Vertrouwen is dit jaar de belangrijkste KPI voor locaties van events

Hoe komen opdrachtgevers terug?

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Twee handen die elkaars hand schudden

Men zegt wel dat vertrouwen is als schone lucht: je praat er pas over als het er niet is. Vertrouwen is het sterkste onderdeel van de band met onze opdrachtgevers. Het is de belangrijkste emotie binnen iedere klantreis (customer journey) die een opdrachtgever kan maken en dat geldt voor elke locatie en uiteraard ook andere leveranciers.

Meer vertrouwen betekent ook meer omzet. Het is dus ook superlucratief. Maar is vertrouwen vanzelfsprekend? Nee, het is iets dat verdient moet worden! Een locatie of een persoon vertrouwen betekent niet direct dat die locatie of persoon ook echt te vertrouwen ís.

Hoe het vertrouwen terugwinnen?

Of een opdrachtgever jou of jouw locatie wel of niet vertrouwt, is geen bewuste keuze van een opdrachtgever: het is een gevolg van verschillende factoren. Het feit dat je het vertrouwen van een opdrachtgever niet rechtstreeks kunt beïnvloeden maakt het erg ongrijpbaar. Daarnaast leiden pogingen tot het winnen van hun vertrouwen niet altijd of direct tot resultaat.

Sterker nog: iemand (tevergeefs) proberen te overtuigen is risky en kan zelfs tegen je werken. In tijden van crisis draait echter alles om vertrouwen, vooral in de laatste fase van een crisis. De laatste fase wordt ook wel de recovery-fase genoemd. We komen uit een dal; locatieland moet weer op gang komen. Opdrachtgevers gaan niet terug naar de oude manier waarop zij voorheen evenementen organiseerden. Daarbij komt kijken dat velen al maanden geen evenement hebben georganiseerd.

Er heerst onzekerheid onder opdrachtgevers. Iets dat directe gevolgen heeft voor het vertrouwen in locaties. Het level van vertrouwen tussen opdrachtgever en locatie kun je aan de hand van de volgende drie scenario’s indelen:

  1. De opdrachtgever gelooft de locatie/ contactpersoon omdat men elkaar (voldoende goed) kent.
  2. De opdrachtgever weet dat de locatie bereid is om zich afhankelijk op te stellen in het belang van de opdrachtgever.
  3. De opdrachtgever gelooft dat afspraken worden nagekomen en dat een ander hem/ haar niet schaadt in het vertrouwen.

Je kunt je omzet pas echt vergroten als je fundamenteel weet wat vertrouwen is en wat het betekent voor jouw locatie. Dus, hoe win je dat vertrouwen dan tóch? Wat is het eigenlijk en hoe kun je dit inzetten binnen jouw venue marketing? Check het in de gratis whitepaper ‘Zo win je als Venue & Hotel fundamenteel het vertrouwen terug van opdrachtgevers’ (what’s in a name).

Succes, laten we zorgen dat we dit jaar weer opdrachtgevers in de mooie eventlocaties van Nederland mogen verwelkomen!

Foto van handboek Venue Marketing inzake vertrouwen