Wat gaat er fout in de eventbranche?

Robert de Vries zet ons op scherp

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Vrouw met de handen in het haar

Er ontstaat in de evenementenbranche voorzichtig wat optimisme. Of dat terecht is vraag ik mij af. Maar ik hoor hier en daar positieve geluiden. Persoonlijk zie ik in 2021 nog weinig kans voor live evenementen. Alle festivals die nu georganiseerd worden voor de zomer van 2021 geven een valse hoop.

De overheid sponsort momenteel onze gehele markt. Er zijn zelfs bureaus die momenteel meer geld verdienen aan de TVL en NOW dan zij ooit gedaan hebben met hun huidige businessmodel. Dat zorgt voor een vreemde situatie in onze markt. En dat merk je aan het sentiment onder de bureaus.

Hoe interessant is de steun van de overheid?

Wat ik hiermee bedoel? Het is momenteel voor veel bureaus rendabeler om geen omzet te draaien, dan wel. Lees je het goed? Ja, voor veel bureaus levert het omzetverlies zoveel compensatie vanuit de overheid dat bij omzet draaien minder geld onder aan de streep overblijft.

Dit komt vooral omdat al het geld vanuit de overheid niet belast wordt en dus netto winst is. Ik ken bureaus die in kwartaal 2 van 2021 ruim 300.000 euro netto ontvangen. En we weten allemaal dat als je, zelfs in normale jaren, 3 ton netto onder de streep overhoudt, je gewoon iets extreems goed doet. En wanneer dat niet het geval is, voelt die TVL nu als een cheque van Gaston 😉

verkeersbord wrong way langs de weg

Wat gaat er mis?

We zitten in een crisis. Een zware. Nog nooit eerder lag de markt zo op z’n gat als deze corona crisis. Maar waar is een crisis goed voor? Juist, innoveren, doorontwikkelen en vernieuwen. Waarom? Omdat je dan na de crisis als markt bent gegroeid, klaar voor nieuwe tijden. Dat is al eeuwen zo en dat zal altijd blijven.

Maar in deze crisis ontstaat iets geks. Want wat heb je nodig om te vernieuwen? Pijn. Deze pijn verplicht je om kei- en keihard aan de slag te gaan om te overleven. Maar zoals ik al in het begin vertelde is er momenteel weinig pijn in de markt. De overheid helpt ons misschien wel een handje te veel?

Als ik veel eventbranche ondernemers hoor zeggen dat zij het liever even wat rustiger aan doen en wachten tot het overgewaaid is, dan gaat er iets fout. Want dit zou de tijd moeten zijn dat wij allemaal keihard moeten werken aan alternatieve manieren om mensen bij elkaar te brengen, te inspireren en kennis over te dragen.

De oplossingen liggen momenteel vooral in de online mogelijkheden. Geweldig! Volledig omarmen en bouwen. Zodat als straks de crisis voorbij is en de live events weer gaan beginnen, we een uitbreiding van de markt hebben. Was dat niet de reden van een crisis? De enige reden waarom te veel ondernemers uit de markt afwachten, is simpelweg omdat er te weinig pijn is.

wegwijsbordjes in zwart met een zonsondergang op de achtergrond

Winnen of verliezen?

Één ding is zeker. Als wij als markt niet mega gaan innoveren, gaan we verliezen. De toekomst van onze markt is namelijk nog zo ongelooflijk onzeker. Niemand weet waar het naartoe gaat. Momenteel worden wij vooral door de overheid bezig gehouden met testevenementen. Geweldig initiatief. En ik juich dat toe. Maar het creëert misschien wel iets te veel hoop.

Want in de maatschappij zitten we momenteel pas bij het vraagstuk of de terrassen wel of niet weer open gaan. En de kloof tussen het openen van terrassen, en een event met 1.000 man in een bedrijfshal, is gigantisch. Dat kan maanden misschien wel jaren duren. En dan hoopt iedereen dat de markt weer terug gaat naar zoals het in 2019 was.

Maar als alle crises die ik als ondernemer heb meegemaakt mij één ding hebben geleerd, is het dat de markt daarna altijd veranderd. Want wat gaan de bedrijven doen? Gaan zij straks weer feesten? Zolang het virus blijft rondgaan, zal geen bedrijf het risico lopen om zijn personeel en klanten bloot te stellen. Dus al mogen we morgen weer… wat blijft er over? Wat als het vaccin toch niet goed genoeg is om alle varianten op te vangen en het virus nog jaren zal blijven muteren?

Sturen op geen herstel van de live markt

Wat? Is die Robert de Vries nu echt gek geworden? Geen herstel van de evenementenmarkt? Laat ik voorop stellen dat ik echt niet zuur wil klinken en ook geen paniekvoetbal wil spelen. Ook ik ben een live man in hart en nieren. Maar ik heb vorig jaar al snel besloten om mijn bedrijfsvoering niet meer te sturen op basis van een eventueel herstel. Want ik merkte dat ik daar afwachtend van werd. Zoals momenteel nog steeds veel ondernemers in de markt zijn: afwachtend.

Ik, en gelukkig nog een hoop andere ondernemers, sturen op geen herstel. Ga eens naar je bedrijf kijken vanuit een visie dat de live evenementen nooit meer terug komen. Dat doet pijn he? Dat is interessant. Want wat ga je dan doen? Gebruik die pijn om iets innovatiefs te creëren. In het ergste geval komen de evenementen nooit meer terug, dan heb jij een bedrijf dat nog bestaansrecht heeft. Komen de evenementen wel terug? Dan heb je een prachtig extra verdienmodel gecreëerd. Daar is nooit wat mis mee.

prove them wrong in scrabble letters

Oneerlijk verdeeld

Er zijn in onze markt veel verschillende bedrijven. Van groot tot klein. En vooral de kleinere en grotere partijen hebben het momenteel het zwaarst. De grote partijen krijgen relatief weinig geld vanuit de overheid en hebben een mega kostenstructuur. Daar tegenover staan de kleine ondernemers met weinig omzet. Die krijgen vaak ook weinig compensatie.

In deze groep merk je momenteel ook de meeste innovatie oplossingen. Deze organisaties hebben pijn. Maar het grootste gedeelte van onze markt bevindt zich in het midden. En juist deze groep moet de schouders eronder gaan zetten. Als de pijn niet wordt opgelegd, moet je hem zelf gaan opzoeken.

Hoop

Ik zie gelukkig de groep innovators steeds groter worden. Er komen echt wel geweldige online concepten en bedrijven bij. Maar het mag echt nog wel wat sneller gaan. Er zijn voor onze markt op digitaal niveau zo ongelooflijk veel kansen. En die kunnen we alleen benutten als de hele markt deze gaat omarmen en gaat ontwikkelen. En weet je wat nou zo mooi is? Je hoeft hier geen geld voor bij de bank te lenen…. Gebruik daar lekker je TVL voor ?