Dat bureaus zich afgelopen jaar hebben moeten aanpassen aan de veranderde situatie die ontstond door de overheidsmaatregelen is een feit. Enkelen slaagden daar beter in dan anderen.
effectgroep* is er één van de eerste categorie. Sterker nog, zeven jaar geleden werd de bewuste keuze gemaakt te investeren in een breder aanbod voor communicatievraagstukken dan enkel events. En juist die visie zorgt er nu voor dat veel merken zich bij effectgroep* melden voor de organisatie van online events én meer.
Wij waren benieuwd wat dit bureau precies doet waardoor zij zo op het vizier staan van grote merken en wat anderen hiervan kunnen leren. Ilke van der Mark – Meijer, CCO van effectgroep*, neemt ons mee in de werkwijze… wij werden er veel wijzer van!
Lees ook
Altijd merkversterkend werken
Wat zeven jaar geleden begon met de uitbreiding van een team Communicatie & Branding en team Digital is inmiddels uitgegroeid tot een full service creative agency die alle communicatiekanalen gebruikt om jouw merk in de spotlights te zetten. Klinkt goed, maar wat heb je daar aan als je een (online) event wilt organiseren?
“Het online event is een middel en niet het doel op zich. Want welk probleem wil je oplossen? Wil je nieuwe leads, zoek je interne verbinding of bouw je aan een community? Een online event is geen ‘one off’ maar moet ‘part of’ van een groter marketing- of communicatieplan zijn. We kunnen door alle in house services invulling geven aan alle communicatiekanalen en -middelen en kijken daarom altijd vanuit een 360 graden aanpak naar de vraag én naar het merk. Merkversterkend denken noemen we dat,” aldus Ilke.
Op zoek naar sweetspot
“We krijgen regelmatig aanvragen voor de organisatie van online events. De eerste vraag die we opdrachtgevers stellen: what’s in it for them? En daarmee bedoelen we de doelgroep. We gaan op zoek naar de sweetspot tussen de opdrachtgever en doelgroep: waar raken hun belangen en interesses elkaar? Precies daar ligt het vertrekpunt voor het concept.”
Long tail content
Afgelopen jaar heeft effectgroep* wekelijks online events geproduceerd. Enkele als zelfstandige ‘one off’-events, maar vaak als onderdeel van een (merk)campagne. Door elementen uit het programma nogmaals in te zetten wordt het maximale uit de investering én het merk gehaald.
“We ontwikkelen programma’s met content die op andere momenten en andere communicatiekanalen te gebruiken zijn. Bijvoorbeeld videocontent voor social mediakanalen, een showreel die benut wordt voor arbeidsmarktcommunicatie en online marketingcampagnes.”
Campagnematige aanpak
Deze werkwijze zorgt ervoor dat niet enkel het effect van het online event vooraf en na afloop wordt verlengd, maar je een veel groter resultaat kunt bereiken. Zorg online voor de verbinding en verstrek de informatie op een aantrekkelijke manier daaromheen.
Denk bijvoorbeeld aan videocontent, nieuwsbrieven, challenges met medewerkers, whitepapers, podcasts. “Ons team van developers, campagne managers, communicatiestrategen en eventproducers zetten hun tanden erin en weten elke keer weer te verrassen. Dat is 360 graden denken en daar zijn we trots op.”
Toekomst van online events
“Online events zijn veel meer dan alleen maar het corona-alternatief van live events. Het is een nieuw ontdekt communicatiekanaal en totaal geaccepteerd. Zeker omdat je er heel goed content mee maakt, het bereik vele malen groter is en reistijd als steeds groter verlies wordt gezien.
In de communicatiemix is het de new kid in town en afhankelijk van doelstellingen en doelgroep een interessant kanaal om in te zetten. Door de opkomst van online events wordt overigens nog duidelijker wat de unieke kracht van live events is. Beide zijn en blijven krachtige communicatie-instrumenten.”
Als we dit zo horen, dan is de jaren geleden ingeslagen weg de juiste geweest en heeft de crisis dat des te meer bevestigd. We zijn benieuwd wat effectgroep* nog meer in petto heeft met hun 360 graden aanpak. Een heleboel, als we de vele ingevulde vacatures van de afgelopen maanden moeten geloven!
Beeld: Tycho’s Eye Photography