Het eventwoord van 2020 is wat ons betreft ‘hybride’. Zeker als je vraagt naar het potentieel van events in de toekomst. Voor KPN was deze toekomst nu al aan de orde. Het jaarlijkse The Digital Dutch voor zakelijke relaties van KPN (georganiseerd door Fjuze en Steam) kon door de coronamaatregelen niet doorgaan… of toch?! Het werd een hybride event; of moeten we toch spreken van een online event, omdat de gasten niet live, maar wel op de schermen interactief aanwezig waren?
We spraken Klaas Rohde (eigenaar van eventbureau Fjuze) over deze bijzondere productie die wat ons betreft ‘het nieuwe normaal’ in hybride/online events is! Met de complimenten aan KPN voor het lef om The Digital Dutch in deze tijd te organiseren.
KPN The Digital Dutch Goes Digital
De titel zegt het al. Dit jaar geen live editie in theatersetting, maar een fusie tussen een TV registratie en een live event. Of zoals Klaas het zegt: “Wij willen met Fjuze altijd inhoud op een hele vette manier brengen, zodat het binnenkomt. Bij deze productie word je door de video-effecten, het decor en het licht, als kijker meegenomen in de intense filmische beleving van het event. In een uur tijd werd zakelijk Nederland in hun eigen huiskamer via de livestream geïnspireerd door sprekers over digitale samenwerking.”
Als je de sfeerbeelden van het event bekijkt, dan zie je dat daar geen woord van is gelogen. “We wilden een ervaring maken, waarbij je op gezette momenten echt vergeet dat je naar een keiharde informatiestroom zit te kijken. Je moet het gevoel hebben dat je erbij wilde zijn,” aldus Jan.
En dat waren er online ruim twee keer zoveel als dat er normaal aanwezig zijn op locatie.
Tips voor een goed online event
We vroegen aan Klaas, en ook aan Jan Gitsels (TV director en voor deze productie verantwoordelijk voor de registratie) om enkele tips. Jan trapt af: “Alle tientallen theatrale keuzes die vooral waren bedacht voor het effect in de zaal met live publiek zijn onder de loep genomen. Van de plaatsing van het virtuele publiek [tweezijdig, hoe tof!] tot het lichtplan en van het gigantische gaasdoek tot hoe de sprekers kijken. Alles is volledig toegesneden op beeldregistratie en daar hebben we onze cameraposities op aangepast. Daarbij hebben we zoveel mogelijk perspectieven gecreëerd, zodat je als kijker thuis de hele tijd het gevoel had alsof je de beste plek in het huis had. Soms bewust door een shot vanuit het perspectief van een kijker uit de zaal te geven. En op andere momenten juist door een shot te nemen in een hoek waar je als kijker nooit komt, maar wel de beste totaalervaring weergeeft.”
Klaas: “TV-makers kunnen geen events organiseren en organisatiebureaus kunnen geen TV-programma maken. Het spectrum tussen die twee is erg interessant. De samenwerking met Jan zorgde ervoor dat we een totaal nieuwe wereld hebben gecreëerd.”
“Tijdens het proces kwamen we ook voor uitdagingen te staan. Nummer één bij ons is het willen meegeven van een vette beleving, wat mede door ‘dikke audio’ bereikt wordt. Al die power die je in een zaal voelt, ben je kwijt door de boxjes van een laptop of koptelefoon. We hebben alle arrangementen opnieuw afgemixt, zodat ze optimaal hoorbaar waren vanuit huis.”
“Ook het feit dat je normaal als spreker of host live feedback uit de zaal krijgt tijdens een event, was nu volledig verdwenen. We hebben bewust gekozen voor een podium met daar omheen een half ronde setting waarin het publiek vanuit huis zichtbaar was. Het is opvallend dat de sprekers dat een stuk prettiger vonden dan tijdens de steriele repetities. Een TV-maker is gewend om in een zwart gat te praten, maar wij eventmensen totaal niet.”
“Verder is het belangrijk om leaders bij een online event een stuk korter te maken. Geen toffe introductie op beeld van zes minuten. De aandachtsspanne vanachter een computer is een stuk korter.”
Zijn online en hybride events de toekomst?
Daar durven we keihard ‘ja’ op te antwoorden. Sowieso zolang er maatregelen zijn waarin samenkomsten zoals we die kenden verboden zijn. Maar ook daarna zullen deze vormen een toevlucht nemen. De efficiëntieslag in vervoer, de kosten (noem alleen al minder cateringkosten) en een vergroting van het bereik zijn zomaar drie aspecten om online events te overwegen. Er gaat niets boven écht live, maar tot die tijd zeggen we gogogo…, zeker in deze ‘vette’ vorm!
Beeld: Floris Heuer