Concept & Strategy

Sterk creatief team bij effectgroep* zorgt voor events met écht resultaat

Driehoek vol kennis, creativiteit en verfrissende invalshoeken

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Ben je al enige tijd in de evenementenbranche werkzaam, dan ben je vast bekend met effectgroep*. Dit jaar viert de creative agency voor marketing, communicatie én events haar 25-jarig jubileum. Maar welk creatief team zit er anno 2023 nou eigenlijk achter de eventconcepten die effectgroep* bedenkt?

Dat blijkt een opvallende samenstelling, want met het aannemen van Maureen van Houten (programmamanager) en Afra Hendriks (creative) heeft Kirsten Flik (head of creative) een sterk team om zich heen gebouwd om events de komende tijd naar een nog creatief hoger level te brengen!

Ik begrijp dat er een heel nieuw creatief team is binnen effectgroep*

Kirsten: “Dat klopt. Een aantal vaste creatives verlegden hun focus binnen onze organisatie van events naar meer marketing & communicatie brede campagnes en creatieve content, waardoor er plek vrij kwam in het creatief hart van ons eventteam. We kregen zo de kans om een extra slag te slaan in de samenstelling van een divers en sterk creatief team. Dat hebben we nu met de komst van Afra als creative en Maureen als programmanager. Effectgroep* heeft nu 35 effectmakers in huis en kan vanaf haar eigen creatieve vloer in Utrecht alle expertise leveren. Zo bestaat een sterk creatief concept altijd uit een goede mix van strategie, creatie, design en copy. En omdat wij ook eigen designers, een copywriter en motion graphic designer in huis hebben, kunnen we deze mix vanaf onze eigen vloer leveren. Korte lijnen, snel schakelen en vanaf de start de juiste snaar raken bij onze opdrachtgevers. We merken dat we daarmee het vertrouwen bij hen winnen en het verschil maken.”

Maureen: “Ik heb jaren met veel plezier bij de Jaarbeurs gewerkt als programmamanager, maar miste op een gegeven moment de dynamiek om met diverse aanvragen tegelijkertijd bezig te zijn. Bij effectgroep* is dat aan de orde van de dag. Het is te gek om in een mix van expertises mijn bijdrage in het creatieve proces te kunnen leveren.”

Afra: “Heel eerlijk, ik kende effectgroep* niet, maar zag hun billboard langs de A12 en dacht meteen ‘I have to Google the shit out of this’, want ik wil ook altijd voor echt resultaat gaan. Door mijn achtergrond in HR en psychologie wil ik een creatief concept echt matchen aan de juiste behoefte van de doelgroep.”

Dus jullie zijn nu de creatieve triforce van de eventafdeling?

Kirsten: “Absoluut. Zonder daarbij de creativiteit van de andere collega’s te kort te willen doen. Maar dit is inderdaad een ijzersterke driehoek waarin ik een aanvraag vanuit strategie en account, Afra vanuit creatie en Maureen vanuit het programma aanvliegt. Zo borgen we zowel het concept als de inhoud en wordt er een klantteam om een organisatie heen gebouwd.”

Alfa-Heartbeat-Festival-_-Personeelsfeest-_-effectgroep_Beeld-Tycho-Muller Beeld: Tycho Müller | www.tycho.photo
Wij zijn JONG - Jij bent GOUD waard | © Tycho Müller | tycho.photo Beeld: Tycho Müller | tycho.photo
Alfa-Heartbeat-Festival-_-Personeelsfeest-_-effectgroep_Beeld-Tycho-Muller Beeld: Tycho Müller | www.tycho.photo
Alfa-Heartbeat-Festival-_-Personeelsfeest-_-effectgroep_Beeld-Tycho-Muller Beeld: Tycho Müller | www.tycho.photo

Deze samenstelling biedt een meerwaarde voor opdrachtgevers?

Maureen: “Het is zeker waardevol. Wij kijken wat een opdrachtgever echt wilt. Niet alleen in grote lijnen, maar juist door het heel klein en specifiek te maken. Geen containerbegrippen, maar achterhalen wat je echt wilt overbrengen. Alleen dan kunnen we het op de juiste manier creatief doorvertalen. De samenstelling van dit team krijgt dat voor elkaar, omdat we allemaal vanuit ons eigen expertise de aanvraag benaderen.”

Afra: “Creatieve concepten zijn vaak ‘lekker sexy’ en ‘gesjeesd’. Maar is dat altijd nodig of is dat puur voor de vorm? Wij gaan voor resultaatgericht, maar wordt het daardoor automatisch minder sexy? Wat ons betreft niet. Het doel zetten we boven de toeters en bellen, maar het concept blijft daarbinnen nog steeds onvergetelijk.”

Kirsten: “Zie het als een driehoek waarin het doelgroep denken vanuit Afra komt, het schakelen op de inhoud door Maureen en de strategische vertaling door mij. En dat allemaal op creatieve wijze verwerkt in een concept.”

Klinkt goed. Hoe reageren opdrachtgevers op dit team?

Kirsten: “Heel enthousiast. Ze vinden het heel fijn om in ons de critical friend te zien. We schuren niet om het schuren, maar omdat we met onze verschillende achtergronden echt kennis van zaken hebben. Dat ervaren ze en daardoor komen we dieper tot de kern van het doel van het evenement, zonder daarbij de doelgroep uit het oog te verliezen. Zij zijn het immers waarvoor je een event organiseert. En dat wordt nog wel eens vergeten.”

Maureen: “Ik heb bij de Jaarbeurs vaak te maken gehad met krappe budgetten. Dan beet ik mij altijd vast in waar op inhoudelijk vlak echt de toegevoegde waarde zit voor de bezoekers. Moet je bij een spreker wel die dure posterboy of -girl boeken? Of is er iemand binnen de organisatie die heel enthousiast en met kennis over het onderwerp kan vertellen? Of misschien iemand waar door de klant al mee wordt samengewerkt. Het is ook op die manier kritisch én creatief meedenken.”

Afra: “Dat vind ik echt gaaf aan Maureen. Ze blijft ook mij challengen als ik een mega creatief idee heb, maar nog teveel op de roze wolk blijf dwarrelen. Anderzijds kan ik vanuit een doelgroepanalyse juist weer goed helpen om haar programma nog sterker neer te zetten. En Kirsten vult daarin vanuit strategie en communicatie een sterke stempel op het concept, zodat het écht aansluit bij de wensen van de organisatie”.

Wij zijn JONG - Jij bent GOUD waard | © Tycho Müller | tycho.photo
Wij zijn JONG - Jij bent GOUD waard | © Tycho Müller | tycho.photo

Gaaf. Werkt dit vooral voor inhoudelijke evenementen of ook voor ‘de feestjes’?

Kirsten: “Events hebben altijd een doel. Wij vinden het juist de uitdaging om die communicatieboodschap zo door te vertalen dat een ‘feestje’ ook een communicatiemiddel wordt en het merk versterkt. Want dat kan, beter gezegd het moet, juist ook bij een tof feest.”

Maureen: “Ook in een feest kan je op super laagdrempelige wijze nog wel een communicatielaag toevoegen”.

Kirsten: “Zo wilden we de 1.250 collega’s van Wij zijn JONG – een organisatie die opvang en begeleiding biedt aan kinderen en jongeren – laten merken dat we iedereen écht zien. In het branding en signing plan vertaalden we dit relatief eenvoudig door naar een meterslange wand bij entree, waarop alle namen van de collega’s te zien waren. In de praktijk mondde dit uit in heel veel foto’s en selfies, wijzend naar hun eigen naam. Dat dit zo’n effect had, hadden we vooraf niet bedacht!”

“Of het Heartbeat Festival dat we voor 1.100 collega’s van Alfa Accountants en Adviseurs bedachten, omdat zij gezien worden als het kloppend hart van de organisatie. We vertaalden deze gedachtegang door naar een energieke openingsact, waar het maatwerk zat in de communicatielaag die we konden toevoegen. De act breidden we uit met enorme drums, waarmee we letterlijk de heartbeat van de organisatie nabootsten. Deze drumbeat voelde je in al je vezels. De dag na het feest zagen we op LinkedIn posts voorbij komen met de nodige filmpjes van deze act en zelfs een post waarin woord voor woord de communicatieboodschap die in de opening te zien was overgetypt was. Tof toch? Zo droeg het feest indirect bij aan het bouwen van een sterk werkgeversmerk. Een hele mooie bijvangst, wat kon omdat we een ongedwongen ‘personeelsfeest’ wél vanuit een communicatie insteek aangevlogen hebben.”

Alfa-Heartbeat-Festival-effectgroep_-Tycho-Muller

Dus we kunnen over een jaar een prijzenkast vol awards voor creatieve events verwachten?

Kirsten: “Heel eerlijk, we organiseren al lang events die een vakprijs verdienen. Dat mogen we best zeggen, toch? Maar we zijn in het etaleren daarvan best bescheiden. Het gaat ons om het resultaat voor de klant, niet om onszelf ermee vervolgens in de etalage te zetten. Dat neemt niet weg dat we voor onszelf een doel hebben gesteld. Als bureau staan we dit jaar wederom op nummer één in de categorie Eventmarketing in het jaarlijkse onderzoek van MT/Sprout’s MT1000. Te gek, maar we willen ook cum laude slagen op sec de creatieve ideeën. Aangezien de MT1000 hier geen categorie voor heeft, gaan we op zoek hoe we dit kunnen meten. Bijvoorbeeld middels awards. Niet voor de buitenwereld, maar om onszelf elke dag opnieuw uit te dagen het beste geven voor onze opdrachtgevers. Alleen dat levert écht resultaat op.”

creatief eventhart effectgroep

Beeld: Tycho Müller