Het nieuwe werken op kantoor is geweldige kans voor de evenementenindustrie

Organisaties gaan jou als eventkenner nodig hebben!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Wat een jaar in crisistijd al niet tot gevolg kan hebben. Digitale events, thuiswerken en een toekomst waarin het nog maar de vraag is of alles terug gaat naar het oude. Over online events hebben we al veel geschreven, maar wat het thuiswerken betekent voor de organisatiecultuur en wat de rol van het kantoorpand wordt is een stuk minder duidelijk.

We zochten het uit bij Jeroen Busscher. Jeroen houdt zich al dertig jaar bezig met de vraag hoe menselijk gedrag gevormd wordt en hoe je het kunt beïnvloeden. Daarnaast was hij vroeger eigenaar van Malgil, een prijswinnend bureau in de evenementenindustrie, dus hij weet precies waar we mee te maken hebben.

De toekomst van werken is hybride

In de afgelopen jaren heeft Jeroen een indrukwekkende lijst met boeken geschreven over gedragsverandering binnen organisaties. Voor zijn laatste boek ‘Leidinggeven in de hybride organisatie’ legde hij zichzelf een uitdaging voor, namelijk om het in de lockdownperiode binnen een maand te schrijven.

Doel van het boek was te achterhalen hoe men straks omgaat met het nieuwe werken op kantoor, oftewel thuiswerken en kantoorwerk. Dat is gelukt, dankzij intensieve samenwerking met tal van organisaties die hun visies en opkomende problemen deelden. Het voorspellende antwoord op de vraag; bedrijven zullen steeds meer hybride worden.

Leidinggeven in de hybride organisatie boek van Jeroen Busscher

Zes dynamieken in werken

Volgens Jeroen zijn er zes dynamieken in werken; drie daarvan zijn instrumenteel en drie meer implicitere zaken. De eerste drie zijn prima vanuit huis en online te doen;

1) de persoonlijke productie (oftewel ‘jouw werkzaamheden’)
2) beslissingen nemen
3) uitwisselen van informatie

Er gelden echter ook drie meer implicietere dynamieken;

1) creativiteit (spontane creativiteit die bij het koffiezetapparaat of in andere sociale context ontstaat)
2) leren van elkaar (door samen te werken en ‘bij elkaar af te kijken hoe een collega een werkzaamheid oppakt)
3) gemeenschap vormen (verbonden zijn, een gezamenlijk doel ervaren)

Mensen die op kantoor aan het werk zijn met rijen bureaus naast elkaar
Het nieuwe werken borrel op kantoor aan de keukentafel

Live ontmoetingen op kantoor

Bij hybride organisaties gaan we ervan uit dat de eerste drie dynamieken veelal online gebeuren. Je kunt daarvoor ook naar kantoor komen, maar dat hoeft niet. De laatste drie dynamieken kan je moeilijk vanuit de zolderkamer of keukentafel laten plaatsvinden. Hier komt het kantoorpand om de hoek kijken, want voor deze dynamieken is fysieke samenkomst cruciaal.

Het thuiswerken wordt op dit moment bij de meeste organisaties goed gefaciliteerd. Daarmee komen de instrumentelere dynamieken goed aan bod. Maar de meer impliciete dynamieken moeten actief worden vormgegeven. Wil je die dynamieken echt activeren dan moet iedereen aanwezig zijn. #liveontmoeten

De werkweek van de toekomst

Hoe ziet het nieuwe werken op kantoor eruit? Een werkweek kan er in de toekomst mogelijk als volgt uit komen te zien: maandag en woensdag is het kantoor gesloten. Je mag dan niet naar kantoor, maar werkt vanuit huis. Uiteraard mag je wel met collega’s sparren of een wandeling met ze maken ter bevordering van je werkzaamheden.

Dinsdag en donderdag is het kantoor open voor ontmoetingen met collega’s en het team. Het moment voor een meeting of om even ergens anders te zitten. Het kantoor is dan nog vrij desolaat. Vrijdag moet iedereen naar kantoor en mag je de laptop niet meenemen. Die dag werk je puur aan de drie laatstgenoemde dynamieken.

Het nieuwe werken op kantoor brainstorm met groepje mannen bij wit vel met stiften (foto - Tychos Eye)

De rol van events bij hybride organisaties

Zo’n 1/5 van de werkweek gaat besteed worden om elkaar te helpen en tot nieuwe inzichten te komen. Die dag moet ook echt worden vormgegeven. Zie het als een wekelijkse heidag, met telkens een ander onderwerp of programma. Vlottenbouwen ter teambuilding, brainstormen, peer-academy waarin je elkaar lesgeeft, verhalen delen over de toekomst van het bedrijf, in kleine groepjes nadenken over nieuwe producten of diensten… het kan allemaal op deze dag.

En daar komt de kracht van een eventmaker om de hoek kijken. Zij zijn in staat om goed mee te denken over het anceneren van dagelijks gedrag. Bedenk in co-creatie met de organisatie sterke programma’s. Het management weet de gevoeligheden van de eigen organisatie en kent de politieke hazenpaadjes. De eventmakers weten hoe je het gedrag van mensen kunt beïnvloeden en ze meekrijgt in verhalen en doelstellingen. Er ligt een kans voor eventmakers om in een consultancyrol organisaties hierin te helpen.

Handen die iets uitleggen tijdens een meeting op kantoor

Anticiperen is gewenst

Welke kansen liggen er voor eventbureaus en toeleveranciers? Bureaus worden consultans, locaties kunnen hun meerwaarde voor deze dagen meer onder de aandacht brengen en cateraars kunnen (mede door de veranderde rol van bedrijfsrestaurants) nieuwe concepten aanbieden.

Uiteraard zijn er nog veel vraagtekens, want hoe werkt dit bijvoorbeeld met deeltijdwerkers? Ook Jeroen geeft eerlijk aan dat er enige mate van natte vingerwerk in zit, immers dit is voor de hele wereld een nieuw hoofstuk wat we samen gaan schrijven. Duidelijk is wel; de sociale adaptatie wordt belangrijker dan de technische adapatie. Tijd dus om goed over de nieuwe manier van werken op kantoor na te denken!

Beeld: Tycho’s Eye Photography