Dit zijn de inzichten na vijf maanden corona-crisis!

“Weet je nog dat je in 1998 zei dat je nooit een mobiele telefoon nodig had?”

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Vuist met de letters Focus erop

Inmiddels zijn we vijf maanden onderweg in deze verdomd lastige crisis. We hebben allemaal gehuild, gerouwd en meerdere keren de noodklok geluid. En terecht. We waren in shock, teleurgesteld en dat voelde onrechtvaardig. Maar die periode is nu voorbij. Het oude normaal komt niet meer terug en er is nog maar één optie om te overleven in deze tijden en dat is: doorgaan!

Het oude normaal?

Je ziet momenteel een tweedeling in de evenementenmarkt. De ene helft zit te wachten tot deze crisis voorbijtrekt, de andere helft is bezig met innoveren, aanpassen, omscholen en uitproberen. De eerste groep gaat geheid verliezen. We hebben allemaal geageerd tegen online events. Ik misschien nog wel het meest: “Dat is toch niet waarom ik events ben gaan doen?”. Maar weten we allemaal nog dat we in 1998 massaal riepen dat een mobiele telefoon nergens voor nodig was?

Nu, 22 jaar later, heb je waarschijnlijk net als ik een gemiddelde schermtijd van drie uur per dag. Deze corona-crisis vliegt niet meer zomaar over en we gaan op korte termijn niet meer terug naar de events zoals we deze kenden. Online events gaan niet meer voorbij, het is instappen of afstappen.

Telefoon met de tekst work for it

Hulde aan de échte ondernemers

Er zijn in onze markt gelukkig geweldige innovatoren. Ondernemers die vooruit durven kijken, niet bij de pakken neer gaan zitten en razendsnel hun bedrijf aanpassen naar de situatie van NU.

Ik noem een Jan Vis die Het Zomer Theater heeft opgezet en in één dag 7.500 kaarten verkoopt. Hoezo, er is geen markt? De mannen van E&A Events, die normaal in de zomer festivals organiseren en tienduizenden mensen ontvangen, organiseren nu dinnershows. Dinnershows hoor ik u denken? Die zijn toch al jaren dood? Door de corona-crisis hebben dinnershows een wederopstanding gemaakt.

Nog zo’n mooi voorbeeld; Denk Producties die binnen no time het hele congressenpakket verplaatst naar een online omgeving en duizenden mensen trekt met zijn webinars. En ook Tobacco Theater zet mooie stappen door zijn theater om te bouwen naar een streaming locatie inclusief alle benodigde apparatuur.

Twee handen met briefjes geld

Nu zichtbaar blijven is straks cashen

Alle bovengenoemde ondernemers lopen nu waarschijnlijk nog steeds niet binnen. Het zal nog steeds dweilen met de kraan open zijn, maar zij zijn zichtbaar en aan het ontdekken.

Ben jij zichtbaar? Ben jij aan het ontdekken? In de vorige kredietcrisis was zichtbaarheid één van de eigenschappen waardoor mijn bureau alleen maar is gegroeid. Op korte termijn gaan we geen geld verdienen natuurlijk, niet zoals in 2019. Maar nu zichtbaar blijven, nu innoveren, nu ontdekken, nu je bedrijf herdefiniëren, nu positief blijven… is straks cashen. Zo werkt het altijd.

Wat werkt nu wel?

Ben je een bureau of toeleverancier? Ik merk dat steeds meer bedrijven de mogelijkheden aan het ontdekken zijn om hun events te verplaatsen naar online. Wij hebben echt een serieus aantal aanvragen lopen voor totaalorganisatie en het leveren van sprekers. Er worden momenteel enorm veel webinars georganiseerd. Die markt explodeert en het mooie is, de stap naar internationaal is nu nog eenvoudiger. Weet jij al écht alles over software, hardware en kijkersgedrag? Duik in de materie, het is leuker dan je denkt.

Wil je zelf een event organiseren? Ga naar buiten en speel kort op de bal. Events die buiten plaatsvinden scoren beter tijdens deze corona-crisis dan events die binnen plaatsvinden. Mensen voelen zich toch veiliger wanneer iets zich in de open lucht afspeelt.

Verkort je marketing. Consumenten denken momenteel niet verder dan twee weken. Nu iets communiceren voor volgende maand of over twee maanden, is vrij nutteloos. Zet je marketing strak op, laat goed zien hoe veilig het is en zet in op high-end programmering. Men wil in deze tijden iets kopen wat normaal niet zou lukken.

Stekjes van plantjes - nu zaaien en later oogsten

Klagen?

Klagen mag, dat heb ik ook gedaan. Maar de tijd van de schouders eronder is aangebroken. Nog een maand en dan is het september en dan zou normaal gesproken de markt openbreken. De markt gaat nog steeds openbreken, alleen dan wel op andere plekken. Ga jij deze maand benutten om te klagen? Om medelijden te hebben met jezelf? Of pak jij je tijd om je te verdiepen in het hier en nu?