Persons of Interest

“Noem je dat nou een creatief evenement?” (Bart van de Beek, Eventbureau.nl)

Een kritische blik op het evenementenvak

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Bart van de Beek - Eventbureau

Aan het begin van mijn carrière in de evenementenbranche werkte ik samen met Bart van de Beek bij eventbureau PPeople. Hij de doorgewinterde salesman, ik de eventmanager. We ontwikkelden toffe evenementen waarbij het altijd even gekker, groter of simpelweg anders moest.

We switchen van banen en verloren elkaar een beetje uit het oog. Inmiddels is hij alweer ruim tien jaar eigenaar van Eventbureau.nl. Tijd voor een goed gesprek over onze branche!

Dat is lang geleden. Je bent nu eigenaar van jouw eigen eventbureau. Wat voor bureau is het?

“We zijn goed in het organiseren van grootschalige, goed georganiseerde en creatieve events. Waarbij grootschalig voor ons betekent dat we veel voor A-merken werken. We zijn een beetje rebels, no-nonsense, creatief en werken altijd nauw samen met de opdrachtgever. Die klik is enorm belangrijk voor ons. In de afgelopen jaren hebben we daarmee een speciaal stukje markt naar ons toe weten te trekken.”

Oja, en dat is?

“Wij doen waar we goed in zijn, namelijk leuke events organiseren. Je ziet dat veel bureaus zichzelf nu ineens communicatiebureau noemen en stellen allemaal cultuurveranderingen en dat soort geneuzel voor. Terwijl veel bedrijven gewoon een tof event willen hebben, zonder dat het persé meetbaar of zwaar inhoudelijk moet zijn. Leon Kruitwagen zei het ooit heel treffend: ‘Jullie pakken gewoon de toffe klussen en de rest laat je voor wat het is.’ Dat klopt wel.”

VanOord_2018 event EventBureau foto Nico Alsemgeest

Hoe kijk je naar die bureaus die in de cultuurveranderingen zijn gaan zitten?

“Het is hun goed recht. Maar wie ben ik om de cultuur van een organisatie te veranderen? We zijn een eventbureau en daar zijn we goed in.”

Is het meetbaar maken van het resultaat geen vereiste voor een evenement?

“Natuurlijk is het interessant en waardevol en dat doen we natuurlijk ook. Maar er zijn ook genoeg organisaties die gewoon een goed feest of een interessant congres willen. Soms is bijvoorbeeld de enige doelstelling dat er zoveel mogelijk medewerkers op af komen. Een event kan retegoed of creatief zijn, maar zonder meetbare resultaten. Dat vind ik ook het lastige aan bijvoorbeeld de Gouden Giraffe. Als de doelstelling niet spannend of meetbaar genoeg is voor de jury, dan kan je het wel shaken. Overigens hebben wij wel eens meegedaan, maar ineens waren ze ons juryrapport kwijt. Tja…”

Je noemt jezelf een creatief bureau. Hoe uit zich dat?

“Tja, dan begin ik met de vraag ‘wat vind jij creatief bij een event?’. In de tijd dat ik bij Hart van Holland werkte, had ik Willem Taat altijd als voorbeeld. Hij was de enige, samen met Constant Geerling, waar ik echt van diens eventconcepten onder de indruk was. Er zijn zoveel mooie organisaties die events organiseren maar niet echt een podium krijgen of nemen. Denk aan bureaus als Wink, Grace Robinson, IQ Events en Bee Agency.”

Incentro event Eventbureau foto Hanneke Frankema

Terechte vraag ‘Wat is creatief?’. Hoe vertaal jij dat binnen jullie events?

“Ik vind iets creatief als het voor de opdrachtgever en de gasten een beleving is waar ze thuis nog lang over napraten. Of dat nou een inhoudelijk event is waar men op draaistoelen zit en met koptelefoons naar sprekers op meerdere podia kunnen luisteren of een event waar alles vegan is, maar waarbij we dat pas op het einde communiceren. Sommige mensen zouden misschien zeggen ‘Noem je dat nou een creatief evenement?’, maar ik vind dat absoluut van wel. Het gaat erom dat je je opdrachtgever verrast en de gehele journey zo aantrekkelijk mogelijk maakt.

Of weet je nog vroeger, dat event dat in de Fata Morgana in De Efteling moest plaatsvinden? We wonnen die pitch omdat we bedacht hadden dat de awards bekend werden gemaakt door het gloeien van waarzeggersbollen die iedereen bij de ontvangst uitgereikt kreeg. Geen idee hoe we het gingen fixen, maar het is uiteindelijk gelukt.”

Is budget een bepalend aspect voor creativiteit?

“Heel eerlijk, ik hou daar wel rekening mee. Je kunt wel 50.000 euro in een ontvangst stoppen door bijvoorbeeld een stellage te bouwen en iedereen van glijbanen naar beneden te laten gaan, maar staat dat in verhouding tot wat de gasten na afloop gaan herinneren?”

DePersgroep feest Eventbureau foto Nico Alsemgeest

Is dat waarom bedrijven voor Eventbureau.nl kiezen?

“Het is een inkoppertje, want elk bureau zal het zeggen, maar het is echt zo; we willen de verwachtingen van het evenement overtreffen en iets neerzetten waar ze zelf nooit aan hadden gedacht. Daarnaast willen we vooral ook dat het echt een leuke periode wordt, waarin we samen een gaaf evenement neerzetten. Ik denk dat daarom een groot deel van de opdrachtgevers steeds terugkomt en daar zijn we heel dankbaar voor.”

Welke boodschap heb jij voor de branche?

“Ik denk dat we in Nederland heel goed zijn in het organiseren van events en dat we internationaal ook wel goed op de kaart staan. Maar we zijn als bureaus en leveranciers wel erg versnipperd. Ik zou het mooi vinden als iedereen zich bij één branchevereniging kan aansluiten. Er is nu veel creativiteit die te weinig gezien wordt en dat is zonde voor de hele branche.”

Beeld: Nico Alsemgeest en Hanneke Frankema