

  • “We hebben nauw samengewerkt met Gemeente Biddinghuizen. Ze gaven echter de restrictie dat we met maximaal 30 personen op het hele terrein aanwezig mochten zijn. Dat betekende dat er soms een dj van het terrein af moest voordat we een andere dj mochten toelaten. Of dat er ineens tijdelijk twee lichtechnici even weg moesten.
  • In het verlengde daarvan; normaal zijn decorbouwers en andere leveranciers die kneiterhard hebben meegeholpen allemaal bij de uitvoer aanwezig om als één team van de show te genieten. Ook dat kon vanwege de restricties dit jaar niet.
  • We hebben alles voor het eerst op ons eigen platform gedraaid. Daarom hebben we ruim twee weken allemaal tests gedraaid om zeker te zijn dat het zou werken.
  • Bij de brainstorm kwamen goedbedoelde suggesties voorbij die totaal niet bij ons merk passen. Uit enthousiasme wil je daar meteen mee aan de slag. Doe dat niet; blijf dicht bij jezelf.
  • Normaal werkt de regie vanuit de front of house die voor het podium staat. Nu hadden we op kantoor een warroom vanwaar de regie plaatsvond. Het feit dat je het allemaal niet live ziet gebeuren, maakt het heel anders werken.
  • We hadden enkele sets vooraf opgenomen en uitgezonden. Daarna zouden we naar een live-set overgaan. Toen bleken twee microfoons niet aan te staan. Het was snel opgelost, maar niet handig natuurlijk. Soms moet iets fout gaan, zodat iedereen daarna op het puntje van de stoel zit. De rest van de avond ging daarna perfect.”

Hoe zie je de toekomst van festivals?

“Ik hoop dat we snel weer naar de grote aantallen bezoekers mogen gaan. Laten we als eventbranche goed blijven opletten wat we doen. Dan kan het hopelijk met enkele maanden weer normaal zijn. We zitten bij verschillende ministeries aan tafel, dus fingers crossed.”

Defqon Livestream dj booth met vuurwerk

Wat wil je aan de eventprofessionals kwijt?

“Laat je fans niet in de steek. Kijk of je ze op een andere manier kan bedienen. Doe dat op een eigenzinnige manier. Het is een disruptive period. Je wordt geconfronteerd met de vraag wat de essentie van jouw merk is. De mensen die in de spiegel durven te kijken, die hebben daar heel veel profijt van.”

Archieffoto Defqon met kleurrijk podium en duizenden mensen

Beeld: Q-dance