Blue Ocean Strategy zorgt voor innovatie in crisistijd

No but, but BUDD

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Na een collectieve vakantie is de batterij weer opgeladen. Natuurlijk is de crisis nog lang niet voorbij – misschien moet de echte crisis zelfs nog beginnen – en zien we dat evenementen nog amper worden georganiseerd. We zullen als eventbranche nog een tijd aan het infuus liggen en dat is ook hard nodig. Tegelijkertijd is dit het moment om nieuwe dingen uit te proberen en om te zoeken naar wat er wel kan.

Innoveren in crisistijd

Afgelopen week introduceerden wij BUDD. BUDD Easy catering gaat ervoor om je nieuwe beste vriend voor betaalbare catering te worden, zoals plaatpizza’s, verse slades en brownies. Hartstikke lekker, maar vooral ook door de propositie! Ik wil namelijk geen reclame maken, maar vertellen over ons geloof in werken binnen de grenzen van de planeet (daarover in de volgende blog meer!).

Dat juist wij, The Food Line-up, komen met deze propositie (waarbij we bewust kiezen voor een vast menu waarvan de ingrediënten wisselen) zal sommige mensen verbazen, want we zijn bekend vanwege onze creatieve en duurzame aanpak waarmee we voor ieder evenement een unieke food line-up bedenken. Met BUDD jagen we dezelfde missie na maar met een andere strategie.

BUDD gerechten op een servet
BUDD gerechten thuisbezorgd in bakjes

Changing your own catering game

Onze missie is om mensen beter eten te laten ontdekken. Een missie die we met het bedrijf meer dan waar maken, maar waar ook complexiteit in zit. Wij zijn game changers door geen eigen keuken te hebben en juist met ons netwerk van chefs voor ieder event een unieke line-up te verzinnen. Een line-up waarmee we onze opdrachtgevers van kop tot staart ontzorgen, zodat het eten een belangrijke rol krijgt op het evenement.

We merkten in 2019 al dat we een invulling willen hebben voor kleinschalige en interne evenementen, want daar is de opzet van The Food Line-up vaak net iets te complex en te prijzig voor. Opdrachtgevers willen geen gedoe en wel superlekker eten met een verhaal dat klopt.

De vraag werd: Kunnen we iets verzinnen voor kleine groepen dat duurzaam en betaalbaar is zonder concessies te doen aan onze missie?

BUDD mosterdfles die het woord top heeft geschreven

Blue Ocean Strategy

Om dat voor elkaar te krijgen hebben we een analyse gemaakt van de belangrijkste attributen die opdrachtgevers gebruiken bij het kiezen voor catering. We vonden het tijd worden om radicaal anders naar het aanbod te kijken: wat kan je weglaten en waar zit toegevoegde waarde? De methodiek die wij gebruiken is de Blue Ocean Strategy van Chan Kim en Renée Mauborgne.

In Blue Ocean staat beschreven hoe je jouw innovatie in de markt kan zetten zonder dat je in een verdringingsmarkt terecht komt met moordende concurrentie. Dus in een blauwe oceaan in plaats van een rode oceaan. Met The Food Line-up deden we dit in 2012 en in 2020 passen we het weer toe op onze nieuwe formule: BUDD.

Als je wilt dat het eten superlekker en betaalbaar is dan kan je de keuze verminderen. Met minder of in ons geval geen keuze, maak je daarna de processen in het productieproces eenvoudiger en daarmee goedkoper. Met BUDD bieden we nu lunch en borrel en straks ontbijt en diner aan voor onder de € 20,- per persoon. Zonder keuzestress, daarvoor vertrouw je op ons. Je geeft online door voor hoeveel mensen je catering zoekt en wat je eventueel extra wil en that’s it.

Muur met post its in alle kleuren

Nieuwe blauwe oceanen

De evenementensector is ontzettend innovatief. Wij lopen als branche altijd voorop en inspireren met de nieuwste ontwikkelingen. Naast ons oog voor innovatie zijn we ook nog eens super flexibel en perfectionistisch. Bij ieder evenement weten we dat we op het laatst de punten op de ‘i’ zetten en daarmee het verschil maken. Met die drie eigenschappen moeten we in staat zijn om in nieuwe blauwe oceanen te ontdekken. Ik ben erg benieuwd in welke jij straks gaat duiken. Deel het, zodat we er allemaal van kunnen leren!

 

Beeld: BUDD