De afgelopen zes weken heb ik samen met Igor Beuker en Folkert Tempelman met veel plezier de serie Live On Stage gemaakt. Ben je ondernemer of werkzaam in de eventindustrie? En wil je geen KO oplopen tijdens de coronacrisis? We maakten deze serie voor self-improvement voor jou en je bedrijf.
In de laatste aflevering van Live On Stage nemen we je mee in de belangrijkste lessen van onze gasten. Ontdek hoe o.a. RAI Amsterdam, Humberto Tan, DJ Paul Elstak en Maurice de Hond denken over de lockdown en de mogelijkheden voor events in deze tijd.
Cultuursector dreigt om te vallen
Als de overheid niet ingrijpt, dreigt de kunstsector om te vallen. Dat vertelt Igor Beuker. “Een inventieve manier van crowdfunding of leningen zouden uitkomst moeten bieden. De uitwerking op de economie is in potentie gigantisch.” De cijfers liegen er niet om. Het gaat om 40.000 banen, 27 miljard euro toegevoegde waarde, 114.000 bedrijven, vijf procent van het BBP en zes procent van de werkgelegenheid. Deze sector is economisch gezien net zo belangrijk als landbouw of de Rotterdamse haven. Beuker: “Ook op het gebied van inspiratie, motivatie en educatie vertegenwoordigt de cultuursector veel waarde.”
Ik betoog dat we niet alleen de overheid moeten aankijken, maar ook zelf in actie moeten komen. Deze fase leent zich goed voor het opbouwen van relaties met nieuwe fans. Zoals we zelf ook doen met Live On Stage, onze talkshow waarbij we het gesprek op gang willen brengen over de toekomst van de live-sector.
Innoveer en investeer
Als ondernemer is het nodig om je analoge business naar een digitaal platform over te schakelen. Waarom? Uit data van platforms als Statista zie je waar fans zich bevinden, zoals in games en sociale platforms. Als festivalorganisatie of voetbalclub ben je geen fysieke bestemming meer, maar is je bestaansrecht in feite al digitaal. Zorg dus dat je een digitale mindset en digitale strategie ontwikkelt. Denk dus digital first.”
Dj-legende Paul Elstak maakt zich zichtbaar zorgen. Als de lock-down langer duurt, gaan er veel partijen omvallen, voorspelt de dj. “Er zullen vast wel dj’s overblijven, maar wat gebeurt er als er geen organisaties of toeleveranciers meer zijn? Dan houdt het op.”
“Nu zet ik in op het onderhouden van de relatie met mijn fans. Dat doe ik door relevant te zijn en blijven, door content te delen. Ik geef veel muziek uit, daar ligt de focus. Via content en livestreams probeer ik in contact te blijven met mijn fans. Alternatieve inkomstenstromen zouden kunnen werken, maar ik weet niet of livestreams dat zijn. Dat is het nu nog niet”, vertelt Sam Feldt.
Andere inzichten, andere oplossingen
Wat gaat er nu mis? Igor Beuker: “Een andere visie brengt andere inzichten. Als je dat niet wil zien, zoals het OMT en RIVM, en niet wil samenwerken, dan schiet dat niet op. Samen kunnen we het beste resultaat behalen. Als de event-sector pas in 2023 opengaat, dan is dat veel te laat. We moeten anders durven denken. Waarom mogen we wel vliegen en niet een event organiseren? Dat is toch raar?”
“Als onze verwarmings-, ventilatie- en airco-systemen tegen de herfst coronaproof zouden zijn, zouden we elk event kunnen organiseren”, betoogt Maurice de Hond. “Buiten word je sowieso niet besmet, daar vervliegt het virus. Binnenruimtes die de juiste voorzieningen hebben, kunnen ook weer gebruikt worden voor events.”
Ik sluit me aan bij Beuker en De Hond: het is tijd om samen te werken en vanuit ecosystemen te denken. Dat begint met het delen van data, ook door het RIVM. Het is tijd voor een digitale mindset. Van ego-systeem denken naar ecosysteem denken.
Jebroer: Protesten zijn de testivals van corona
Een testival is de oplossing, betoogt Jebroer. De rapper hoopt dat er een test-case mogelijk is. “Organiseer bijvoorbeeld een festival met duizend mensen, test iedereen en geef ons de kans om te laten zien dat er meer mogelijk is dan we nu denken. Bij het Rotterdamse protest voor Black Lives Matters is niemand besmet. Dat zou toch laten zien dat er veel meer mogelijk is?”
Ik sluit me aan bij Jebroer. Door de festivalbezoeker te bevragen en een rol te geven, kunnen we vooruit. In ons grote corona onderzoek ontdekten we dat zestig procent van de bezoekers al wil feesten, ook al is er nog geen vaccin. Driekwart voelt zich niet verantwoordelijk voor de anderhalve meter afstand op events. Dat betekent dat festivalorganisatoren hiermee aan de slag moeten. Daar is genoeg ruimte voor: 87 procent van de bezoekers is bereid een vragenlijst in te vullen of zich te identificeren. 83 procent staat open voor een temperatuurcontrole. Met andere woorden: organisatoren, pak je verantwoordelijkheid!
Content zorgt voor betrokkenheid
Dionne Schulf, Friends of the Brands: “De event-business zal uiteindelijk terugkeren naar hetzelfde punt als voor covid. Wie een goede mix maakt van het optimaliseren van de digitale wereld en de traditionele wereld – zoals wij al tien jaar doen – gaat het goed doen. Het is zaak om goede formats te lanceren en de customer journey te optimaliseren door middel van content.”
Fysiek contact blijft
Ilse de Vis, presentatrice, deelt ook haar ervaringen: “De toekomst van de event-sector en public speaking gaat denk ik een uitdaging worden. Er gaat veel voorbereiding in fysieke events zitten, want live-streaming is complexer. Misschien moet ik mijn prijs verhogen, want ik ben meer tijd kwijt per event.”
De director marketing en digital van de RAI Amsterdam, Eline Deijs, stelt te blijven geloven in de fysieke ontmoeting. “Dat gaat blijven. Maar die combinatie met dat digitale, dat gaat steeds meer gebeuren. We zetten steeds meer in op webinars, dat gebeurt zeker. Maar de fysieke ontmoeting blijft, dat weet ik zeker.”
Humberto Tan sluit zich daarbij aan: “Face to face blijft het belangrijkste, maar digitaal heeft een toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld bij een voorbespreking, bij een kleine bijdrage, bij originele content. We worden hierdoor ook vindingrijk. Het streamen van een concert in een unieke locatie, zoals het Scheepvaartmuseum, dat is pas het begin. Face to face blijft echter de basis.”
Events in de digitale versnelling
Maxime Bijmans, eSports-expert, vertelt dat de toekomst van online gaming er rooskleurig uitziet. “Sommige coureurs racen zelfs mee. Je kan met je favoriete coureur meekijken, hoe gaaf is dat? Andere sectoren zouden ook meer online moeten doen, denk ik. Laat dit een wake up call zijn. Travis Scott, de rapper, organiseerde een event op Fortnite. Er kwamen nieuwe liedjes uit en hij trok er miljoenen bezoekers.” Zo’n digitaal event trekt een heel ander publiek. Misschien is Fortnite wel een nieuw digitaal festivalterrein, een digitaal Biddinghuizen?
Kijk alle afleveringen terug via liveonstage.tv of hier op YouTube
Beeld: Live On Stage & Scheepvaartmuseum