Zo redt een goed concept je uit een crisis

Twee stappen terug om één grote sprong vooruit te maken

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Reddingsboei die in het water ligt

Een concept is de basis voor elk event of elke campagne. Zonder concept, geen succes. Maar… hoe vertaal je een idee naar een kloppend concept? Wat is een concept eigenlijk? En wanneer is het geslaagd? We vertellen je er alles over en inspireren je met voorbeelden die je uit de crisis redden.

Je wilt graag met je merk, dienst of organisatie gezien worden. Je wilt opvallen. Onderscheidend zijn, zodat je boodschap tussen de oren van je doelgroep komt. Met als uiteindelijk doel: mensen in beweging brengen. Daar heb je een goed concept voor nodig. En hoewel je in 2020 misschien vaak met je handen in het haar zit… een wel doordacht concept kan de redding zijn.

Muur met gekleurde post its

Een goed concept is het halve werk

Even een snelle opfriscursus: een concept is ‘hét grote idee waarmee je je publiek interesseert, raakt en in beweging brengt’. Het is als een blauwdruk waar je al je communicatiemiddelen gericht op je doelgroepen, mee kan vullen. Van social media campagne tot events. Het is allemaal gebouwd op het concept.

Maar wat maakt nou een góed concept? De blauwdruk voldoet dan sowieso aan een aantal eigenschappen. Het geeft richting aan iedereen die eraan meewerkt, heeft onderscheidend vermogen in je omgeving en is herkenbaar bij je doelgroep. En vooral: het creëert rust. Welk communicatiemiddel je ook inzet; je weet wat de basis is door steeds uit te gaan van het concept.

Man met een zwart wit gestreepte trui die kijkt naar een muur vol met aantekeningen om een concept te bedenken

Terug naar de tekentafel

Stel je had een prachtige eventkalender bedacht voor 2020. Is daar ineens de coronacrisis. Ojee, de hele omgeving is veranderd. De communicatiemiddelen die je had gekozen om jouw boodschap naar je doelgroep over te brengen zijn bijna totaal verdwenen!

Dan biedt het concept je redding. Want als het goed is, is het concept nog steeds de ware vertaling van je wens. Wat je dan doet, is twee stappen terug om één grote sprong vooruit te maken. Je laat alles los, haalt je handen uit je haar en gaat terug naar het concept. Wat is het wat ik wilde vertellen? En welke mogelijkheden zijn er in de huidige omgeving om dit te doen? Vanuit daar ga je weer bouwen. Het concept als je reddingsboei. Hou eraan vast!

Man houdt lens vast waardoor je ver weg scherp ziet en eromheen vaag - Focus om een goed concept te bedenken

Concepten die inspireren

We sluiten graag af met twee lekkere voorbeelden die vanuit een goed concept, met succes, een nieuwe insteek hebben gekozen.

  • Make-a-wish Nederland vervult dromen van zieke kinderen. Zo zet zij kinderen op een positieve manier in the spotlight. Een mooi intiatief met een groot live-gehalte. Corona gooide roet in het eten. Om het concept rond ‘kinderen verdienen de spotlight’ toch vorm te geven, kwamen ze met de campagne Make-a-Wish advies brigade. Sterk idee en volledig binnen hun concept.
  • Je bent artiest en je mag niet meer optreden. Het originele idee om jouw fans te laten genieten van jouw muziek is bijna onmogelijk. Een krakerige Zoom-sessie of ‘standaard’ live optreden op YouTube daargelaten. Travis Scott pakte het live optreden voor z’n fans totaal anders op. Hij vond het perfecte middel en 27,7 miljoen fans konden hem zien optreden in… Fortnite.

Je ziet, houd vast aan het concept, dan volgt de beresterke uitkomst vanzelf!