Food & Drinks

Zo bedient Van der Linde Food - Catering - Events een miljoenenpubliek op de Wereldtentoonstelling in Osaka

De uitdaging van zakendoen in Japan: vertrouwen is alles

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

De wereldtentoonstelling Expo 2025 in Osaka belooft een spektakel te worden, en Nederland speelt daarin een prominente rol. Van der Linde Food – Catering – Events, onder leiding van Robin van der Schuyt, heeft de volledige exploitatie van het Nederlandse paviljoen in handen.

Dit is niet zomaar een opdracht; het is een gigantische uitdaging die Van der Linde op wereldniveau positioneert. Met eerdere ervaring van Expo 2020 in Dubai op zak, zet het team nu alles op alles om in Japan een onvergetelijke ervaring te creëren voor bezoekers. Hoe pakken ze dat aan? Welke uitdagingen komen ze tegen? En welke lessen kunnen eventprofessionals hieruit trekken?

Voorbereiding op een evenement van wereldformaat

Robin staat voor een gigantische uitdaging. Na de succesvolle deelname aan Expo 2020 in Dubai, heeft het bedrijf nu de volledige exploitatie van het Nederlandse paviljoen op Expo 2025 in Osaka, Japan in handen. Geen kleine klus, want waar in Dubai alleen de horeca werd verzorgd, is Van der Linde Food – Catering – Events nu verantwoordelijk voor het totale paviljoen: van food & beverage tot security, schoonmaak en evenementenorganisatie. “Dit is de grootste opdracht die we ooit hebben aangenomen,” vertelt Robin enthousiast.

Het winnen van een tender voor een wereldtentoonstelling

De weg naar Osaka begon met een zorgvuldig tenderproces. “We hebben geleerd van onze ervaringen in Dubai en wisten precies wat we nodig hadden om een winnende inschrijving te doen,” legt Robin uit. Toch ging het niet vanzelf. Hij reisde meerdere keren naar Japan om de juiste partners te vinden. “In Japan draait alles om vertrouwen en relaties. Een mondelinge afspraak of een e-mail is niets waard; pas als het op papier staat, heb je een deal.”

Van der Linde catering - Osaka World Expo 2 ©Plomp

Een van de grootste uitdagingen was het inhuren van personeel. “We konden niet rechtstreeks met Randstad zakendoen, maar moesten een Japans bedrijf inschakelen om de medewerkers te contracteren. Dat is typisch Japans: alles moet volgens de regels, en dat betekent vaak veel extra stappen en bureaucratie.”

Het bijzondere van het Nederlandse paviljoen in Osaka

Het concept van het paviljoen draait om ‘New Dawn’ en ‘Common Ground’: samenwerking tussen Nederland en Japan op basis van een gedeelde geschiedenis en toekomst. “We hebben 425 jaar handelsrelatie met Japan,” zegt Robin. “Dat verhaal vertellen we via ons horeca-aanbod, ons ontwerp en de manier waarop we gasten ontvangen.”

Duurzaamheid speelt een cruciale rol

“We werken met iconische Nederlandse merken zoals De Vegetarische Slager en geven een kijkje in de toekomst met Meatable [kweekvlees]. Onze gerechten zijn deels gebaseerd op reststromen en circulaire voedselconcepten, mede ontwikkeld door studenten van de Food Innovation Academy.” Zelfs het servies is uniek: “Royal Delft heeft een speciale servieslijn  die perfect past in onze evenementenruimte en onze kleding is circulair van Schijvens.”

De grootste uitdagingen in Japan

De Japanse cultuur vraagt om extreme precisie. “Wij zeggen in Nederland: ‘de klant is koning’, maar in Japan zeggen ze: ‘de klant is god’. Fouten zijn simpelweg niet toegestaan.” Dit betekent dat er maanden van tevoren al knopen moeten worden doorgehakt. “Als je in april beslist om iets te veranderen, dan heb je het pas in augustus. Dan is de Expo al bijna afgelopen.”

Daarnaast is er een groot verschil in smaakbeleving. “Onze chefs hebben intensief samengewerkt met Japanse chefs om gerechten te ontwikkelen die zowel Nederlanders als Japanners aanspreken. Dat was echt een zoektocht,” vertelt Robin. “We hebben elkaar letterlijk en figuurlijk moeten vinden in de keuken.”

Internationale ervaring als springplank voor de Nederlandse markt

Het netwerk dat in Japan wordt opgebouwd, biedt ook kansen op de Nederlandse markt. “We werken hier samen met bedrijven als Randstad, AkzoNobel en Heineken. Die relaties kunnen zich vertalen naar nieuwe projecten in Nederland.”

Van der Linde catering - Nederlandse delegatie

Daarnaast investeert Van der Linde in talentontwikkeling. “We nemen twaalf studenten van de Hotelschool Den Haag mee naar Osaka, zodat ze ervaring kunnen opdoen met evenementen op wereldniveau. Hopelijk raken ze besmet met het ‘Expo-virus’ en staan ze over vijf jaar klaar voor de volgende editie.”

Belangrijke lessen voor eventprofessionals

“Denk niet dat alles op jouw tempo gaat,” waarschuwt Robin. “Je hebt te maken met cultuurverschillen en een totaal andere manier van zakendoen. Verdiep je in die cultuur, toon respect en wees geduldig.”

Daarnaast is hij groot voorstander van een bredere kijk op evenementen. “Een event eindigt niet bij de laatste borrel. Het moet onderdeel zijn van een groter proces, waarbij mensen geïnspireerd raken en iets blijvends meenemen. Dat is de echte impact van live communicatie.”

Met Expo 2025 in Osaka zet Van der Linde Food – Catering – Events een nieuwe standaard voor Nederlandse hospitality op wereldniveau. “Het is een monsterklus, maar we gaan er iets ongelooflijks van maken,” besluit Robin. “En als we straks terugkijken, kunnen we zeggen: dit hebben we toch maar mooi geflikt.”

Beeld: Van der Linde Food – Catering – Events, Plomp