Communication

Wirtz adviseert: Hoe behoud je ook straks je nieuwverworven digitale doelgroep?

Tips over digitaal impact maken

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Wat wij sinds twee jaar beseffen, weet Wirtz al veel langer: online (en hybride) events zijn zeer interessant om een veel grotere doelgroep te bereiken. Door de digitale component is het namelijk gemakkelijker om meer gasten aanwezig te laten zijn bij jouw bijeenkomst.

Maar wat gaat er met die nieuwverworven digitale gasten gebeuren, nu de markt langzaam weer opengaat en de focus weer richting live events verschuift? Die nieuwe – vaak omvangrijke – digitale doelgroep wil je toch niet kwijtraken?

Wirtz heeft tijdens de coronaperiode veel extra ervaring opgedaan met het creëren van maatwerk oplossingen zodat echt impact wordt gemaakt bij online en hybride events. Dat gaat véél verder dan een camera op het podium richten. Eigenaar Jan-Willem Wirtz deelt zijn visie op de toekomst van digitale events.

De visie op digitale en hybride events

In gesprek met Jan-Willem komen al gauw talloze georganiseerde events voorbij: een grote conferentie voor een Nederlandse pensioenfederatie, een voor de VN gebouwde studio in New York, een zes maanden productie bij Dutch Dubai tijdens de World Expo en hun rol bij World Press Freedom Conference welke een Gouden Giraffe won.

En telkens komen we terug bij hetzelfde punt: de kracht zit hem vooral in hoe de digitale doelgroep zoveel mogelijk dezelfde impact van het concept en programma ervaart als de analoge (oftewel live) gast.

Elke keer zijn zijn visies en tips terug te brengen tot twee vragen:

  • Hoe bedien je de digitale doelgroep zo dat het event voor hen even interessant is als voor de analoge gasten?
  • Hoe maken digitale sprekers toch een sterke impact op een analoog congres?
Wirtz - foto:Valerie Kuypers - MARQUES Annual Conference 2021 in Den Haag Foto: Valerie Kuypers iov MARQUES
Wirtz - foto:Valerie Kuypers - MARQUES Annual Conference 2021 in Den Haag Foto: Valerie Kuypers iov MARQUES
Wirtz - foto:Valerie Kuypers - MARQUES Annual Conference 2021 in Den Haag Foto: Valerie Kuypers iov MARQUES
Wirtz - foto:Valerie Kuypers - MARQUES Annual Conference 2021 in Den Haag Foto: Valerie Kuypers iov MARQUES

Hoe bedien je de digitale doelgroep?

Het is vooral belangrijk om als organisatie een besluit te durven nemen; krijgt de analoge of digitale doelgroep de meeste focus tijdens het event? Veel voorbeelden waarin totale gelijkwaardigheid tussen deze twee groepen wordt ervaren zijn er niet. Deels doordat digitaal de live ervaring simpelweg niet kan evenaren en anderzijds omdat het een flinke investering kost om te realiseren.

Tips heeft Jan-Willem echter wel:

  • Zorg dat het volledige digitale publiek te zien is. Pas als je iedereen ziet, doet iedereen mee aan het programma. Het tv-programma ‘Even Tot Hier’ is hier met het gigantische scherm waarop alle kijkers aanwezig zijn een sterk voorbeeld van.
  • Soms werkt een digitale roadshow beter dan een grootschalig online event. Je creëert dan een meer intieme ambiance waarin beter één-op-één contact met de kijkers mogelijk is.
  • Volledige draaiboeken worden ontwikkeld en elke minuut wordt volledig gerepeteerd. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Allemaal om de digitale gast betrokken te houden bij het programma.
  • Schep geen valse verwachtingen bij het publiek. Ben je niet van plan ze vaak te betrekken, zeg als host dan niet dat er lekker veel interactieve momenten zijn.
  • In het verlengde daarvan; als je het publiek wel veel ruimte wilt geven, zorg er dan ook voor dat je daarvoor tijd vrijmaakt in je draaiboek.
  • Zorg ervoor dat de digitale gast betrokken blijft door niet alleen te zenden met lange speeches maar creëer interactiviteit met de studio door gesprekken met de presentator en andere gasten in de studio te voeren. Tijdens een fysieke bijeenkomst blijven gasten wel zitten in de zaal – al dan niet onder sociale druk -, maar thuis lonkt de koffiemachine of ander werk en kan een gast gemakkelijk uittunen. Door een programma te maken dat de kwaliteit van een dynamische televisietalkshow benadert, houd je digitale gasten aan boord.
Wirtz - Ambassadeursconferentie 2021 ministerie van Buitenlandse Zaken Foto: Ministerie van Buitenlandse Zaken
Wirtz - WCEF 2021
Wirtz - Ambassadeursconferentie 2021 ministerie van Buitenlandse Zaken - Foto: Ministerie van Buitenlandse Zaken
Wirtz - VN - Leaving No One Behind Decriminalization of Sexual Orientation and Gender Identity
Wirtz - Climate Adaptation Summit 2021, Ministerie van Buitenlandse Zaken en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat- Foto: Ministerie van Buitenlandse Zaken

Hoe maken digitale sprekers sterke impact op een analoog congres?

“We willen het optimale halen uit onze digitale sprekers en hoe zij op beeld in de studio verschijnen. Hierbij helpen we graag en zetten we onze ervaring in. Er net dat beetje extra effort insteken heeft veel effect waardoor de sprekers professioneel op beeld staan en het voor de kijkers een betere beleving geeft.”

Gelukkig heeft Wirtz hiervoor drie oplossingen ontwikkeld:

  • Een naar de spreker op te sturen all-in-one-box waar een remote camera, autocue, licht en audio plug & play aanwezig zijn. Vanuit de regie op het event kunnen we het geluid en het licht bedienen. En boven de camera zit het afkijkscherm, waar je ook de zaal of degene die een vraag stelt kunt zien. Een ideale set-up voor sprekers.
  • Wil je volledig ontzorgd worden en geen problemen hebben met de techniek technici in je huis, dan komt een team langs om je volledig te assisteren.
  • Bevindt een spreker zich in een gebied met matig internet, dan wordt gewerkt met een V-mix verbinding; een veilig en stabiel platform voor afgelegen sprekers.
Wirtz - Y@H 2020 - Sigrid Kaag

Naast de verbinding is ook de wijze waarop de spreker bij een hybride event op het podium getoond wordt erg belangrijk. Bij voorkeur werkt Wirtz met portret schermen, zodat iemand heel close of juist volledig in beeld gebracht kan worden. Een alternatief is Holopro; een holografische projectie waardoor live aanwezigheid haast levensecht lijkt.

“Wij creëren inhoudelijk sterke programma’s die technisch werken én impactvol zijn. Ik daag organisaties uit hun eventvraag aan ons voor te leggen, want wij geloven dat online en hybride events niet meer zijn weg te denken.”

Logisch als je bedenkt dat een live congres van de VN door ongeveer 2.000 gasten werd bezocht, maar de online varianten de afgelopen jaren gemakkelijk 20.000 gasten bereikten. Die extra gasten wil jij toch blijven betrekken bij jouw organisatie? Wirtz weet hoe!

Beeld: Martijn Beekman, Valerie Kuypers en Ministerie van Buitenlandse Zaken