Wat kan jij als eventprofessional leren van Expo Dubai 2020?

Ervaringsdeskundigen geven hun feedback

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Branchevereniging IDEA zag in Expo Dubai 2020 de perfecte aanleiding om twee inspiratiereizen voor haar leden te organiseren. De lucky bastards die meegingen bezochten zowel de Expo als de stad Dubai en kwamen vol impressies en belevingen weer terug in Nederland.

Wij vroegen enkelen van hen naar hun ervaringen, naar wat ‘de rest’ gemist heeft en wat we mee zouden moeten nemen bij de organisatie van ons volgende event. Doe er je voordeel mee!

Wat vond je bijzonder aan de conceptuele invulling van het Holland Paviljoen?

Men was unaniem enthousiast over de totaalbeleving en specifiek het stuk storytelling. “De boodschap dat wij als land niet alleen water kunnen dirigeren, maar ook kunnen creëren is ontzettend inspirerend,” zegt Amber Herrewijn (NHL Stenden hogeschool). “Ik vind het levende organisme symbolisch mooi en het feit dat de bezoekers in het hart van de stand naar het verhaal luisterden goed uitgewerkt,” aldus Robi Valkhoff (CAOS).

Ook de bouw van het paviljoen met lokaal gehuurde, en straks herbruikbare, materialen werd erg gewaardeerd. Maar ook kleinere details zoals de grote klok die op 12.10 uur stond en daarmee aangaf dat “het eigenlijk al te laat is” volgens Timin Bosman Jansen (Gro).

Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - projectie
Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - letters expo 2020
Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - diner
Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - Future Food
Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - Zwitserland paviljoen
Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - ronde bol met schermen
Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - muur met water

Zag je hierin de kracht van Nederland als conceptmaker/ event organizer?

Hierop volgden vele lovende woorden, zoals “Nederland heeft groot uitgepakt in vergelijking met andere landen” (Tim), “Goed doordacht met een duidelijke boodschap” (Alec Messchaert, NHL Stenden hogeschool) en “Het liet zien dat we als land goed zijn in het vinden van innovatieve oplossingen” (Nancy Ceulemans, Boozed). Een terechte (?) kritische note was dat het buitenontwerp minder inspirerend was of beter uitgelegd had moeten worden en dat echte regen (in plaats van digitaal) nog krachtiger was geweest bij de – overigens zeer positief ontvangen – projectie op de paraplu’s.

Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - paraplu

Wat vond je (verder) gaaf aan de Expo?

Veel gehoord is de Water Feature; volgens onze social kanalen zowat het meest gedeelde stukje Expo-content. Knap gedaan! Verder werd de (in de avond verlichte) Dome gezien als een bijna iconisch middelpunt. Ook de projectie bij Alif kreeg de nodige complimenten. “Alleen al voor de buitenkant van het gebouw de moeite waard. Verder vertellen ze echt een verhaal met een kop en een staart,” geeft Coen Sipkes van Neoc aan. Een andere eyecatcher was het paviljoen van Saudi-Arabië; “veel high end techniek en projectie,” aldus Wouter Berkhout van Van Hoof Producties.

Een impressie van de Expo zie je hier:

Als lekker kritische Hollanders; wat vond je tegenvallen aan de Expo?

De kritiek viel mee, wat een goed teken is voor de kwaliteit van de Expo Dubai. Uitgezonderd de opmerking dat er toch best veel paviljoens waren die zich er inhoudelijk gemakkelijk vanaf hadden gemaakt door qua architectuur volledig los te gaan, maar het binnen vooral met plaatjes in te vullen.

Een andere opmerking was dat het erg jammer is dat wanneer je niet de short queues had ingepland, je nergens naar binnen kon en dat de Expo-app niet lekker liep en soms reserveringen eruit gooide. Stond je in de rij (tot ongeveer twee uur wachttijd), dan was er ‘nul wachtrij management’ qua beleving. Daarnaast bleken er weinig eet- en drinkgelegenheden te zijn. Ook de contradictie tussen een Expo die inzet op sustainable development goals (SDG), maar ook veel plasticgebruik en veel vliegverkeer toelaat, werd genoemd.

Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - The Global Goals
Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - groepsfoto expeditie IDEA
Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - kennismaken voor The Netherlands paviljoen
Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - bijeenkomst
Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - wandelgang

Wat heb je uit de reis gehaald?

De aanwezigheid van SDG’s werd meermaals genoemd. Niet enkel in de paviljoens, maar ook in een conferentie. “Ik heb mooie contacten kunnen leggen met andere universiteiten en hele concrete voorbeelden gehoord die we per direct kunnen inzetten voor onze studenten,” aldus Alec.

Zijn collega Amber was vooral gecharmeerd van de experience lunch in het Holland Paviljoen waarin circulair denken centraal stond. “Die visie over een betere toekomst gaf mij hoop en inspiratie.” Nancy antwoorde met “het feit dat je jezelf moet blijven uitdagen om het schijnbaar onmogelijke neer te willen zetten.”

Een ander punt kwam van Erik Peekel van Aaaaha! Bureau voor live communicatie: “Bij het Nederlandse paviljoen is gekozen voor één overkoepelend en duidelijk verhaal. Sommige andere paviljoens deden dat niet en dan haak je als bezoeker af. Harde keuzes zijn nodig om tot een goede beleving en een duidelijk verhaal te komen.”

Bram Dingelmans (International Orange) meldt afsluitend dat de belangrijkste les is dat je tijd moet maken om te ontspannen, zodat je zonder tijdsdruk met collega’s kunt praten en ervaringen delen. “Geweldig dat IDEA dit soort initiatieven ontplooit.”

Maarten. Je wordt bedankt zoals je ziet. Hoe kijk jij erop terug?

“Men snakte ernaar er weer even tussenuit te gaan, geïnspireerd te raken en elkaar beter te leren kennen. Samen met TravelMarketing, de lokale partner Gulf Circle Tours en Van der Linde Catering heb ik deze reis met succes kunnen regelen. Tijdens deze Expo stonden de grote thema’s van onze wereld anno nu centraal; innovatie, duurzaamheid en mobiliteit. En misschien was het ook wel juist na zo’n periode van Covid, waarin we ons nog bewuster zijn geworden van de uitdagingen die we tegemoet treden voor nu en voor toekomstige generaties, dat het zo aansprak.

Daarnaast zet het je aan het denken. Hoe ziet de wereld eruit, want je bezoekt de hele wereld in één tentoonstelling! Maar ook, welke uitdagingen hebben wij met elkaar en hoe gaat men daar overal ter wereld mee om. Wat is de visie op die grote thema’s en welke ideeën, ontwikkelingen en innovaties zijn er al?

Voor mij was het absoluut de moeite waard. Reizen, andere culturen leren kennen, quality time doorbrengen met vakgenoten. De mens achter zakelijke collega’s leren kennen. Het was bijzonder, en dit lukt echt alleen in een dergelijke setting. De volgende Expo is alweer in 2025 en dan in Osaka. Japan staat bovenaan mijn bucket list, dus Osaka here we come. Men mag zich alvast bij mij aanmelden als ze willen haha.”

Dubai World Expo (fotograaf Jan Buteijn) - danseres met beeld

Beeld: Jan Buteijn Fotografie