Wie wil overleven in events moet digitale transformatie afronden in 2021

In negen maanden en vier stappen transformeren

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Door de coronacrisis kan je relaties en fans vrijwel uitsluitend nog benaderen via digitale kanalen. In een eerder artikel heb ik een groeimodel beschreven waaruit duidelijk wordt hoe de evenementenbranche de komende maanden zou kunnen groeien. Deze periode kun je als evenementenorganisatie heel goed gebruiken om jouw digitale transformatie uit te rollen of te optimaliseren. In dit artikel beschrijf ik vier fasen van een groeipad die een organisatie kan volgen.

Als je op dit pad blijft is het mogelijk om binnen negen maanden in de meest optimale fase van jouw digitale transformatie terecht te komen.

Fase 1: Quick scan

Voor je weet op welk vlak jouw organisatie zich kan verbeteren, is het nodig om te ontdekken waar een organisatie op dit moment staat. Wat is het vertrekpunt en op welke aspecten is er ruimte voor verbetering? Hoe vul je de positionering, product en contact met de doelgroep in? Je kunt dit doen door een Quick Scan te maken van jouw organisatie.

De Quick Scan is een analyse met een specifieke score. Hieruit volgen long wins (verbeteringen op lange termijn) en quick wins (op korte termijn). Zo wordt in een keer duidelijk hoe je de digitale reputatie en verdienmodellen van jouw organisatie kan verbeteren. Je ontdekt dankzij deze analyse waar omzet vandaan komt en kan daardoor makkelijker meer omzet genereren.

Groeimodel evenementenorganisatie tijdens corona inspanning en waarde

Klik hier voor de grote versie van deze grafiek: Groeimodel evenementenorganisatie tijdens corona inspanning en waarde

Fase 2: Richting

Nadat een organisatie de Quick Scan heeft uitgevoerd, is het nodig om richting te kiezen. In deze fase wordt een digitaal strategisch fundament voor de toekomst ontwikkeld om deze vervolgens te gaan implementeren. Door bijvoorbeeld te snel op alleen de content distributie (bijv. social media posts) te focussen, mis je een fundament en focus om de juiste doelen te realiseren bij de juiste doelgroep.

In honderd dagen, zo’n drie maanden, leg je dan een fundament voor de content strategie. Tegelijkertijd worden de quick wins uit de Quick Scan gerealiseerd. Zo leg je niet alleen een strategisch fundament neer, maar realiseer je meteen snelle groei. Je kunt daarvoor het Content Impact Model gebruiken. De negen onderdelen zorgen ervoor dat er een digitale content strategie te realiseren valt die ervoor zorgt dat er voor elke fase van de fanreis relevante content op de juiste kanalen komt, resultaten goed gemeten worden en er tijdig bijgestuurd kan worden. De reputatie fase komt dan in zicht. De volgende periode van drie maanden kan worden ingegaan.

Content Impact Model

Fase 3: Reputatie

De reputatie fase heeft maar één doel: zorgen dat een evenement of festival in de top mee kan draaien. Hoe ga ik mijn merkwaarde verhogen? Hoe kan ik mijn online reputatie optimaliseren? De doelstelling en aanpak kan verschillen: een evenementen-organisatie heeft bijvoorbeeld een andere ambitie dan bijvoorbeeld een artiest of spreker.

Essentieel hierbij is het opbouwen van fan-relaties en manieren bedenken hoe deze te gelde gemaakt kunnen worden. Een evenement dat bijvoorbeeld een afspeellijst op Spotify maakt, wordt voor artiesten en labels interessant. Hierdoor vallen er nieuwe partnerships te realiseren. Ook als klein kanaal kan je een slag slaan, zolang je maar relevante content uitbrengt en een ritme hebt in het publiceren van deze content. Evenementen zoeken actief naar artiesten, sprekers of andere invloedrijke individuen met een bereik; om met ze samen te werken, over te nemen of elkaars diensten of producten aan te bieden. De volgende honderd dagen van de optimalisatie dienen zich nu aan.

Groeimodel evenementenorganisatie tijdens corona repressie tegenover evenementen

Fase 4: Optimalisatie

Wie wel eens een plan heeft uitgevoerd, weet hoe belangrijk het is om continu de strategie te evalueren. Hetzelfde geldt voor de reputatie. Door continue aan alle knoppen te draaien, ontdek je waar kansen voor groei liggen. Ontdek of je meer bezoekers kan trekken, of je site meer kwalitatief bezoek kan krijgen en of dat tot meer conversies kan leiden. Kanalen als social media en Google zijn belangrijk, zodat je ziet wie er converteert naar geïdentificeerde fan. Door relevante content, zoals video’s en streams uit te geven, vallen meer klantprofielen te identificeren.

Evenementenorganisaties die nog effectiever hun commerciële kant willen sturen, dienen daarvoor een focus op data en technologie te hebben. Meet de prestaties van kanalen door links te tracken. Zo worden heldere en nuttige rapportages mogelijk. Zo komt ook de fase van digitale volwassenheid in zicht. In deze fase zul je merken dat de meeste waarde wordt gehaald. Je speelt jouw concurrenten van het digitale speelveld, verdienmodellen versnellen, tijd en geld worden optimaal gebruikt. De bedrijfswaarde neemt exponentieel toe!

Tot slot

Micro-denken, niet vooruit durven denken, niet willen anticiperen op veranderingen, het niet aanpassen aan een nieuwe realiteit: het zijn stuk voor stuk belemmerende mindsets. Was het niet Darwin die zei dat niet per se de sterksten zouden overleven, maar diersoorten het alleen redden als ze zich het beste kunnen aanpassen?

Kijkende naar alle berichtgeving rondom de uitrol van het vaccinatieprogramma van de overheid kun je niet anders dan concluderen het moment dat het aantal personen dat is gevaccineerd om in een ‘veilige’ situatie te raken ergens eind derde kwartaal of vierde kwartaal zal zijn. Ondanks het op handen zijnde garantiefonds van de overheid zal 2021 een tussenjaar worden. Dat staat vast.

Uitgaande van deze inzichten kun je als evenementenorganisatie deze tijd benutten om jouw organisatie om te bouwen naar een digital first organisatie. Digital first denken, de digital first mindset, is dankzij de coronacrisis wel echt ‘the name of the game’ geworden. Wie niet volwaardig in het digitale speelveld meedoet in 2021, gaat achterblijven in de pitstraat.

Denis heeft het boek Digitaal Vermogen geschreven. De praktijk leert dat organisaties met name tegen de uitdagingen uit het voorwoord aan zijn gelopen. Daarom biedt hij de digitale versie van het boek gratis aan. Doe er je voordeel mee bij het inzetten van de digitale verandering! Digitaal Vermogen Ebook – Denis Doeland

Beeld: DDMCA / 2021 NXTLI B.V.