Een vast onderdeel vanaf maart, toen de coronacrisis uitbrak, was het interviewen van eventprofessionals om te horen hoe het met ze gaat. Met enkelen van hen keken we terug op het jaar 2020. Wat vinden ze van hun eigen uitspraken en hoe kijken ze naar 2021?
Lees ook
Christine van Dalen | Bureau voor Reuring
Interview online: 18 maart 2020
Onderwerp van het artikel: “Koester je team. Het team is ons goud!”
Hoe kijk je terug op dit jaar?
“Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan…”
Is er iets wat je opvalt als je het interview terugleest?
“Dat ik op 18 maart 2020 echt dacht dat dit binnen een half jaartje wel gepiept zou zijn, hoe naïef kon ik zijn. Maar dat we toen al besloten om een studio in te richten in ons nieuwe pand, was een gouden zet. We hebben sindsdien in deze en andere locaties honderden kleine, maar ook een een paar mooie grote producties gerealiseerd.”
Waar ligt jouw focus op in 2021?
“Mijn team koesteren! Daar blijf ik bij. Zij bepalen de kwaliteit van het bureau en zijn loyaal gebleven aan Reuring, ook toen het echt even niet leuk was. En ik hoop toch dat we in de tweede helft van 2021 een inhaalslag kunnen gaan maken, iedereen snakt naar live. Dan moeten we er wel klaar voor zijn. Ik heb per 1 januari toch alweer één vacature ingevuld en ik zou heel graag nog een ervaren communicatieprofessional aannemen.”
Heb je nog een tip voor jouw collega’s uit de branche?
“Ik wil oprecht al mijn collega’s bedanken voor de veerkracht en creativiteit. Het heeft me enorm geïnspireerd en gemotiveerd om ook volle bak vooruit te blijven gaan. Ook tegen hen zou ik willen zeggen, er komen nog mooie tijden aan, zorg dat je er klaar voor bent.”
Tim Rosman | Fokker Terminal
Interview online: 23 maart 2020
Onderwerp van het artikel: “De maatregelen druisen in tegen alles wat ons vak zo mooi maakt”
Hoe kijk je terug op dit jaar?
“Uitdagend, op sommige momenten ronduit pittig, maar bovenal enorm leerzaam”
Is er iets wat je opvalt als je het interview terugleest?
“Dat we volgens mij met z’n allen toch onderschat hebben hoelang deze crisis nog zou duren en welke uitdagingen ons als eventbranche nog te wachten stonden. Je ziet duidelijk dat we begin 2020 het digitale product nog niet volledig omarmd hadden en we vooral aan het koersen waren op een snelle heropening van de live markt.”
Waar ligt jouw focus op in 2021?
“Doordat we momenteel met drie verschillende studio’s voor elk budget of wens een mooi alternatief bieden voor onze opdrachtgevers, is de acute drang naar en de financiële noodzaak tot het oppakken van live events iets meer naar de achtergrond verschoven. Dat geeft ondanks de enorme verliezen rust in de organisatie.
Tegelijkertijd breekt er met de positieve ontwikkelingen rondom bijvoorbeeld vaccinaties en sneltesten een nieuwe fase aan. We zijn dus nu al druk bezig met een ‘exitstrategie’ waarbij we langzaam de hybride component [klein live publiek + online streaming] gaan integreren in ons productportfolio. Dat brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee, omdat de focus de afgelopen maanden volop op online lag. Het betekent dus opnieuw naar de tekentafel voor wat betreft het ontwerpen van sets, decors en studiomogelijkheden, omdat we weer ruimte moeten creëren voor publiek, al dan niet op anderhalve meter afstand. Ook de inhoudelijke component krijgt een bredere uitdaging, omdat je straks weer twee doelgroepen tegelijkertijd moet bedienen, zowel online als live. Wat dat betreft wordt het weer een spannend nieuwe hoofdstuk.”
Heb je nog een tip voor jouw collega’s uit de branche?
“Als ik zie hoe snel we als branche hebben kunnen schakelen en hoe creatief en veerkrachtig wij zijn geeft me dat vooral een trots gevoel. De belangrijkste tip is om nóg beter na te denken, samen met je klant, over waarom je doet wat je doet.
Als er iets is wat een online event duidelijk maakt is het de waarde en het belang van goede content en interactie. Ik verwacht dan ook dat de learnings die we hebben kunnen halen uit online events, we ook zeker gaan terugzien in de live bijeenkomsten. Het grafische en visuele niveau, de snelheid van het programma, meer entertainment en interactie. Het zijn allemaal ontwikkelingen waardoor het stoffige ‘plaatje, praatje, bitterbal’-imago van de ‘oude stijl’ congressen definitief zal veranderen.”
Coen Sipkes | NEOC
Interview online: 5 april 2020
Onderwerp van het artikel: “Freelancers zijn ons kapitaal, daar moet je zuinig op zijn!”
Hoe kijk je terug op dit jaar?
“Het was een pittig jaar waarin het team continu gas heeft gegeven. Doordat we snel de focus hebben verlegd naar online sluiten we het jaar beter af dan eerder verwacht. We hebben op online gebied wel echt een inhaalslag moeten maken qua kennis en netwerk. Je merkt dat dit voor iedereen ook echt een intensief jaar is geweest. Wat dat betreft ben ik echt even aan vakantie toe. Dan kan ik ook even terugkijken en genieten van de producties, die we nooit hadden gedaan als corona er niet was geweest, zoals een productie met het Metropole Orkest in een leeg Muziekgebouw aan het IJ of een productie midden in een koeienstal. Op dat vlak heeft het ons ook veel gebracht. Tevens ben ik erg blij dat we veel van onze bestaande relaties hebben kunnen blijven servicen.”
Is er iets wat je opvalt als je het interview terugleest?
“Ik dacht dat we in september wel weer aan de gang konden gaan. Daar zit ik, denk ik, toch wel echt een heel jaar naast. Daarnaast dacht ik dat voor ons de focus heel erg op online events in digitale decors zou komen te liggen, maar gelukkig is het een stuk fysieker geworden met echte decors in mooie studio’s of op bijzondere plekken. Dat blijft ook dichter bij onze ‘traditionele handel’.”
Waar ligt jouw focus op in 2021?
“Op dit moment ligt de focus nog op de online events. Onze agenda is daar in de maanden januari en februari nog goed mee gevuld. Ik ben benieuwd wat maart en april gaan brengen, want dat zijn doorgaans hele rustige maanden. Daarna is het hopen dat we weer langzaam terug gaan richting live events. Ik verwacht wel dat wanneer er concreet perspectief komt voor live events we een periode in een vacuüm komen, waarin even helemaal niets/weinig gebeurt. Wij laveren wat dat betreft met de vraag mee en staan klaar om onze klanten weer te ondersteunen als het kan.”
Heb je nog een tip voor jouw collega’s uit de branche?
“Let goed op jezelf, jouw personeel en elkaar. Ondanks dat het misschien minder druk lijkt, voelt iedereen wel een sterke werkdruk. Logisch want velen werken buiten hun comfortzone omdat het werk is wat ze normaal niet doen of minder leuk vinden. Daarnaast helpt het thuiswerken en de lockdown ook niet mee in deze energie. Dus zorg dat je het echt samen doet.”
Willem Westermann | VVEM
Interview online: 15 april 2020
Onderwerp van het artikel: “Organisatoren en leveranciers van publieksevenementen zijn waarschijnlijk anderhalf jaar aan business kwijt”
Hoe kijk je terug op dit jaar?
“Het was negen maanden crisis communicatie. Bijna elke dag was er nieuwe input die tot nieuwe output moest worden gemaakt. Daarbij leek het in het begin of de regering niet echt wilde meewerken, maar terugkijkend blijkt de reden vooral te liggen in het feit dat we onszelf als branche niet goed een gezicht konden geven. We moesten echt uitleggen wie we als branche waren en hoe versnippert die sector is en daar zat heel veel tijd in. Toen we daarin slaagden, konden we samen met de overheid optrekken op zoek naar oplossingen.”
Is er iets wat je opvalt als je het interview terugleest?
“Het omschrijven van de branche houdt mij nog steeds bezig, getuige alleen al de problemen met de SBI-codes. Gelukkig zijn die niet meer bepalend voor de financiële hulp richting ondernemers, maar dat komt voort uit het feit dat we er samen met de overheid niet goed uitkwamen om te bepalen welke SBI-codes voldeden.
Daarnaast valt mij op dat ik in het interview sprak over de beginnende samenwerking met Eventplatform. Maar die krachtenbundeling is, mede door de oprichting van de Alliantie van Evenementenbouwers, alleen maar sterker geworden. Het is heel fijn te ervaren dat we samen sterk zijn, ook richting de overheid.”
Waar ligt jouw focus op in 2021?
“Dat ligt vooral in het vasthouden van het vertrouwen van de bezoeker. We moeten duidelijk maken dat we in de loop van het jaar weer langzaam open gaan. Het is zaak om de mensen die een ticket hebben voor een geannuleerd event, het vertrouwen hebben dat het goed komt en ze hun geld niet a más terugvragen. Dat is bijna niet gebeurd dit jaar en die positieve vibe moeten we dus vasthouden.”
Heb je nog een tip voor jouw collega’s uit de branche?
“Het was dit jaar rennen of stilstaan. Voor degenen die noodgedwongen stilstonden dit jaar: houd de moed, want komend jaar moet het weer gaan gebeuren. Voor degenen die alleen maar aan het hollen waren: pak je rust deze weken, want volgend jaar gaan we er weer vol tegenaan.”
Beeld: Bureau voor Reuring, Fokker Terminal, NEOC, VVEM