Communication

Inclusiviteit begint volgens effectgroep* al bij de registratiesite voor jouw event

Wat is digitale toegankelijkheid?

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Wie een evenement organiseert wil niemand uitsluiten van deelname. Daarom dat inclusiviteit een belangrijk onderwerp is. Maar dat gaat veel verder dan enkel een grote toegankelijkheid op het event zelf. Wil je als organisatie of bureau echt iedereen toegang geven, dan moet je de hele customer journey onder de loep nemen tijdens concepting, productie, uitvoer en aftercare.

In een drieluik lopen we met effectgroep* mee om te ervaren waar je allemaal aan moet denken. Tijdens dit eerste artikel legt Erik Ranke, UX Designer, uit waar je bij digitale toegankelijkheid op moet letten. Inclusief link naar een Kennisbank-artikel vol extra tips!

Erik, wat is jouw rol bij effectgroep*?

“Ik werk hier nu vijf jaar als UX Designer [UX staat voor User Experience]. Dit houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor hoe de websites die wij ontwikkelen er uit zien, hoe bezoekers de sites beleven en hoe stakeholders hun doelen behalen. En dat alles op een zo’n frictieloze manier. Omdat ik hiervoor een baan in grafische vormgeving had, ontwerp ik de websites ook. Samen met de rest van het digitale team ontwikkelen wij websites voor organisaties als onderdeel van hun communicatiecampagnes.”

Is er in al die jaren veel veranderd?

“Zeker, toen ik vijftien jaar geleden begon had nog nooit iemand van UX gehoord. Het internet was nog lelijk en vooral technisch ingestoken. Na een tijd kwam de rol van webdesigner op gang die ervoor zorgde dat jouw huisstijl in de vormgeving van de site werd doorgetrokken. Nog veel later werd deze taak opgesplitst in een visuele vormgever en een UX Designer. Ik doe het beiden, maar in principe denkt de UX Designer meer taakgeoriënteerd en zorgt de vormgever voor consistentie in de huisstijl van het merk of de organisatie.”

Hoe kijk jij naar jouw werk vanuit het onderwerp inclusiviteit?

“Het is eigenlijk een best lastig begrip vanuit de context van een website. Wij spreken meer van toegankelijkheid. Inclusiviteit hangt namelijk ook samen met de content en die verantwoordelijkheid ligt bij de webbeheerder; in het geval van een registratiesite is dat de organisatie of het bureau dat het event organiseert. Enkel met een toegankelijke website kan je inclusiviteit garanderen.”

Zie je een verandering in de websites op het gebied van toegankelijkheid?

“Absoluut. Er ligt steeds meer focus op. Waarbij enkel overheidswebsites de wettelijke verplichting hebben een toegankelijkheidsverklaring te hebben. Dat geldt niet voor andere organisaties. Natuurlijk proberen wij bij aanvragen zoveel mogelijk aan de WCAG standaarden om toegankelijk te zijn te voldoen.”

Kan je wat voorbeelden noemen van veel gemaakte fouten?

“Het niet toegankelijk zijn van websites kan vele oorzaken hebben. Maar denk bijvoorbeeld aan contrast ratio’s. Bijvoorbeeld een witte tekst op een gele achtergrond. Of een lichtgrijze tekst op een witte achtergrond. Of groene tekst op een rode achtergrond. Dit zijn kleuren die te veel in hetzelfde spectrum liggen en daardoor niet goed te onderscheiden zijn door mensen met een visuele beperking.”

“Iets anders is het doorverwijzen naar ‘meer informatie’ in een PDF. Een PDF kan toegankelijk zijn, maar is het door zijn opmaak vaak niet. Daarnaast is een PDF geen site, maar een document en daardoor niet responsive. Het past zich dus niet aan, aan het formaat van het scherm, waardoor je met je vingers moet inzoomen.”

“Nog iets anders; een foutmelding in een registratieformulier aangeven met een kleurtje om het verkeerd of niet ingevulde veld. Als ik zo’n rode omlijning niet goed kan onderscheiden en er staat nergens tekstueel benoemd wat ik fout heb gedaan, dan ben ik het spoor bijster als ik op ‘verzenden’ wil drukken. In het verlengde daarvan werken ook duimpjes omhoog of duimpjes omlaag ook niet. Waarom? Omdat die net als zo’n lijntje niet kunnen worden voorgelezen door een voorleesprogramma voor blinden en slechtzienden.”

Je bent lekker bezig. Heb je nog meer voorbeelden?

“Ik kan nog wel even doorgaan hoor. Maar denk bijvoorbeeld ook eens aan het altijd aanleveren van ondertitels in een video. Plus daarnaast een transcript van hetgeen besproken wordt wat je buiten de video moet plaatsen, zodat het voorgelezen kan worden.”

“Als laatste nog; besef dat jouw doelgroep mogelijk niet echt webwijs of behendig met internet is. Maak dingen in de vormgeving en in het gebruiksgemak niet onnodig moeilijk. Een CAPTCHA, waarmee je aangeeft geen autobot te zijn in een formulier, verlaagt de toegankelijkheid aanzienlijk voor mensen met een beperking.”

Zit het werk erop als de site is opgeleverd?

“Absoluut niet. Ook de content moet inclusief zijn. Niet alleen tekstueel, maar ook functioneel. Als webdesigner kan ik bijvoorbeeld de mogelijkheid inbouwen dat als jij een plaatje upload je ook een alternatieve tekst in de CMS kunt invullen, zodat die opgelezen kan worden. Maar jij als webbeheerder, oftewel de opdrachtgever of het bureau, moet dat dan wel ook daadwerkelijk doen, anders schiet het zijn doel voorbij.”

Wat wil je iedereen meegeven die dit artikel leest?

“Check ook het Kennisbank-artikel dat ik heb geschreven. Daar ga ik dieper in op wat digitale toegankelijkheid is, waar een site aan moet voldoen en welke handige tools je kunt gebruiken om zelf toegankelijkheid te testen.”