Deze tijd vraagt om sterk naar je eigen organisatie te kijken. Zorg dat elk contactmoment met een potentiële klant optimaal bijdraagt aan het realiseren van een zakelijke transactie. Met het wegvallen van de fysieke afspraken is het belangrijk dat websites zo zijn ingericht dat je er maximaal succes uit haalt. Zeker in een branche als de onze die grotendeels in stilstand staat, is het zaak jouw site zo in te richten dat je klaar bent voor elke bezoeker die ‘binnenkomt’.
Martin van Kranenburg (neuromarketeer) en Wim van der Mark (schrijfcoach) weten als geen ander hoe je van een (be)zoeker een boeker maakt. Volgens hen liggen er nog legio kansen om je conversie te verhogen door slimmer gebruik te maken van tekst.
Lees ook
Tekst is voor 28% verantwoordelijk voor de conversie
Het is een vaardigheid om echt in de huid te kruipen van de klant. Zodra je weet welke vragen je klanten hebben, kan jij in jouw websiteteksten antwoord geven op die vragen. Doe je dat niet, dan verlies je gegarandeerd opdrachten. Let op: schrijf veel vaker ‘jij’ in een tekst dan ‘wij’, zodat het duidelijk is dat het belang van jouw doelgroep voorop staat.
Drie essentiële stappen als je nu kritisch naar je eigen tekst kijkt
Belofte!
Herkenning is de basis van vertrouwen. Zorg ervoor dat de lezer zich direct herkent in zijn behoefte. Elke segment heeft zo zijn eigen vragen en behoeften. Breng die per segment in kaart en schrijf ze uit. Bij elke behoefte hoort een glasheldere belofte.
Bewijs!
“What you see is all there is,” aldus wereldberoemd psycholoog Daniel Kaneman. Zorg dat het brein associaties blijft houden met je organisatie. Daarvoor geldt: laat over je vertellen i.p.v. het zelf te doen. Laat opdrachtgevers foto’s van het online event of de dienst delen. Slechts 14% vertrouwt de mening van een bedrijf, maar meer dan 70% de mening van een ander. Sociale bewijskracht is je sterkste wapen!
Actie!
Denk voordat je om een reactie vraagt goed na wat een logische vervolgstap is. Als de lezer zich herkent, je belofte goed is en het bewijs geloofwaardig, vraag dan wat je het liefste wilt dat de lezer doet. Let op: eén keuze is geen keuze. Met de Hobson+1 bied je het brein een tweede ‘secundaire’ optie. Deze extra keuze dwingt het brein om te kiezen.
Verdiep je in de psychologie van tekst
Heel eerlijk, bovenstaande tips klinken logisch, maar doe het maar eens met je eigen website. Het vraagt commitment en inzicht. Om je daarbij te helpen ontwikkelden Martin en Wim de praktisch e-learning ‘Schrijven voor het brein; in vijf modules met twintig video’s leer je hoe je de perfecte copy schrijft voor jouw website. Daar krijg je dan ook nog eens vier online masterclasses van twee uur bij. Daarin nemen Martin en Wim samen met deelnemers hun websites door en geven tips ter verbetering.
We zijn niet van het commercieel pluggen op ons platform, maar in deze lastige tijd gunnen we iedereen in de branche dat ze het overleven tot ‘we weer open gaan’. In deze digitale tijd kan deze e-learning daar zeker aan bijdragen. Practice what you preach, dus we gaan zelf ook aan de slag. Zien we je straks tijdens een masterclass?
Beeld: Schrijven voor het brein