KLAAR IS CASE: eerste 3D-design museum ter wereld voor Vredestein

Een online canvas als blauwdruk voor wereldwijde productlanceringen tijdens COVID-19

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Waar verreweg de meeste eventprofessionals de voorkeur geven aan live events, zoeken velen (tijdelijk noodgedwongen) het online spectrum op. Wij bekijken in het nieuwe onderdeel ‘Klaar is case’ naar de mooiste online en hybride voorbeelden uit de branche. Terugkijkend op het event bespreken we met opdrachtgevers hoe zij het kunstje hebben geklaard, waar zij tegenaan liepen en welke tips zij kunnen delen.

De derde in de reeks is Vredestein’s ‘New Horizons; een volledig digitaal event waarbij de grenzen van online beleving werden opgezocht. We spraken met Bart Veen, oprichter en creatief directeur van creative agency BART over de keuzes die gemaakt zijn en de uitdagingen die daaruit volgden.

Wat is New Horizons voor event?

Vredestein had dit jaar presentaties voor pers en klanten gepland staan op twee grote vakbeurzen; Geneva International Motor Show en The Tyre in Keulen. Beide evenementen konden geen doorgang vinden, maar Vredestein vond het niet de tijd om stil te zitten. Zij wilden ook in deze tijd contact houden met hun klanten omdat ze veel te delen hebben. Een nieuwe Wintrac-winterband, een nieuwe visual identity – ‘Refined by design’ – en een nieuwe campagne: ‘We’ve earned our stripes’; stonden op het programma om gelanceerd te worden. Wij hebben die drie elementen samengevoegd in een immersive experience van 15 minuten. Dit deden we door de merkbelofte achter de nieuwe visual identity “Refined by Design” te vertalen naar een eigen 3D-Vredestein Refined by Design museum als canvas voor een online event.”

Event Inspiration - Vredestein 3D-design museum van Vredestein met een band op de voorgrond

Hoe zag dit museum eruit?

“Het speciaal ontworpen museum ligt diep verscholen in het profiel van de band. In het museum komt de artistieke nieuwe visual identity tot leven met 3D kunstwerken door de verschillende ruimtes. Een voice-over verwelkomt je en begeleidt je door de verschillende ruimtes en onderdelen van het event. In de Hall of Fame maak je kennis met 3 testwinnaars. In de New Horizons cinema room wordt je geïnspireerd door drie sprekers waaronder de CEO van Vredestein en social designer Daan Roosegaarde die zijn visie deelt over de rol van design in een veranderende wereld. De apotheose van het event is de lancering van de nieuwe winterband in een spectaculaire launch video gemaakt i.s.m. V&A Dundee, werelds nieuwste design museum in Schotland.”

“Natuurlijk gaat er niks boven een live experience, maar een digitaal canvas biedt ineens een heel scala aan nieuwe opties.”

Hoe is het project gegaan om tot dit concept te komen?

“Het duurde even voordat de knop echt om ging naar 100% digitaal. We leven tenslotte voor live experiences en wilden ook verder bouwen op de eerdere launches die we met Vredestein hebben gecreëerd. Met de drie communicatie elementen als strategisch uitgangspunt kwamen we eerst uit op een event zonder publiek in het vernieuwde Thialf (Refined by Design en Home of the Winter Winners). Hoewel de strategie en het concept klopte, voelden we dat dat iets eenmaligs zou zijn en dat we juist een ijzersterk strategisch creatief concept moesten ontwikkelen dat als blauwdruk kan dienen voor eventuele toekomstige online productlanceringen van Vredestein wereldwijd tijdens deze crisis.

Samen met digital agency Ronin zijn we aan de slag gegaan met de uitdaging om een een online canvas te creëren waar Refined by Design tot leven komt. We wilden een ‘wow’ creëren; iets dat er echt nog niet is en dat ongekende mogelijkheden geeft. In onze research waren we gestuit op V&A Dundee, ‘s werelds nieuwste design museum in Schotland. Het indrukwekkende parametrische ontwerp deed ons gelijk denken aan de strepen uit de nieuwe visual identity en vanuit daar was het idee en concept geboren om een eigen Vredestein Refined by Design 3D-design museum te ontwikkelen. We wisten wel dat we de flow van een live-event wilde vertalen naar een online experience.”

Event Inspiration - Vredestein 3D-design museum van Vredestein

Welke tips kan je terugkijkend op het project meegeven?

  • “Elk online of hybride event wat nu plaatsvindt is uniek omdat het plaatsvindt in deze bijzondere tijd. Maak daarom gebruik van deze kans om echt iets unieks te creëren wat past voor jouw merk. Er is op dit moment geen sprake van goed of slecht. Wel; klopt dit met wie wij zijn als merk en wat wij willen uitdragen.
  • Het museum is een maand lang te bezichtigen, maar de kracht zat hem voor de klanten en de pers in de exclusieve opening van het 3D-design museum. Hoewel het een 1-op-1 experience is ben je wel met 1.600 mensen tegelijkertijd aan het kijken, waardoor het écht voelt, net als op een event.
  • Kijk goed naar de vorm waar je eventuele sprekers hun verhaal laat vertellen. Wij hebben bewust voor een video vanuit de auto gekozen. De auto heeft in deze tijd een andere rol gekregen. Een escape vanuit de lockdown en een persoonlijke, veilige plek om te reizen naar bijzondere plekken.
  • De beperkte flexibiliteit vonden wij het lastigste element in dit online traject. Bij een live event zoek je ook de creatieve grenzen op, maar weet je dat je met topmensen werkt en kan je met slim programmeren en repetities nog een scenario 1, 2 of 3 voorbereiden. Dat kan niet met een online experience wat moet draaien op alle webbrowsers en tablets. Dan geef je het op een gegeven moment uit handen aan het development-team wat alles moet realiseren en samenbrengen.
  • Een online event is perfect voor een follow-up, omdat je alles kunt meten en daar aangepaste contactmomenten op kunt afstemmen. Benut die data.
  • Doordat de beleving nog een maand online staat, creëren we nog wekenlang waarde door de organisatie en bij klanten en vakpers.”

“Bij een live event bepaal jij hoe iedereen het in de zaal beleefd. Nu zijn er 1.600 verschillende ervaringen van over de hele wereld.”

Event Inspiration - Vredestein 3D-design museum van Vredestein met scherm met auto en boot erop

Waar liep je tijdens dit project tegenaan en hoe ben je daar mee omgegaan?

  • “Ik wil mensen graag in de ogen aankijken tijdens een uitvoer. Dat kan nu niet. Je bent meer een tv-programma aan het maken en ziet na afloop hoe de respons was op het 3D-design museum. Dat is echt lastig, want je moet je daardoor nog veel beter inleven in de doelgroep omdat je tijdens het event niet meer kunt bijsturen.
  • Door de tijdsdruk is het een lineaire beleving geworden. Hadden we meer tijd gehad, dan hadden we Augmented Reality-opties willen toevoegen.
  • 1.600 gasten betekent ook 1.600 laptops of desktops die vanaf over de hele wereld inloggen op jouw online event. Allemaal met een andere internetverbinding, besturingssysteem en browser. We hebben onze uiterste best gedaan voor een smooth beleving, maar helaas waren er bij sommigen toch technische problemen. Dat valt helaas niet voor 100% te voorkomen.”

Wat is het grootste leerpunt?

“De neiging is heel groot om toch in live-concepten te blijven denken. Logisch omdat dat ons DNA is. Maar als je kritisch kijkt naar het strategische doel van het communicatiemoment en de te verkondigen boodschappen dan moet je middelen overschrijdend denken.”

Event Inspiration - Vredestein 3D-design museum van Vredestein met bord We
Event Inspiration - Vredestein 3D-design museum van Vredestein met kunstwerk op voorgrond

Heb je nog een tip voor alle collega’s in de branche?

“Besef dat we in een bijzondere tijd leven. Maak dankbaar gebruik van de kansen die daaruit voortvloeien. Creëer iets wat normaal niet mogelijk is en beleef de ervaringen die anderen aanbieden. Dineren op unieke plekken, topsprekers voor 100 personen in Ahoy, optreden van artiesten voor mini-gezelschappen. Deze tijd komt hopelijk nooit meer terug, dus beleef de mogelijkheden en laat je inspireren!”

Het 3D-design museum is open voor het publiek en tot 15 juli te bekijken op www.vredestein-newhorizons.com.

Beeld: Vredenstein