Afgelopen week vond de derde editie van Obsession Dialogues plaats. Het relatie-event waar bureau Obsession opdrachtgevers en relaties uitnodigt voor, hoe kan het ook anders, een dialoog.
Wij waren uitgenodigd en kwamen tot de conclusie dat enkele slimme onderdelen in dit event zorgden voor enthousiaste opdrachtgevers, een trots team en een waardevolle output.
De oorsprong van Obsession Dialogues
Dit event werd in 2020 voor de eerste keer georganiseerd met als doel een gesprek te faciliteren over actuele, relevante onderwerpen voor opdrachtgevers en relaties in de evenementenwereld. Het stramien is in de loop der jaren gefinetuned tot wat het nu is; twee prangende thema’s die eerst werden toegelicht door een expert, waarna onder leiding van een dagvoorzitter het woord werd gegeven aan alle aanwezigen. Het zorgt ervoor dat alle aanwezigen worden voorbereid op wat ‘op ons afkomt’ en biedt Obsession waardevolle input om hun events en werkwijze nog meer aan te passen aan de daarbij behorende behoeftes van opdrachtgevers. Een wisselwerking die werkt, zo blijkt.
LiveTime Changes: Generatie Z & Artificial Intelligence
Waar in de eerste twee edities de thema’s duurzaamheid en data centraal stonden, lag nu de focus op twee thema’s die voor ingrijpende veranderingen in ons vakgebied kunnen zorgen.
Generatie Z (New KidZ on the Block)
Onder leiding van Irene Rompa (die verrassend verfrissend en energiek haar rol als host vervulde) werden we door loopbaancoach en generatie-expert Manou van Eerten meegenomen in de behoefte van Gen Z. Deze ‘digital natives’ zijn enorm visueel ingesteld, kennen enorm veel communicatie-mogelijkheden, maar zijn bang om te bellen. Ze zijn op zoek naar authenticiteit en geloven daardoor eerder reviews dan gladde marketingcampagnes. De toekomst ligt in eerlijke communicatie rondom events met te personaliseren programma’s precies afgestemd op ieders persoonlijke voorkeur. Een online pre-event (liefst op een groepsplatform) gevolgd door een live event zorgt voor een laagdrempelige digitale kennismaking waarna de face to face ontmoeting gemakkelijker tot stand komt.
Tijdens de dialoog bleek dat de focus in de communicatie en programmering nog niet op Gen Z ligt omdat deze vaak nog niet de doelgroep voor b2b-events zijn. Tips die terugkwamen voor de events waarbij dat wel het geval is, waren onder andere het gebruiken van een doelgroepgenoot (bijvoorbeeld een nichtje) als klankbord en het inzetten van meer visuele communicatie, inclusief GIFjes, memes en emoticons.
Artificial Intelligence (The Magic Potion called AI)
Helaas geen ‘toverdrankje’ tijdens de break, maar wel tijdens het tweede scenario. AI lijkt ons leven namelijk instant gemakkelijker te maken, maar zorgt tegelijkertijd voor een hoop reuring. Experts Bastiaan Groot (oprichter AI Lab Hogeschool Leiden) en Marleen Smit (Google Director Retail) visualiseerden een toekomstig event vol AI. Als voorbeeld: over vijf jaar worden we mogelijk begroet door een AI (in de vorm van bijvoorbeeld een hologram of robot) die ons herkent en specifieke informatie geeft die sec voor jou interessant is. Juist die relevantie is wat cruciaal is bij de inzet van AI. Want als alle kennis voorhanden is, hoe zorg je ervoor dat je enkel de relevante informatie op de juiste manier bij de juiste persoon krijgt? Doe je dit goed, dan kan AI je perfect helpen. Bijvoorbeeld ook post-event door via AI een recap van de sessie van sprekers te bieden.
De groep aanwezigen bleek nog weinig met AI te doen en sommigen vroegen zich af of het menselijke aspect in de toekomst niet verloren gaat. Degenen die het wel reeds inzetten gaven enkele nuttige tips. Als je AI inzet om jouw concept te toetsen, check dan of het wel gebeurt met de juiste doelgroep in het achterhoofd (standaard erg ‘witte mens’-gericht). Verder werd ook het advies gegeven om AI uit te dagen om bij de samenstelling van persoonlijke programma’s niet enkel ‘jouw waarschijnlijk favoriete onderdelen’ onder elkaar te zetten, maar juist ook iets wat je absoluut niet leuk vindt. Dat kan namelijk hele verrassende ervaringen opleveren.
Sterke ingrediënten die je zo kunt overnemen
We vonden het tof om bij dit event te mogen zijn. Enerzijds om Obsession ‘aan het werk te zien’ (het zat allemaal super strak in elkaar), maar anderzijds ook omdat we de inzichten met jullie mogen delen. Naast de output van bovenstaande onderwerpen, viel ons nog een paar dingen op.
- Bij de registratie werd vanwege duurzaamheid geadviseerd met het OV te komen. Deed je dat niet, dan wilde Obsession het te rijden aantal kilometers weten, zodat ze de gemaakte CO2-uitstoot achteraf konden compenseren.
- Het event vond plaats bij Felix Meritis. Wat een gave locatie; het past perfect bij de doelgroep en door de slimme inrichting en sfeervolle verlichting voelde de kringopstelling in de grote zaal erg intiem. Geen theateropstelling waardoor snel naar de telefoon wordt gegrepen, maar met aandacht voor elkaar door elkaar in de ogen te kijken.
- Badges… we hebben er een haat-liefdeverhouding mee, maar we vonden de vorm en opmaak erg toepasselijk voor het Obession ‘Dialogues’-event
- Het plenaire programma vond plaats van 14.30 tot 17.00 uur, zodat er niet veel tijd van opdrachtgevers werd gevraagd. Maar daarnaast werd veel aangeboden, zoals werkplekken inclusief lunch vanaf 08.30 uur (waar ook goed gebruik van gemaakt werd), een vrijblijvende rondleiding door de locatie (heel goed, zonder verplichting!) en na afloop een exclusieve rondvaart met borrel tijdens Amsterdam Light Festival (slim, want dan kan de dialoog verder gevoerd worden zonder dat gasten tussentijds huiswaarts gaan).
- Facilitator Juup de Kanter vatte na elk scenario alle input samen in een honingraatstructuur, zodat dit als ‘notulen’ kan dienen voor Obsession. Leuk idee om als opdrachtgever op deze manier een wrap-up te verzorgen, inclusief tastbaar aandenken.
Wij kijken terug op een mooie dag vol AI-openers (get it?) en kijken nu al uit naar de vierde editie van Obsession Dialogues volgend jaar! Wat ons betreft een must visit voor opdrachtgevers van zakelijke events.
Beeld: Jeancarlo Nunes dos Anjos