“We werden door corona gedwongen om nog creatiever te denken.” (Gerben Bakker, Eurovisie Songfestival)

Interview met Head of Show over het creatieve proces

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

We denken dat iedereen met een voorliefde voor events het Eurovisie Songfestival goed in de gaten heeft gehouden. Wat werden we op ons wenken bediend; het was een waanzinnig editie die, en dan proberen we objectief te zijn, toch één van de meest indrukwekkende was van de afgelopen jaren.

Dan hebben we het niet enkel over het prachtige stage design (waar we al eerder over schreven), maar vooral ook over de storylines en de creatieve conceptuele vertaling.

Gerben Bakker werd door de organisatie van het Songfestival gevraagd als Head of Show de inhoudelijke en creatieve leiding te nemen over de shows. Tijd voor een interview, want we zijn heel benieuwd hoe Gerben deze monsterklus eigen heeft gemaakt en hoe hij er nu op terugkijkt!

Hoe ben je Head of Show geworden?

“Ik ben al bijna twintig jaar ZZP-er en wordt in die hoedanigheid ingehuurd door programmamakers als eindredacteur of uitvoerend producent. Daarin ligt mijn kracht bij grote liveshows, zoals The Voice of Holland en het Gouden Televisier-Ring Gala.

Om die reden ben ik benaderd met de vraag of ik wilde zorgen voor alle content die vanuit Nederland werd gepresenteerd. Dan gaat het om de openingsacts, de interval acts, alle content tussen de liedjes, de scripts, de filmpjes et cetera.”

Gerben Bakker in regieruimte tijdens Songfestival - foto Nathan Reinds

Wat wilde je qua show neerzetten?

“Twee jaar geleden werd ik benaderd door NPO en NOS. Vervolgens zijn we een team gaan samenstellen en hebben we de daarop volgende maanden gepakt om een concept uit te werken. We vonden het belangrijk dat we op creatieve wijze het verhaal van Nederland konden vertellen, met een focus op ‘het beste van Nederland’. Het overkoepelende thema ‘Open Up’, wat uitvoerend producent Sietse Bakker voorstelde, bleek een mooie paraplu om alles aan op te hangen.”

Kreeg je vanuit European Broadcasting Union veel vrijheid voor het concept?

“Het begint bij de vrijheid die we als team volledig kregen van Sietse en van de stuurgroep [met daarin de directeuren van de deelnemende omroepen]. Ze waren erg onder de indruk, mede ook doordat we alles meteen bij de presentaties konden visualiseren zodat ze een goed beeld kregen van wat ze konden verwachten.

Ook bij de EBU waren ze enthousiast. Er werd enkel op kleine details aangescherpt. Hoofdzakelijk in het script van de presentatoren waarin we af en toe wat droogkomische opmerkingen hadden staan. Humor is wat dat betreft gevaarlijk, omdat andere landen het wellicht niet goed begrijpen. Daar dacht Martin Österdahl in mee; hij adviseerde om daar meer zekerheden in te bouwen. De finetuning in dat soort kleine dingen is super belangrijk.”

Podium Eurovision Songfestival met presentatoren - foto Nathan Reinds

Zijn er zaken veranderd in het concept omwille van corona?

“Absoluut. Naast de diversiteit waar Open Up voor staat, kwam er dankzij corona ook een thema extra bij, namelijk ‘veerkracht’. We wilden mensen die positiviteit na zo’n zware periode meegeven. Daarom zijn we op het moment dat het vorig jaar geannuleerd werd ook echt terug gegaan naar de tekentafel om dat thema meer in het programma te verwerken.

Daarnaast hebben we ook om praktische redenen sommige zaken aangepast. In eerste instantie wilden we Afrojack met een klassiek orkest, dansers en koor op het podium zetten. Dat zou super impressive zijn, maar 150 personen leek ons wishful thinking, zo dicht bij elkaar. Uiteindelijk is het een veel interessanter en gaver creatief concept geworden op de Erasmusbrug, waarbij we met een film starten en dat over lieten lopen in ene live act op het podium.

Zo kwam ook de video bij de Power of Water-act tot stand. We moesten meer zekerheden inbouwen, want wellicht mochten uiteindelijk geen danseressen op het podium. Daardoor zijn we meer met vooraf opgenomen video gaan doen. Dat heeft er voor gezorgd dat alles op creatief niveau echt is aangescherpt.”

Waar kwam het thema ‘veerkracht’ zoal in terug?

“We gingen ervan uit dat na zo’n zwaar jaar iedereen wel behoefte had aan positiviteit. Daarom hebben we de hele openingsact weggegooid en zijn we opnieuw begonnen.
Ook de opnames op de daken is een aanpassing op een eerder concept. De oud-winnaars hadden we in eerste instantie gedeeltelijk op het podium bedacht, maar we wilden alle remmen los en creatief gezien naar een next level om zo de energie over te brengen op de kijkers.”

Regieruimte Eurovision Songfestival Gerben Bakker - foto Nathan Reinds

Tegen welke uitdagingen liep je aan?

“Alles laten lukken in tijden van corona. Petje af voor al mijn collega’s, want het is bizar wat we met zijn allen hebben neergezet. Opnames die verplaatst moesten worden omdat een keyplayer positief getest was, opnames op daken waar we pas last minute een vergunning voor kregen. Duncan Laurence die op het laatste moment positief getest bleek. Om die reden heb ik geëist dat de tweede repetitie in vol ornaat was, dus inclusief kleiding en visagie, zodat we opnames konden maken. Dat back-up plan heeft geld gekost, maar dat bleek achteraf gezien wel een gouden zet.”

Hoe ging het er achter de schermen aan toe? Net zo vlekkeloos als dat het op tv leek?

“Er is eigenlijk heel weinig fout gegaan. Ik weet wel dat er in de regiewagen ineens een spatscherm enorm hard op de regieassistent viel die aan het aftellen was en moest doorgaan omdat we live waren. En dat we in de repetitie erg aan het zoeken waren om de AR zo goed mogelijk op beeld over te laten komen. Of dat ik de presentatoren in hun oortje dingen moest influisteren omdat ze anders bijvoorbeeld te lang door zouden gaan.

En we zijn door EBU flink op scherp getest. Zij hadden op zaterdagmiddag tijdens de repetitie, wat een volledige vier uur durende doorloop was, expres wat zaken mis laten gaan bij de voting, om te kijken hoe we hier mee om zouden gaan. Het was echt hard werken, maar zorgden er wel voor dat we nog beter de avond in gingen, omdat we wisten wat we moesten doen als het daadwerkelijk fout zou gaan ergens.”

Show Eurovision Songfestival - foto Nathan Reinds

Hoe kijk je terug op het Songfestival?

“Ik zit in een euforische stand. Het is natuurlijk niet objectief, maar ik denk dat we echt een retestrakke show hebben neergezet. Ik durf wel te zeggen dat dit één van de betere edities was. We hebben op eventgebied een enorm visitekaartje afgegeven aan de rest van de wereld.”

Kijkend naar deze hele periode; wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?

“Ik zie dit event als een enorme mijlpaal en hopelijk een trend voor wat mogelijk gaat zijn komend jaar. Zo’n mega event met publiek erbij straalt enorm veel positiviteit uit. Hopelijk houdt iedereen dat gevoel vast en kunnen we snel met zijn allen ons vak uitoefenen zoals we gewend waren.”

Beeld: Nathan Reinds