Communication

“Ik ben erg kritisch, maar werken met Q Broadcasting was echt een warm bad”

Dubbele kijkcijfers tijdens eerste online talkshow

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Q Broadcasting biedt veel mogelijkheden voor retestrakke digitale producties. Daar kwam Oukje Bizot van Save the Children ook achter toen ze met hen ging samenwerken om een online talkshow te organiseren.

Wij vroegen haar waarom ze voor de studio’s van Q Broadcasting koos en hoe het contact tijdens het hele proces verliep.

Wat was de aanleiding van de talkshow?

Save the Children is een onafhankelijke kinderrechtenorganisatie. Wij werken wereldwijd in 120 landen en zetten ons in voor de meest kwetsbare kinderen. We hebben op 3 november de nieuwe campagne ‘Save the Survivors’ gelanceerd. We wilden alle stakeholders meer vertellen over deze campagne en andere ontwikkelingen binnen ons goede doel.”

Waarom koos je voor een online productie in plaats van een live event?

“Ik vind een event behoorlijk kostbaar. Daarnaast zijn onze stakeholders over het hele land verspreid. Tijdens de pandemie bleek dat we met online sessies heel goed de gewenste informatie kunnen overbrengen. Daarom vond ik het interessant om deze talkshow online te organiseren en te achterhalen hoeveel belangstelling daarvoor is.”

Q Broadcasting - Save the Children online event

Hoe kwam je bij Q Broadcasting uit?

“Ik heb tot 2016 als eventmanager in de evenementenbranche gewerkt en daardoor ken ik Dirk Prijs van Genootschap voor Eventmanagers. Ik heb hem benaderd en hij adviseerde mij naar Q Broadcasting te gaan.”

Bleek dat een goed advies?

“Absoluut. Ik heb de studio bezocht en merkte al snel dat ik er een goed gevoel bij had. De inhoud verzorgden wij zelf, maar over de vorm kreeg ik veel waardevol advies. Uiteindelijk hebben ze het door ons geschreven script tegengelezen en fijne feedback gegeven. Zo hebben we op sommige momenten meer interactie ingebouwd. Samen met onze host Nadia Moussaid, die ook veel tips had, kwamen we zo tot een zeer sterk programma.”

Ik begreep dat jullie de talkshow niet live hebben uitgevoerd?

“Klopt, we hebben ervoor gekozen om de talkshow rond elf uur op te nemen en die een paar uur later, om vier en zeven uur, uit te zenden. Daar hadden we meerdere reden voor: enerzijds hadden we te weinig mensen om de livechat en andere interacties live te managen. Maar daarnaast hadden we ook een Engels sprekende gast die we graag voor de kijkers wilden ondertitelen.”

Hoe verliep de samenwerking met het team van Q Broadcasting?

“Dat ging heel goed. Zowel qua apparatuur als team hebben ze het uitstekend op orde. En dat met enorm veel aandacht voor de kleinste details. De week voor de uitvoer hebben we een aantal calls gehad, inclusief alle sprekers. Daarin nam de producent vanuit Q Broadcasting iedereen mee in hoe het zou gaan verlopen. Dat bood voor sommigen veel rust.

Ook op de dag zelf was die rust en vooral veel gezelligheid aanwezig. Ook als ze moesten troubleshooten. Dat heeft echt te maken met de samenstelling van het team. Er hangt gewoon een algehele ontspannen sfeer in het bedrijf. Daarnaast willen ze net als jij dat het een succes wordt. Je voelt dat klopt.”

Q Broadcasting - Save the Children online event - Nadia Moussaid

Van welke brandingmogelijkheden heb je gebruik gemaakt?

“Er zijn tal van opties, maar wij hebben het omwille van budget en uitstraling bewust vrij sober gehouden. De keuze is reuze om volledig los te gaan met branding, maar zelfs in onze opstelling zag het er gewoon top uit.”

Lovende woorden. Heb je ook nog een kritische noot?

“Het is inderdaad erg positief, maar dat ben ik er ook over. Enige wat er speelde is dat het even zoeken was naar de tone of voice als het gaat om de intromuziek en de bumpertjes. Maar ik snap dat dat lastig is, want dat is voor ons zeer delicaat omdat je altijd vanuit de waardigheid rondom het kind denkt, zonder dat je daar weer teveel in wilt doorslaan. Na een paar keer pingpongen hadden we de juiste sfeer gevonden. Maar zoals ik al zei; ik neem ze hierin absoluut niets kwalijk. Ik ben van mijzelf echt kritisch, maar het was gewoon echt een warm bad.”

Was de talkshow zelf een succes?

“Absoluut. We hadden een doel van 100 kijkers en dat hebben we zelfs twee keer behaald. Daarnaast is het super interessant om fragmenten uit de opnames van de show te kunnen hergebruiken. Ook een bewijs van het succes; overall kreeg de productie van de kijkers een 8,7. Dat zegt denk ik ook iets over de fijne samenwerking met alle partijen.”

Beeld: Q Broadcasting