Het kabinet presenteerde medio oktober een routekaart met coronamaatregelen. Daarin staat beschreven hoe het kabinet de komende zes maanden de verspreiding van het coronavirus tegen gaat. De routekaart voorziet in vaste indicatoren die bepalen in welk scenario we ons bevinden. Hoe hoger de waarden (zoals het aantal besmettingen) zijn, hoe minder bewegingsvrijheid er is en hoe meer (publieke) plekken er worden gesloten.
Deze repressieve benadering kan nooit tot groei leiden van de evenementenbranche. De sector heeft een verandering van de mindset en een duidelijk groeimodel nodig. Het model in dit artikel helpt om te komen tot een succesvolle verandering.
Verandering leidt tot vooruitgang
Wie wil veranderen, heeft de juiste sturing nodig. Ruimte en richting moeten worden geboden. De verandering die nu moet plaatsvinden, grijpt (bij voorkeur) in op het maken van verbindingen tussen instanties en de evenementenbranche. Laat de evenementenbranche de verantwoordelijkheid voor verandering oppakken, zodat de complexiteit voor de instanties afneemt. Zo kan de evenementenbranche in 2021 groeien, optimaliseren en versnellen. Op deze wijze wordt veranderen (oftewel de evenementenbranche helpen op gang te komen) voor de instanties eenvoudiger en natuurlijker.
Of het nu gaat om een nieuwe manier van denken en werken of het realiseren van een missie. Hierdoor veranderen processen, het biedt de juiste informatie bij het nemen van beslissingen en mensen staan centraal in processen. De verandering valt of staat bij het kunnen beheersen van de verandering en het besef dat hierin de grootste uitdaging ligt. Onthoud dan ook: verandering is niet iets wat met open armen wordt ontvangen, tenzij de voordelen meteen duidelijk zijn. Het is en blijft mensenwerk. Een duidelijk groeimodel helpt om verandering te realiseren.
Klik hier voor de grote versie van dit groeimodel: Groeimodel eventbranche
Het groeimodel van de evenementenbranche
Bovenstaand model moet leiden tot groei van de evenementenbranche in 2021 en 2022. Ik beschrijf vijf fasen van het model.
Ad Hoc (eerste en tweede kwartaal 2020)
Deze fase laat zich het beste vergelijken met de baby-, peuter- en kleuterfase. We doen maar wat. De instanties en branche zijn ongetraind en sturing ontbreekt. Wel is bekend dat er iets gedaan moet worden. Data ontbreekt veelal en er is geen of nauwelijks besef aanwezig hoe daar context in aan te brengen. Daarom volgt het besluit: alles gaat op slot, totdat de eerste inzichten ontstaan.
Engaged (derde en vierde kwartaal 2020)
Deze fase laat zich het best vergelijken met de kinder- en puberfase. De eerste stappen worden gemaakt. De instanties en de branche zijn wat eigenwijs in deze fase. De indruk bestaat dat data gedreven gewerkt wordt. Echter ontbreekt de context en werkt men vooral vanuit silo’s. Organisaties, data en inzichten worden niet aan elkaar gerelateerd. Er is sprake van een niet-gestructureerd systeem. Het bewustzijn van het belang van inzicht is aanwezig, maar de echte waarde van de aanwezige data is niet bekend. Feitelijk is dit de fase waar de evenementenbranche, maar natuurlijk de gehele samenleving inclusief de bepalende instanties, zich in bevindt.
Structured (eerste kwartaal 2021)
Deze fase laat zich het best vergelijken met de overgang van jeugd naar jong volwassenheid. Er is een budget beschikbaar en er zijn al een aantal acties in gang gezet. In deze fase wordt bepaald welke doelstellingen de evenementenbranche heeft aan de hand van een plan. Het binnenhalen van de juiste informatie uit de verschillende databronnen is nodig om tot de juiste context te komen. Dat vereist de nodige inzet van de evenementenbranche en kost de nodige tijd. Het sturen naar het einddoel kan beginnen. Dit is de fase waar de evenementenbranche naar toe moet bewegen. Het zicht op een vaccin en de uitrol daarvan loopt hier hand in hand mee.
Managed (tweede en derde kwartaal 2021)
Deze fase laat zich kenmerken als het begin van de volwassenheid. Langzamerhand wordt duidelijk dat er weer op eigen benen kan worden gestaan. Dit is de fase waarin de evenementenbranche in samenwerking met de instanties serieus en consistent de vooraf opgestelde strategie toepast. Rollen, processen en verantwoordelijkheden zijn duidelijk gedefinieerd in deze fase. De vooruitgang is dagelijks zichtbaar, onder controle en de branche groeit elke periode.
Optimized (vierde kwartaal 2021 en geheel 2022)
Deze fase laat zich kenmerken als volwassen. Optimalisatie vindt plaats in de hoogst haalbare fase. Doelen en doelstellingen worden naar een hoger niveau getild en de roadmap en de structuur worden herijkt. Strategische focus heeft prioriteit. In deze fase worden predictive analyses (voorspellende analyses) geïmplementeerd. De evenementen-branche groeit in deze fase exponentieel.
De gestructureerde fase
De gestructureerde fase breekt nu aan voor de evenementenbranche. Vanuit de alliantie van evenementenmakers wordt gewerkt aan een plan. Dat gebeurt onder aanvoering van programma manager Pieter Lubberts, zo bleek uit een gesprek dat ik onlangs voor Live On Stage met hem had. “We werken met Fieldlab aan een onderzoeksplan om te ontdekken hoe we op een verantwoorde en veilige manier evenementen mogelijk kunnen maken, waarbij we een optimale set aan maatregelen samenstellen. Zo kunnen we mogelijk meer capaciteit toelaten bij events dan nu het geval is. Dit plan hebben we gepresenteerd aan vier ministeries en is nu ingediend bij het RIVM, op verzoek van het ministerie van VWS. Hierna volgt er een kabinetsbesluit, want we moeten buiten de wet een vrijstelling krijgen.”
Dat de evenementenbranche bovenstaand groeimodel kan waarborgen, blijkt wel uit het gesprek dat ik had met Eric Keijer (voormalig directeur Sensation). Hij vertelt dat de evenementen-tak bij uitstek gespecialiseerd is in het leveren van maatwerk. “We bouwen voetbalstadions om tot discotheken en weilanden om tot festivalterreinen. Het is vreemd dat de overheid ons niet betrokken heeft bij een oplossing voor deze situatie. We denken graag mee en er ontstaat gelukkig steeds meer een platform voor de event-industrie. Toch had er veel meer met onze know-how gedaan kunnen worden. Ik hoop dat ze dat echt gaan doen.”
Zie hier het gesprek met Eric Keijer:
Resumerend
De coronaperiode is een fiasco voor de event-, horeca- en reisindustrie. Tientallen miljarden gingen reeds in rook op. Deze tweede lockdown maakt socio-economisch zoveel kapot, dat het de vraag is of veel bedrijven in de live-industrie overleven. Nu de schade in de event-industrie niet meer onder het tapijt past, zijn er testivals beloofd. Bovenstaand groeimodel wordt ook bij digitale transformaties van organisaties gebruikt. Hopelijk biedt het ook in deze context houvast. In plaats van repressie, wordt groei van de evenementenbranche de focus voor 2021!
Beeld groeimodel: DDMCA