Innovatie is iets waar elke organisatie zich mee bezig moet houden om de externe veranderingen in de wereld te overleven. Aanpassen aan veranderingen is in het afgelopen jaar een constante factor geweest. Omdat een groot deel van het bedrijfsleven van de ene op de andere dag online ging, moesten er snel nieuwe creatieve oplossingen bedacht en geïmplementeerd worden.
We vroegen Bart Roelen, oprichter en COO van Unlimited Productions wat dit jaar voor hen als technisch producent betekend heeft. Wat is er veranderd is en waar kijken ze naar uit? Hieronder zijn verhaal.
De wens van bedrijven
Bedrijven willen nog steeds hun stakeholders en werknemers informeren, trainen en updaten. De groei van online technologie is nu een van de grootste trends in de markt, maar ook al werd alles online verplaatst, de gebruikte techniek is niets nieuws. Het is vaak gebaseerd op videoconferentiesystemen zoals Teams, Zoom en Google Meet.
De noodzaak om deze omgeving professioneler en interactiever te maken, is echter een van de snelste veranderingen waarmee we vandaag worden geconfronteerd. Bedrijven willen ervoor zorgen dat hun evenement interessant is voor mensen om naar te kijken, zodat de boodschap blijft hangen.
Onvergetelijk maken
Wat moet je doen om de boodschap goed over te brengen en te laten onthouden? Hier gaan creativiteit en innovatie hand in hand. Game-engines kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om virtuele platforms te creëren waar de gasten zelf het evenement kunnen bijwonen. De virtuele wereld stelt bezoekers in staat om tussen verschillende sessies door te lopen of virtuele netwerk ruimtes binnen te gaan om nieuwe klanten en connecties te verkrijgen. Ook kun je informatieruimtes, informatiebalies en chatfuncties in de virtuele wereld implementeren en blijft alle informatie die online wordt gedeeld daar jarenlang bewaard – zodat nieuwe medewerkers of andere gasten deze in een later stadium kunnen bekijken.
Het hebben van online evenementen opent de deuren voor veel creatieve en inspirerende digitale oplossingen. Tegelijkertijd opent het ook de deur voor bezoekers om gemakkelijk een evenement te verlaten – als het niet goed genoeg is. Vroeger was het de algehele ervaring die telde. Tegenwoordig bezoeken de bezoekers het evenement vanuit het comfort van hun huis bekijken en is elk detail zichtbaar voor de bezoeker. Het online evenementen spectrum heeft geen ruimte voor fouten en een kleine fout kan een bezoeker kosten.
Verandering in technische productie
Als technisch productiebedrijf was de grootste verandering niet alleen van offline naar online, het betekende ook een verandering in onze hele manier van evenementen opzetten. Een van de grootste veranderingen die dit jaar plaatsvond is de verandering van vaardigheden. Vroeger waren de supersterren van de evenementen de licht-, laser- en special effect crew en iedereen was onder de indruk van wat zij konden produceren. Nu ligt de focus op ICT en programmeurs en het online kunnen produceren van een evenement.
Daarnaast zijn er op de volgende gebieden veranderingen doorgevoerd:
- Aanpassen aan nieuwe regels en voorschriften tijdens de lay-out ontwikkeling van evenementen
- Minder voorbereiding qua productionele logistiek en planning
- Meer voorbereiding qua technische preproductie
- Nieuwe kennis in technische oplossingen en softwareprogramma’s
- Concept creatie samen met klanten, niet alleen productfocus
De ontwikkeling van de juiste en specifieke set aan online vaardigheden was een van de meest uitdagende, maar leuke eigenschappen van dit jaar.
Aan de positieve kant
Ook al heeft dit jaar tot grote veranderingen geleid en vinden we het allemaal jammer dat we geen live-evenementen hebben meegemaakt, het heeft veel nieuwe inzichten opgeleverd. Bijvoorbeeld:
Nieuwe technieken met online platforms
- Mogelijkheden om aanwezigen interactief toch met elkaar te laten communiceren.
- Kennis van streaming en conference diensten met alle voor- en nadelen.
Verdiepte kennis in verschillende software en hardware op het gebied van video
- Waar voorheen events vanuit een hardware perspectief werden bedacht is hier tegenwoordig vaak een softwareoplossing mogelijk
- Hardware op nieuwe manieren toepassen om efficiënt toch een stabiele infrastructuur te creëren
- Toepassen van nieuwe technieken zoals NDI, Camera tracking en SRT streams
Altijd klaarstaan met creatieve online oplossingen
- Niet direct vanuit een platform als oplossing denken maar beginnen bij het concept. Wat wil je laten zien of wil je de bezoeker laten beleven?
- Vanuit concept naar een stabiele hardware en softwareoplossing.
Sterkere relaties met klanten en partners
- De bestaande klanten nog beter proberen te ondersteunen waar nodig in deze uitdagende tijden.
- Gebruik van een wereldwijd netwerk om lokaal te kunnen handelen (materiaal en arbeid) en globaal te kunnen verbinden (vanuit Breda of kantoor van de klant).
Positief blijven en vooruit kijken zit in het DNA van het bedrijf en is wat ons betreft de beste manier om met de situatie om te gaan. Hoewel het jaar zelf uitdagend was omdat er geen echte live-evenementen waren, kijken we ernaar uit om alle nieuwe inzichten uit het digitale evenementen spectrum de komende jaren toe te passen. Omdat veel bedrijven inmiddels de meerwaarde van online en hybride evenementen hebben ingezien, zullen deze vormen blijven bestaan.
Beeld: Unlimited Productions