De toekomst van online events

Over tunnels en overbruggen

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Ben je een beetje optimistisch ingesteld (en ik ben dat), dan lijkt het einde van het coronatijdperk in zicht te zijn. Natuurlijk, het vaccineren en het loslaten van alle maatregelen, het gaat allemaal tergend langzaam. Maar stapvoets rijdend, afstand houdend en af en toe stilstaand, koersen we een jaar na het begin van de intelligente lockdown nog altijd af op het licht aan het einde van de tunnel.

Mondkapjes en thuiskappers

Welke blijvende uitwerking op onze samenleving gaat deze pandemie hebben? En specifieker: Wat zal straks de status van online events zijn? Vallen die – net als bijvoorbeeld mondkapjes, zelf je haar in model houden en thuiswerken – onder de grillen van deze rare tijd? Of blijven we elkaar ook na corona online ontmoeten?

Overbruggen

Toen we bij Invitado al vroeg in de eerste lockdown begonnen met de ontwikkeling van ons interactieve online event platform, zagen we het in eerste instantie als een middel om onze klanten te kunnen helpen hun noodgedwongen gecancelde events toch door te laten gaan. Met Transmisión Livestreams hoopten we de noodzakelijke onderbreking van onze registratiewerkzaamheden te kunnen overbruggen. Wat volgde was een eerste golf aan aanvragen en mooie projecten, en die golf is – honderden online events later – nog altijd niet voorbij. Gelukkig wordt niet elke curve geflattend!

Beeld en Geluid Den Haag livestream Invitado

Professionalisering

Met elk project werd ons platform beter en veelzijdiger. En belangrijker nog: met elk event zagen we hoe de branche deze tak van sport in de vingers kreeg en hoe de professionalisering doorzette. Eventbureaus, AV-specialisten, platformleveranciers… ze raakten steeds beter op elkaar ingespeeld en zijn ook steeds beter in staat hun klanten te vertellen wat wel werkt en wat niet.

Enthousiast

Ik heb online events volledig omarmd, en heus niet alleen omdat ze mijn bedrijf Invitado door de crisis hebben geholpen. Onze projectmanagers en developers zijn trots op waar we nu staan en werken zich enthousiast een slag in de rondte om van elk event opnieuw een succes te maken. En dat betaalt zich uit: klanten én hun deelnemers tonen zich na afloop van een event al net zo enthousiast als wij.

Tunnelvisie?

Laten we ons en masse in de luren leggen door een vorm van tunnelvisie? Of is het enthousiasme gerechtvaardigd en zullen events ook na corona online blijven plaatsvinden?

Ik ben ervan overtuigd dat dat laatste het geval is: een goed opgezet, interactief online event kan namelijk veel meer zijn dan een halfbakken surrogaat van een live event en is voor de deelnemers hoe dan ook veel efficiënter: je laptop openklappen en je bent erbij.

Niet meer stapvoets rijdend en af en toe stilstaand onderweg naar een bij nader inzien toch niet zo heel erg centraal gelegen eventlocatie aan de andere kant van het land, om maar iets te noemen. En wat te denken van een internationaal medisch congres: zullen specialisten na corona nog in het vliegtuig naar de andere kant van de wereld stappen om kennis te delen?

Vleugel van een vliegtuig boven de wolken

Voorsorteren

De toekomst heeft er doorgaans een handje van een gulden middenweg te kiezen. Met online events ben je flexibeler en vraag je minder van je deelnemers. Ik verwacht dan ook dat met name events waarin de nadruk op kennisoverdracht ligt, zoals congressen, voor een groot deel online zullen blijven plaatsvinden.

Ligt de nadruk op netwerken, zoals bij vakbeurzen, dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal: beurzen zijn online een stuk lastiger vorm te geven en exposanten en bezoekers kunnen niet wachten om elkaar weer op de beursvloer te ontmoeten.

Hoe fijn dát ook alweer was, toonde het FieldLab-congres in de Jaarbeurs wel aan! Toch zal een deel van de doelgroep events liever virtueel willen bijwonen, als die mogelijkheid er is. Voorsorteren op hybride events lijkt me dus een verstandige keuze, waarbij alle online expertise en de infrastructuur die we als branche het afgelopen jaar hebben opgebouwd heel goed van pas komen.