Concept & Strategy

“Aan de randen van de kennis is het spannender dan aan de basis” (Patrick Roubroeks, XSAGA)

The Art of Experience

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Vorige week waren we op uitnodiging bij ‘The Art of Experience’, het niet regelmatig terugkerende relatie evenement van XSAGA. In gezelschap van “zo’n 40 oude en nieuwe vrienden van het bureau” ervaarden wij een ontvangst in de Rembrandtzaal van het prachtige Trippenhuis alwaar Wilfried de Jong een intiem gesprek voerde met fotograaf Stephan Vanfleteren. Aansluitend gevolgd door een exclusieve rondleiding in Museum Rembrandthuis.

Dit programma liet door de vakkundige samenstelling van de losse onderdelen een memorabele indruk achter. Nooit meer maken we zomaar een foto. Nooit meer kijken we hetzelfde naar een object waarop het licht vrij spel heeft. En vooral… nooit meer zullen we vergeten waardoor dit gebeurt. Dat is de ‘The Art of Experience’ én daarmee de kracht van XSAGA!

Minder schreeuwen, meer voelen

Wat zorgt ervoor dat een event in handen van dit Amsterdamse bureau een experience wordt? En hoe komt het dat wij als bezoeker altijd de onderscheidende XSAGA-signatuur ervaren? “Los van dat het programma inhoudelijk moet kloppen, moet de onderstroom kloppend zijn, zodat de ervaring langer resoneert,” aldus Patrick Roubroeks, founding director van XSAGA. “In dit geval was dat ook de bewust aangebrachte vertraging aan het einde van een drukke werkdag. Op een locatie die magisch voelt. Door de beeldschone en historische entourage. Door het simpele feit dat De Nachtwacht er gehangen heeft. Door het exclusieve gevoel aanwezig te mogen zijn achter deuren die normaal gesloten zijn.”

“Vervolgens beleef je een intiem en inhoudelijk gesprek tussen twee mannen die drie kwartier lang poëtisch over licht en donker in fotografie praten. Door het trage tempo neem je extra de tijd om te observeren, om waar te nemen, waardoor je automatisch in de getoonde foto’s wordt gezogen. Pas na vijf seconden kijk je echt naar de foto en zie je hoe mooi die is. Dat gebeurt niet wanneer je naar foto’s op je telefoon kijkt om ze na een en fractie van een seconde weg te swipen. Hetzelfde gold voor het verhaal van de conservator die je in alle rust en vol passie het huis van Rembrandt liet beleven, opbouwend naar het moment dat je oog in oog staat met het schilderij ‘Titus’ waar ook op prachtige manier met het licht is gespeeld. Tijdens deze editie van The Art of Experience leggen we de focus op de zachte krachten. Minder schreeuwen, meer voelen,” besluit Roubroeks.

XSAGA_presentatie - Beeld: Nico Alsemgeest
XSAGA_presentatie Rembrandt - Beeld: Nico Alsemgeest
XSAGA_Rembrandt poster - Beeld: Nico Alsemgeest
XSAGA_Rembrandt - Beeld: Nico Alsemgeest

Verbinden door schoonheid

“Wij communiceren met gevoel en kiezen onze woorden met zorg en aandacht. Dan voel je de bedoeling van de boodschap en beklijft deze substantieel beter dan wanneer ze via louter rationele mechanismen binnenkomen. We willen een diepere laag raken, waardoor onze experiences echt raken. Het heeft alles te maken met het kiezen van de juiste toon, de timing, met geur, met klank, met de samenstelling van het gehele programma. Alles moet kloppen, tot in de kleinste details, alles op basis van het grote idee en alles extreem doordacht met veel liefde, zorg en aandacht. Alleen al iets simpels als het serveren van wijn met het jaartal gelijk aan de geboortedatum van een jubilerend bedrijf. Het is dat samenspel der elementen waardoor één plus één elf wordt.”

XSAGA_koffie drinken - Beeld: Nico Alsemgeest
XSAGA_buiten lopen - Beeld: Nico Alsemgeest

De poëten van het vak

Als we over XSAGA zeggen dat ze het creëren van experiences tot vakmanschap hebben verheven, dan overdrijven we niet. Getuige alleen al de hoeveelheid internationale prijzen die ze hebben ontvangen en het gegeven dat ze al vier jaar op rij de eerste positie op de lijst van ‘beste bureau ter wereld’ mogen bekleden. We ervaren keer op keer een hoge mate van originaliteit, artisticiteit en diepgang die we op weinig andere plekken mogen ervaren en voelen.

“We zoeken altijd naar de ziel van het verhaal. De waarachtigheid. Bij de ene aanvraag is dat meer mogelijk dan bij de ander. Maar hoe commercieel ingestoken ook, het is altijd communicatie gedreven schoonheid. We creëren het met net zoveel liefde, omdat we de bezoeker emotioneel willen raken.”

“Wij geloven in de ervaring. Dat zit in ons DNA. Het is niet de line-up, maar wat de line-up met je doet. Op dit moment zitten we in de verkennende fase om met verschillende universiteiten onderzoek te doen om te kunnen bewijzen wat wij al langer denken te weten, namelijk waarom juist de toevoeging van emotie en schoonheid het grote verschil maakt. Een wetenschappelijke laag om onze instinctieve gevoelens te bevestigen.”

Met The Art of Experience heeft XSAGA ons wederom van hun kunde overtuigd. En als we de reacties van de gasten moeten geloven waren we daarin niet de enige. “We hopen dat we met deze oude én nieuwe vrienden mooie dingen mogen maken, want dat is wat ons al meer dan 22 jaar drijft.”

XSAGA_meeting - Beeld: Nico Alsemgeest
XSAGA_wegwijzen - Beeld: Nico Alsemgeest
XSAGA_netwerken - Beeld: Nico Alsemgeest

Beeld: Nico Alsemgeest