Hoe win je in deze crisis?

Initiatieven, concurrentie en de toekomst

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

De lasten van de coronacrisis dragen we samen. Het is de minst geloofwaardige belofte die we tijdens deze crisis hebben gehoord. De compensatie voor ondernemers die omzet verliezen is goed bedoeld en zorgt voor een minder harde landing, zelfs voor minder faillissementen dan normaal. Alleen gecompenseerd worden voor je verlies is niet het enige dat nodig is.

Veel bedrijven staan stil, zitten dicht, en moeten als ze geld krijgen van de overheid uitkijken dat ze niet te veel omzet maken, want je wordt direct weer gekort op je bijdrage. Kortom, het is een lastige situatie die zo voor de kerst met oplopende aantallen positief geteste coronagevallen voor meer onrust zorgt.

Als je geschoren wordt moet je stil zitten is zo’n andere uitspraak. Bij de eerste golf werden we geschoren. Stil zitten, naar je kostenstructuur kijken en zorgen dat je voldoende financiële armslag hebt om de crisis door te komen, was toen de prioriteit. Maar je ziet dat nieuwe partijen in dezelfde periode actief zijn geworden en het momentum van de crisis gebruikt hebben om nieuwe businessmodellen te starten.

Eventbureaus zijn grotendeels aan het overstappen naar online events, waarbij duidelijk is dat de ontwikkeling en professionaliteit alleen maar verder toeneemt. Ik hoorde op de online CMO Talk Conference de marketing director van Adobe vertellen dat zij in Las Vegas een online event hebben gehost waar meer dan 1 miljoen bezoekers waren.

En ook het D66-congres eind november werd online 3x meer bezocht dan bij een live congres. Hieruit kan je bijna concluderen dat online zo’n ontwikkeling gaat doormaken dat het niet meer weg te denken valt uit evenementenland.

Letters op raam Your Ideas Matter write them down

Wij merken het als cateraar aan de opkomst van pakketten. Je zag partijen als Digiborrel meteen al starten met het ontwikkelen van online entertainment aangevuld met een borrelpakket. Hierbij spelen zij in op de behoefte aan onderlinge verbinding van collega’s die thuiswerken. Waar wij toen nog bezig waren om alle annuleringen te verwerken, te zorgen dat iedereen vanuit huis zijn werkzaamheden kon oppakken en er voldoende financiële ruimte zou zijn om de crisis door te komen, ontwikkelde deze club binnen no time een groot commercieel succes.

Ook zie je het in de cateringmarkt op het werk. De supermarkten zijn de grote winnaars van de coronacrisis en vorige week kondigde Albert Heijn aan te beginnen met 100 onbemande AH to Go’s op het werk via automatencateraar Selecta. Albert Heijn gebruikt de coronawinst om de aan het infuus liggende bedrijfscateraars helemaal knock-out te slaan.

Dat betekent dat je als ondernemer ook stappen moet zetten met je onderneming om nu de slag te maken. De kracht om dit voor elkaar te krijgen moet wel ergens beginnen. En dat is bij je purpose en bij je kerncompetenties.

Wij hebben onze purpose helder: wij willen mensen beter eten laten ontdekken. Dat kan op heel veel verschillende manieren en daardoor kunnen we nieuwe concepten bedenken die aansluiten bij de veranderende marktomstandigheden.

Krijtbord met letters in krijt Think outside of the box

Wij werken hard aan nieuwe initiatieven voor The Food Line-up. Zo gaan wij ook de bedrijfscateringmarkt in met het net geïntroduceerde budgetlabel BUDD.nl, waar we de minder frequente ontmoetingen feestelijker maken met een lekkere lunch of een aangeklede borrel. Daarnaast zijn we onze business aan het uitbreiden naar food line-ups voor nieuwe markten. Komen er bijvoorbeeld kansen in de horeca? Op de eventmarkt volgen we de innovatie door op onze eigen manier onze catering door de brievenbus te regelen en door tailormade eventboxen bij mensen thuis te bezorgen.

De komende maanden gaan we een verdere versnelling zien van deze nieuwe initiatieven in de markt. Grote partijen en winnaars in de crisis gaan ervoor zorgen dat ze vanaf september 2021 zo’n voorsprong hebben dat de bedrijven die nu stil zitten, straks het risico lopen ingehaald te zijn. Het zou fair zijn als de winnaars van de coronacrisis de bedrijven die getroffen zijn de ruimte geven om te herstellen.

Misschien moeten we een lockdown plannen voor online bezorgdiensten, winkelcentra en supermarkten zodra iedereen weer veilig naar het café en naar evenementen kan. Voorlopig is het denk ik het beste om de komende weken goed na te denken hoe je in de nieuwe realiteit klaar bent voor de toekomst.