Diversiteit en inclusie op events; het is geen hype, het is de toekomst

Vijf tips voor jouw volgende event

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Door de zichtbaarheid geldt de titel des te meer voor events en de programmering! Toch ervaren veel mensen ‘diversiteit’ en ‘inclusie’ als een kameleon-term en is het lastig om hier echt iets concreets mee te doen.

Graag helpen we je op weg met een aantal tips of overdenkingen, die je kunnen helpen om deze belangrijke thema’s te verwerken in je event. Alleen samen zijn we inclusief toch? De tips hebben we, vanuit Random Creatives, ontwikkeld samen met The Inclusion Studio, een agency gericht op een inclusieve werkvloer.

Inclusie en diversiteit is waar je begint

Niet waar je het mee afraffelt als zijnde een KPI op het einde. Je wil niet dat een publiek denkt dat je enkel je woorden hebt aangepast, en niet je gedachten. We zien vaker dat pas helemaal aan het eind gedacht wordt aan of een programma inclusief genoeg is.

Pure, echte inclusieve initiatieven begin bij de bron. Zorg bijvoorbeeld dat je projectteam aan de basis van het event al inclusief is. Zodat het van nature ook divers ontwikkeld. Een divers team zorgt voor 30% minder risico bij de uitvoering en leidt tot 20% meer innovatieve input, aldus een Deloitte Review uit 2018. Hierdoor krijg je nieuwe inzichten die je voorheen niet had en voelt inclusiviteit niet als een moetje, maar is het de krachtige basis voor een top event.

Daarnaast maakt diversiteit het ook altijd spannender. Kijk eens met die blik naar de succesvolle televisieprogramma’s waar mensen samenkomen. Wanneer Big Brother gecast wordt zie je altijd een bonte verzameling van extrovert en introvert etc. Zonder deze contrasten haakt de kijker af!

Woord US met handjes geschilderd op een gele deur

Pas op voor Tokenisme

“Oh shit, we hadden nog een vrouw op het podium nodig?” “Hier moet een man de regie nemen”. Wees je bewust van dit soort uitspraken en ga voor de kwaliteit. Daarom het advies: Focus niet op de diversiteit van kwaliteit, maar focus op de kwaliteit van diversiteit.

Soms dodelijk voor resultaat van events

Natuurlijk moet alles inclusief zijn en veilig voelen voor iedereen, altijd. Maar bij sommige thema’s is het voorbijgaan aan een inclusief event of programmering dodelijk.

Denk daarbij aan toekomstverkenningen of innovatie. Twee onderwerpen waar het podium bieden aan een variëteit aan stemmen cruciaal is. Hoe een toekomst ervaren wordt is vaak bepaald door je achtergrond van de verkenner. Kijk bijvoorbeeld naar de Trendrede 2021, waar dit jaar ruimte werd gegeven aan allerlei verschillende visies op de toekomst vanuit verschillende achtergronden. De kracht van diversiteit.

Dit geldt ook voor het thema innovatie. Diversiteit drijft innovatie. Door inclusief te zijn bij het samenstellen van het event, stimuleer je innovatie. Innovaties floreren bij een scala aan diverse stemmen. Grijp de kans. Enkel door inclusief te werken, krijg je meer en betere innovaties.

Man die staat voor een muur met gekleurde strepen - diversiteit

Een event is nooit helemaal inclusief

Een controversiële uitspraak. Toch zit er een kern van waarheid in. Streven naar een open en inclusief event is een must. Inclusie is wat dat betreft net als democratie: Altijd het streven naar een ideaal maar nooit een realiteit.

Creëer dan bijvoorbeeld voor sommige doelgroepen juist exclusieve onderdelen. Om ze op deze wijze juist te betrekken. Goed voorbeeld is: het Mini Milkshake festival. Het pre-event van het festival speciaal voor feestgangers met een beperking. Door exclusief te zijn is de organisatie juist open en inclusief. Nu kan een doelgroep betrokken worden, die hier normaal niet toe in staat was.

Voor een gezond streven naar inclusie probeer je voornamelijk de volgende houding te cultiveren: Open staan voor iedereen die een bijdrage wil leveren.

Practice what you preach

Pas op voor ‘washing’. Doe je niet voor als een extreem inclusieve organisatie op een event, als je organisatie niet die cultuur heeft. Je slaat dan de plank volledig mis. Het publiek en je doelgroep zal hier snel doorheen prikken. Wat contraproductief werkt.

Wees je bewust van de cultuur binnen je eigen organisatie en laat je kwetsbaarheid en openheid op dit gebied zien. Goede intenties gaan vaak verder dan het fingeren van een bepaald beeld. Stel dat je zelf een hele homogene organisatie bent creëer je volgens mij veel meer impact door eerlijk hand in eigen boezem te durven steken en hier een bold statement over te uiten (uiteraard tezamen met de bedoeling om jezelf te gaan verbeteren). Dit betekent meer dan dat je dus een ‘token’ van diversiteit ongemakkelijk op het podium zet en een regenboogvlag laat wapperen.

Het onderwerp inclusiviteit op events is niet te behandelen in 5 tips, net als ‘vertrouwen’ niet te garanderen in een stappenplan met vijf tips. Ik hoop je met bovenstaande punten aan het denken te hebben gezet. En dat je ze meeneemt bij de organisatie van je volgende event. Wij proberen zo inclusief mogelijk te zijn. We hopen jij ook!