Afgelopen weekend waren de twee pilot events in Ziggo Dome waar 1.300 gasten konden genieten van een dancefeest en popconcert. Wij waren er zaterdag bij en zagen met eigen ogen hoe niet alleen de bezoekers, maar ook het personeel achter de bar, bij de ingang en in de FOH een mix van lichte ontroering en overdadig enthousiasme ervaarden.
Drie maanden na het eerste interview gingen we weer met Pieter Lubberts in gesprek om te bepalen hoe de afgelopen test events zijn ervaren, wat we nog kunnen verwachten en of zijn talen zijn verbeterd door alle aandacht uit het buitenland.
Ruim de helft van de test-events hebben plaatsgevonden. Hoe kijk je er op terug?
“Wat ik belangrijk vind is dat iedereen heel erg blij is dat ze weer een event mogen zien. Zowel het publiek als de mensen die het organiseren. Daarnaast hoor ik van anderen in het programmateam dat er veel goede data uitkomt. Daarvoor zijn we, na goed uitzoeken, gaan werken met enkele nieuwe ontwikkelingen. Het is spannend of het werkt, maar dat doet het allemaal.”
Zijn er zaken anders gelopen dan verwacht?
“We hadden niet bedacht dat we tussen het eerste en tweede event mensen zouden aanspreken op de maatregelen. Tijdens het zakelijk congres zagen we dat mensen hun mondkapje steeds meer afdeden. Bij de analyse na afloop ondervonden we dat het eigenlijk niet gek is dat je bezoekers tijdens het event nog een keer wijst op de maatregelen.
Bij Guido Weijers heeft een presentator de gasten daar tijdens het event nogmaals op attent gemaakt. Dat is niet om het onderzoek te beïnvloeden, want dat zou onzin zijn. Maar wel om te kijken of het helpt om als organisator ter plekke nog meer te doen aan communicatie. Dan zie je dat dat wel helpt.”
Zijn er al resultaten bekend die je kunt delen?
“Nog niet. We hebben drie weken nodig om alle data te analyseren. Dat is voor een wetenschappelijk onderzoek al lightspeed. Daarna hebben we met het OMT, RIVM en de partners vanuit de overheid overleg. Ik kijk wel echt uit naar die resultaten.”
In een eerder interview zei je ‘Een vraag stellen aan een wetenschapper, is er tien terugkrijgen’. Gebeurt dat gedurende dit traject ook, waardoor je zaken aanpast?
“Nee. En dat is meteen echt een goede conclusie in wat we tijdens de voorbereidingen gedaan hebben. We hebben niets veranderd. Geen aanpassingen gedaan. Het zat goed in elkaar. We kregen vanuit de overheid wel vragen of we nog meer elementen konden toevoegen, maar daar hebben we ‘nee’ op gezegd. Dit is een goede basis die we nodig hebben. Het is trouwens tof om te zien dat echt alle onderzoekers staan te trappelen om iets met de data te doen.”
Straks zijn de pilots afgerond. En dan?
“Voor ons is dit geen doel. De data is nodig om weer open te kunnen gaan. De analyse gaat door, zodat we invloed kunnen uitoefenen op de routekaart. Ik kan mij prima voorstellen dat er nog een reeks aan extra evenementen komt. Niet om op wetenschappelijk vlak nog meer zaken te onderzoeken, maar om te kijken om de resultaten te kunnen toepassen op events met een grotere capaciteit.”
Wanneer houdt Fieldlab op te bestaan?
“Het houdt voor mij op als de overheid zegt dat ze willen vasthouden aan de anderhalve meter bij evenementen. Dan stopt wat mij betreft Fieldlab per direct. Andersom, als we open mogen zonder die beperking, dan houdt het testen op, maar dan hebben we mogelijk nog wel een rol bij de informatievoorziening naar veiligheidsregio’s, lokale overheden en vergunningsverleners.”
Hoe is het contact met die partijen?
“Prima. We merken vooral dat sommigen een beetje sceptisch zijn over Fieldlab, maar dat komt puur omdat ze niet altijd de inhoud kennen. Als je vervolgens uitlegt wat het inhoudt en wat de veiligheidsmaatregelen zijn, dan zie je begrip ontstaan. Dus daarom blijven we nog campagne voeren door Nederland.”
Wat is het verschil in onderzoek tijdens de twee events in Ziggo Dome en die van een week later in Biddinghuizen?
“We letten in Ziggo Dome meer op ventilatie. Daarnaast is het hier deels seating en werk je met een zaal die al bestaat. Buiten kan je alles naar eigen wens inrichten. Daarnaast werken we binnen met bubbels en tijdens de twee festivals werken we met drie groepen. Je kunt namelijk niet tegen bezoekers zeggen dat ze het hele festival op één plek moeten blijven staan.”
We lopen als land voorop met de test-events. Is er belangstelling uit het buitenland?
“Absoluut. Ik heb pas voor de Noren en voor de Zweden een presentatie gegeven. En vanuit Engeland en Spanje is er interesse. Daarnaast zijn er vandaag ook veel buitenlandse mediapartijen aanwezig, omdat ze het erg interessant vinden wat wij aan het doen zijn.”
Mis je jouw eigen werk bij Backbone International?
“Ik mis dat echt gigantisch. Mijn team pakt het grotendeels op en dat doen ze echt waanzinnig goed. Ik verlang heel erg om met mijn mensen over producties of over klanten te praten. Lekker weer samenwerken en toffe dingen maken. Ik mis ze echt.”
Als laatste; wat vind je van het Nationaal Evenementenplan?
“Het is een initiatief van Alliantie van Evenementenbouwers en Eventplatform. Wij hebben met Fieldlab dezelfde ambitie om zo snel mogelijk open te gaan, alleen doorlopen wij als Fieldlab een spoor ongeacht welk tijdsbestek daar aan zit. Daarnaast zoeken wij met Fieldlab alleen naar oplossingen die de anderehalvemeter maatregel kan vervangen. We hopen ruim voor 1 juli al met de juiste conclusies te komen. Ik vind het plan hartstikke goed en het biedt het perspectief dat we nodig hebben.”
Beeld: Studio Gambar