Dit is een gastblog van Robert de Vries (eigenaar van o.a. Quality Bookings)
Als branche worden wij enorm geraakt en dat voelt iedereen. Iedereen is druk aan het lobbyen en aan het roepen op social media om het verbod op evenementen weg te krijgen. Logisch en goed. Ik doe daar graag aan mee. Maar als dat verbod weg is of er komen meer versoepelingen; is ons probleem dan voorbij?
Helaas speelt er achter het verbod nog veel meer wat onze branche zal moeten trotseren. Hier op anticiperen is van levensbelang!
Versoepelingen vanuit de overheid zijn slechts 10% van het probleem
Al 4 maanden zitten we thuis. De branche ligt volledig stil. Ik heb de kredietcrisis als ondernemer ook meegemaakt en dat blijkt achteraf een laffe crisis te zijn vergeleken met deze coronacrisis. Toen draaide men op 40 à 50%, nu ligt alles stil. Nul, nada, niks. “Je moet kansen zien,” zegt men dan. Superleuk gezegd, maar als niets mag loop je al gauw vast. Online events? Een leuke tussentijdse bezigheid, alleen zal dat de eventmarkt nooit vervangen. Het is als tegen een profvoetballer zeggen dat hij vanaf nu alleen nog op de computer FIFA mag spelen. Ondenkbaar. Dus we moeten snel van dat verbod af of er moeten in ieder geval meer versoepelingen vanuit de overheid komen. Dan is ons probleem opgelost. Of toch niet?
De angst voor live events regeert
Eigenlijk zegt de titel van deze alinea genoeg. De angst regeert. Deze angst, gecreëerd door de overheid, virologen en vooral de media zit inmiddels diep in ons systeem. En je kunt nog zo hard roepen dat het niet zo is, iedereen heeft daar last van. Kijk eens naar de restaurants. Maandenlang hebben ze ervoor gestreden om weer open te mogen. Na heel wat schreeuwen en praatprogramma’s is het ze gelukt; ze zijn weer open. Oké, onder restricties, maar ze kunnen hun vak weer uitoefenen. Geld verdienen. Alle consumenten blij zou je denken! “Wij hebben weer zin in het normale leven,” riep iedereen in de vele Zoom-sessies en in de media. Probleem opgelost voor de horeca? Integendeel. De meeste restaurants zijn alweer gesloten. Waarom? Omdat ze geen goede plannen hadden voor de 1,5-meter maatregelen? Omdat ze niet genoeg plek hadden? Omdat mensen geen geld hebben? Nee, omdat mensen niet komen!
Mensen zijn inmiddels gewend aan het nieuwe normaal. Waar we thuis zitten en thuis eten. Niet in een restaurant dus. Dit gebeurt ook bij evenementen. Ik heb zelf diverse initiatieven geïntroduceerd. Van dinnershows op locatie tot aan masterclasses voor 100 personen. Iedereen riep: “Dat wordt een groot succes, mensen hebben weer zin om erop uit te gaan.” Je raadt het al; mensen willen er helemaal niet op uit. Mensen willen thuisblijven en de zomer afwachten. Dat vertrouwen terugwinnen is misschien wel de meest grote uitdaging van deze hele crisis. Zijn wij als branche in de volksmond niet de grootste aanjager van het virus geworden?
Corporate Nederland organiseert heel 2020 geen live events meer
Naast de angst onder onze eindgebruikers zitten wij als evenementenbranche met een ander groot probleem; onze opdrachtgevers. Ga ze maar eens bellen. Ik heb met al mijn klanten intensief contact. Van grote corporaties tot aan MKB. “Hé, lieve klant. Vanaf 1 juli mogen er weer events georganiseerd worden voor 100 man. Wij hebben wel leuke ideeën! Doen?” Eigenlijk krijg je van iedereen dezelfde reactie: “Onze directie heeft besloten om tot 2021 geen live events meer te doen.” Wat? Dat betekent nog zeven maanden geen evenementen? Leuk hoor als er straks versoepelingen komen, maar als niemand wat gaat organiseren, hebben wij daar verdomd weinig aan!
Is er hoop voor de eventbranche?
Laten we eerlijk zijn. De kaarten liggen er niet goed voor. Al verdwijnen na de zomer alle restricties op evenementen, dan hebben wij nog steeds een enorme uitdaging. Hoe gaan wij corporate Nederland en de evenementbezoeker weer voor ons winnen?
Dat zal stapje voor stapje moeten gebeuren. Maar er ligt voor ons als branche een belangrijke rol weggelegd. Allereerst zullen wij onze creativiteit moeten blijven inzetten voor het uit de grond stampen van ideeën. Er is echt van alles mogelijk. Zeker in deze tijden. En dan maar weer zoals vroeger: tien ideeën bedenken waarvan er negen floppen. Het is niet anders. Dat ene idee wat het goed doet, zal bijdragen aan het vertrouwen bij bedrijven en consumenten. Wij hebben de afgelopen jaren een makkelijke positie gehad. Alles kwam op ons af en de vraag was groter dan het aanbod. Nu moeten wij weer ondernemen!
Support als liefhebber van events elk initiatief
Dit is misschien wel het belangrijkste aspect en ik verbaas mij hier echt over. De hele markt klaagt dat het allemaal zo slecht gaat en dat er niet naar ons wordt geluisterd. Wij zijn slachtoffer. Maar lieve eventmanager, voor welk initiatief heb jij al kaartjes gekocht? Moeten wij niet massaal elk initiatief dat bedacht wordt en aanslaat omarmen? Koop jij massaal kaartjes voor het theater, concerten, seminars of evenementen? Alleen als alle events die er nu zijn voor 30 tot 100 personen een groot succes worden, zenden wij een goed signaal naar de bedrijven en consumenten! De magie moet weer terug. Het misgrijpen bij een concert, de aantrekkingskracht en de spanning moeten het weer winnen van de angst, het afwachten en de vele regels. Hier dus een oproep aan de hele eventwereld: GA NAAR EVENTS TOE!
Als er straks na 1 juli weer veel aftermovies rondgaan, mensen weer selfies gaan posten terwijl ze op een event zijn en iedereen weer gaat netwerken, alleen dan zal langzaam het positivisme groeien in Nederland. Maar hier moet de hele markt aan meewerken. Iedereen. Elk kaartje wat je koopt voor een event, elke post op social media over ons mooie vak en elk initiatief dat je bedenkt heeft meer waarde dan ooit. Het is niet meer alleen goed voor jouw business, omzet en winst. Nee, het is een bijdrage aan de gehele markt.
Nou, nu allemaal als een speer naar Business on Stage en koop een kaartje voor ons waanzinnige event op 3 september in Ahoy. [Redactie: normaal accepteren we geen commerciële content, maar hiervoor maken we graag een uitzondering!]