Concept & Strategy

XSAGA overtuigt met beleving op Beter eten Festival van Albert Heijn

Drie dagen ‘leuk, lekker én informatief’

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Op uitnodiging van XSAGA liepen wij vorige week over het Beter eten Festival dat bedacht is door opdrachtgever Albert Heijn als aftrap van de missie om Samen beter eten bereikbaar te maken. Voor iedereen. Het moet gezegd worden; het was een heerlijk verfrissend Festival waar genoeg viel te beleven en de boodschap op laagdrempelige wijze bleef hangen.

Wij gingen in gesprek met Bob Veerman, senior projectmanager, die namens XSAGA verantwoordelijk was voor dit uitdagende traject.

_AHBeterEten - Creditline: Foto: Jorrit Lousberg

Hoe is deze mooie aanvraag bij XSAGA terechtgekomen?

“We hebben in het verleden drie edities van het Allerhande Kerstfestival georganiseerd voor Albert Heijn. Daar hebben wij laten zien waartoe wij in staat zijn. Albert Heijn wilde met een festival Beter eten tot leven laten komen; voor hun collega’s, partners en niet onbelangrijk hun klanten. Aan XSAGA de eervolle taak om deze droom te verwezenlijken.”

Hoe zag het evenement eruit?

“Het betrof een meerdaags festival waarin de focus lag op Beter eten. Het evenement bestond uit 3 domeinen; ‘Beter eten is beter leven’, ‘Beter eten verbindt’ en ‘Beter eten is de wereld beter achterlaten’. Deze domeinen werden vertaald naar ‘ik’, ‘wij’ en ‘de wereld’ en bouwden daar drie domeinen omheen om het verhaal goed te kunnen overbrengen.

In het eerste domein, in rode kleurstelling, werd je geconfronteerd met jezelf, zoals hoe kan ik meer groenten en fruit eten, drink ik genoeg water en hoe kan ik gezond koken onder de twee euro per dag? In de oranje ruimte ging het over het sociale aspect dat eten verbindt. Albert Heijn introduceerde hier de aanschuiftafel waar Eric Corton met tientallen mensen het gesprek aan ging over de sociale betekenis van eten. De laatste wereld was groen en ging over het beter achterlaten van de wereld. Hier werd de toekomst van voeding getoond en alle ontwikkelingen waar Albert Heijn en haar partners mee bezig zijn qua CO2-reductie, afvalvermindering en meer. Ook kregen bezoekers een indruk welke producten in de toekomst een plek in het schap kunnen vinden.

Meer dan 50 sprekers stonden geprogrammeerd in diverse ruimtes om de betekenis van eten op eigen manier te duiden. Hanna Verboom, Sascha de Boer en Froukje Jansen verzorgden hier inspirerende tafelsessies waarbij ook collega’s van Albert Heijn aanschoven.”

220430_1455_AHBeterEten_©FlorisHeuer_6297_LR
220430_1506_AHBeterEten_©FlorisHeuer_6316_LR
AHBetereten - Creditline: Foto: Jorrit Lousberg
220429_1122_AHBeterEten_©FlorisHeuer_5374_HR

Tof. Dezelfde duurzame gedachten ervaarde ik ook op het festival zelf in de keuzes die jullie hebben gemaakt. Kan je daar meer over vertellen?

“In het kader van het tegengaan van verspilling vind ik het mooiste voorbeeld dat we af wilden van alle brochures en give aways. Daarom hebben we de Digitale Goodiebag bedacht. Bij alle deelnemers van het festival kon je een QR-code scannen waarna je om 21.00 uur die avond een e-mail kreeg met daarin een overzicht van alle gescande items van de desbetreffende merken of diensten. En je kon ook kortingscodes bemachtigen die in te wisselen zijn bij jouw eigen Albert Heijn-filiaal. Drie kwart van de mensen hebben gebruik gemaakt van deze digitale dienst en dat zorgde tevens voor een frisse en schone eventlocatie.

Natuurlijk wilden we ervoor zorgen dat er geen voedsel werd verspild. Achter de schermen was er een operatie gaande om elke dag gebruikte displayproducten of overgebleven eten aan meerdere maatschappelijke organisaties te distribueren. Zo zorgden we ervoor dat al het getoonde voedsel op een goede plek terecht kwam. Wanneer producten niet meer beschikbaar waren voor consumptie gingen de producten naar kinderboerderijen of werden ze omgezet in biogas. Eigenlijk zouden we dat bij ieder evenement moeten doen!

Ook vroegen we alle bezoekers het afval te scheiden in verschillende afvalcontainers. Niet alleen vanuit duurzaamheidaspect, maar ook voor een stuk bewustwording. Daarom zetten we ook afvalcoaches in die op speelse wijze gasten benaderden die iets weggooiden om ze met een informerend gesprek nog eens extra bewust te maken van het belang van afvalscheiding. Natuurlijk verzorgden we ook backstage verschillende afvalstromen, zodat alles zo duurzaam mogelijk wordt verwerkt.

Om die reden is overigens ook gekozen voor Expo Haarlemmermeer. Het is een hele circulaire locatie, met bijvoorbeeld enorm veel zonnepanelen op het dak. Zo hebben we ondanks de enorme hoeveelheid benodigde stroom geen gebruik hoeven maken van aggregaten.”

AHBetereten - Creditline: Foto: Jorrit Lousberg

Conceptueel allemaal sterk doordacht. Hebben bezoekers dat meegekregen denk je?

“Voor de consumenten geldt dat ze op een laagdrempelige wijze kennis hebben mogen nemen van de maatschappelijke betrokken missie van Albert Heijn. Alle presentaties en interviews zijn opgenomen, zodat deze gedurende het jaar via verschillende communicatiekanalen binnen en buiten de organisatie kunnen worden weggezet waardoor de boodschap verder zal resoneren. Maar ik denk dat juist door de diversiteit aan activiteiten, stands, kookdemonstraties en workshops elke bezoeker op zijn minst met een paar gedachten naar huis gaan die bijdragen aan hun koop- of eetgedrag en daar gaat het om.

Op de eerste dag waren er alleen al meer dan 4000 Albert Heijn collega’s te gast die op deze verfrissende manier direct kennis konden nemen van de nieuwe strategie. Het feit dat elk van hen, vol trots en met een bak aan kennis, naar zijn collega’s teruggaat gaat zal voor nu en in de toekomst voor een enorme spin-off zorgen’’

Je benoemt de trots van de medewerkers. Was dat zo merkbaar?

“Zeker, ja dat was onder de collega’s direct merkbaar en voelbaar. De vele lachende gezichten van collega’s die elkaar na lange tijd weer ontmoetten was een directe bevestiging dat eten verbindt!”

AHBetereten - Creditline: Foto: Jorrit Lousberg

Ben je zelf ook trots als je op het event terugkijkt?

“Absoluut. Het was een enorme productie en het feit dat we dit samen met Albert Heijn en een team van ruim 25 XSAGA-medewerkers hebben gefikst vind ik echt heel gaaf. Zeker als je ziet dat er duizenden mensen op af kwamen die bijna allemaal vol lof en met een brede glimlach het festival verlieten.”

Kan je wat meer vertellen over die samenwerking?

“Medio oktober zijn we samen met de opdrachtgever begonnen met de productie. We zijn een blanco canvas gaan inrichten op basis van de verdeling van de 3 domeinen waarbij het hele festival als geheel ‘leuk, lekker én informatief’ moest zijn.

Vervolgens zijn we met alle afdelingen binnen Albert Heijn in gesprek gegaan om te bepalen welke thema’s zij wilden communiceren. Dat ging van suikerreductie in producten tot de switch naar plantaardig voedselgebruik. Vervolgens zijn we bij de A-merken gaan kijken hoe zij op eigen hun manier een bijdrage konden leveren aan het overkoepelende verhaal. Zo werd het ook een festival van de merken die actief waren en niet alleen van Albert Heijn. Voor deze A-merken hebben wij een uniform grid bedacht zodat het gehele festival een uniforme uitstraling had en dus voelde als een samenhangend geheel.”

Alsof er een extra filiaal was geopend voor drie dagen.

“Dat zie ik als een groot compliment, wij bouwden met onze partners inderdaad een XXL-winkel met 45.000 vierkante meter vloeroppervlak en een enorm backstage gebied waardoor wij ervoor konden zorgen dat de producten op voorraad bleven en aanvoer van vers kon worden gegarandeerd. Een logistieke operatie dat liep als een Zwitsers uurwerk en daar ben ik enorm trots op!”

Klinkt allemaal goed. Ik zeg ‘op naar de volgende editie’.

“Dat zou geweldig zijn. Het was een fantastische eerste editie, maar ik zie het als een uitdaging om een eventuele volgende editie nog een stapje ‘beter’ te maken.”

220428_1348_AHBeterEten_©FlorisHeuer_4752_LR

Beeld: Jorrit Lousberg en Floris Heuer