Persons of Interest

Maarten Schram (IDEA): Je wilt toch zeker weten dat je voor jouw geld het beste event krijgt?

IDEA biedt wegwijs in de wirwar van livecommunicatie- en eventaanbieders

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
IDEA - Maarten Schram

Branchevereniging IDEA noemt zichzelf de ‘community van leading agencies’ en zegt ‘de kracht van live te onderstrepen’. Toe maar, dat zijn niet de minste woorden! Maar waar uit zich dat in? En waarom is deze vereniging überhaupt nodig? IDEA lanceert deze week het IDEA-keurmerk met de campagne ‘Choose Live. Choose Wisely’. Een goed moment voor een gesprek met Managing Director Maarten Schram over nut en noodzaak van IDEA.

Maarten, waarom een campagne?

“Tweeledig. Ondanks dat uit recentelijk IDEA-onderzoek blijkt dat bij opdrachtgevers events en livecommunicatie een geïntegreerd onderdeel zijn van de communicatiemix, onderstrepen wij graag dat het kiezen voor live – in dit digitale tijdperk – cruciaal is om jouw doelgroep en fans te bereiken: ‘Choose Live’. Daarnaast maken wij opdrachtgevend Nederland graag wegwijs in de jungle van eventaanbieders. Kiezen voor een bewezen professional dus: ‘Choose Wisely’.”

HEADER- IDEA - bol.com

Oké, duidelijk. Kan je – voor de onwetenden – in een paar zinnen uitleggen waarom events een onmisbaar onderdeel van de communicatiemix moet zijn?

“Door de overdaad aan (digitale) communicatieprikkels zien marketeers steeds meer de waarde en de impact van livecommunicatie. Dit face-to-face contact is enorm sterk omdat de doelgroep jouw boodschap met alle zintuigen beleefd, deze veel beter tot zich neemt en langer herinnert dan bij andere communicatievormen. Je kunt iemand écht raken en dat is niet alleen magisch, maar ook heel effectief. Zowel op creatief, als op strategisch niveau. Noem jij maar eens een ander communicatiemiddel waarin je urenlang jouw doelgroep in één geregisseerde omgeving kan ontvangen, spreken en betrekken.”

IDEA - Urban Resilience Summit - Nico Alsemgeest

Helder, dus corporates moeten meer events organiseren?

“Niets moet, maar diverse onderzoeken bewijzen het onmiskenbare nut ervan, zowel in de B2B als in de B2C-markt. En we hebben het natuurlijk niet alleen over corporates, maar ook over non-profit organisaties en merken. Daarnaast geldt dit uiteraard ook voor de B2I oftwel B2E, de interne doelgroep van medewerkers. En als je voor live kiest, kies dan ook voor een IDEA-bureau.”

Hoezo?

“Zie het als een grote verbouwing van je huis, dat kan je op verschillende manieren aanpakken. Je kunt het helemaal zelf doen, ik kan wat aannemers zoeken op internet, of ik ga mij oriënteren op enkele architecten die ik uitnodig en naar hun visie vraag, waarna ik er één kies om mee samen te werken. Vertaal dat naar events; IDEA heeft een lijst met de beste ‘event architecten & uitvoerders’. Enkel na een onafhankelijke audit krijgen deze bureaus het IDEA-keurmerk, waarna ze vervolgens ook nog eens tweejaarlijks opnieuw worden beoordeeld. Zo staat het IDEA-keurmerk synoniem voor de hoogste vorm van kwaliteit, creativiteit en betrouwbaarheid.”

IDEA - Urban Resilinece summit -NicoAlsemgeest_0506

Dus alle andere bureaus of organiserende eventprofessionals deugen niet?

“Ow, dat zou ik nooit willen beweren. Maar het organiseren van een event is echt vakmanschap en er hangen grote belangen en budgetten aan. Zonder meer dat er vele partijen zijn die ‘dit’ goed kunnen, maar ik geloof ook dat er honderden bureaus of zelfstandigen zijn die de audit op zaken als creativiteit, kundigheid, stabiliteit, aansprakelijkheid, continuïteit en transparant zaken doen niet zouden doorstaan. Dat brengt grote risico’s met zich mee voor opdrachtgevers, want wat IDEA betreft zijn dit de vereisten om als bedrijf verzekerd te zijn van professionaliteit. Wij koppelen dan ook de innovatieve voorhoede van livecommunicatie experts aan merken en organisaties. Onze bureaus spelen op Champions League-niveau.”

Ja, merk je dat echt?

“Absoluut, we zien dat steeds meer organisaties onze website bezoeken op zoek naar geschikte bureaus. Dat is na de update nog gemakkelijker geworden, want zij hebben zichzelf met drie keuze tags moeten kenmerken in hun specialisaties. Er zijn daarnaast steeds vaker pitches en aanbestedingen, waar enkel bureaus met een IDEA-keurmerk voor in aanmerking komen.”

Paaldansen - fonteinen - IDEA

Maar zeg eens eerlijk; ik kan als opdrachtgever zijnde toch prima zelf een bureau opzoeken, wat referenties bellen, hun werk online bekijken en een jaarrekening opvragen bij de KvK?

“Dat kan je doen. Maar dat hebben wij allang voor je gedaan, en voor ruim 50 bureaus! We toetsen elk bureau op negen zaken, waarvan vier hard skills en vijf soft skills. Daarnaast organiseren we geregeld bijeenkomsten waarin we de bureaus bijscholen op creatief of strategisch gebied of in ontwikkelingen in wet- en regelgeving. Zo professionaliseren we continu ons vak en daar heb jij als opdrachtgever profijt van.”

Dus vanaf nu is het ‘Choose live. Choose wisely’?

“Correct! In een tijdperk waarin we steeds meer digitaal doen is het live ontmoeten van je doelgroep cruciaal en bewezen effectief (Choose Live). En als je investeert in een event, besteed je euro’s dan verstandig en kies voor een IDEA-bureau (Choose Wisely).”

Kijk snel op de website van IDEA om een indruk te krijgen van alle gecertificeerde bureaus!

Bezoek IDEA website

IDEA auto choose live choose wisely

Beeld: Nico Alsemgeest en Maarten Schram